• Sun 29 Mar 2020 22:41
    385 visningar
    6 svar
    6
    385

    Vill du ha hjälp/råd av lärare för barn som måste vara hemma?

    I dessa coronatider finns det många barn som behöver vara hemma trots att de inte är direkt sjuka. Det kan vara infektionskänslighet, säkerhetsregeln minsta lilla förkylningssymptom eller pollenallergi som ger snuva, vilket i en del skolor oavsett orsak inte är okej att komma med. Vad de här eleverna får för vägledning från skolan varierar.

    Jag är en utbildad lärare som inte kan jobba p.g.a. coronan. Jag har redan tråkigt och vill också gärna kunna göra någon nytta i de här tiderna. Jag har valt att jobba som korttidsvikarie vilket betyder att jag inte känner till kunskapskrav, betyg och liknande, men däremot har ganska bra inblick i vad och hur man gör i de teoretiska ämnena i F-6.


    Saknar du planering eller uppgifter för ditt barn, undrar hur du ska lära ut något i t.ex. matte, funderar på vad man ska rätta i en text eller undrar något helt annat är det bara att fråga på. Du kan skriva i tråden om det är mer allmängiltiga saker som fler kan ha nytta av eller i PM om du undrar något mer specifikt.

    Hur mycket jag kan hjälpa med beror helt på hur många som frågar. Om det är fler än jag hinner med, kommer jag inte nödvändigtvis välja dem som skriver först, utan det som känns som viktigast. I så fall är det hur länge eleven behöver vara borta, vilken nivå (t.ex. håller på och knäcker läskoden), hur viktigt det är för fortsättningen (t.ex. i matte där nya saker bygger på gamla) och liknande saker som påverkar.

  • Svar på tråden Vill du ha hjälp/råd av lärare för barn som måste vara hemma?
  • Mon 30 Mar 2020 09:51
    #1

    Vad fint av dej! Har du möjlighet att hjälpa högstadieelever?

  • Mon 30 Mar 2020 11:41
    #2

    Jag har ingen erfarenhet av högstadiet, men vissa saker kan fungera ändå. Fråga så ser vi om jag kan vara till någon hjälp. 

  • Mon 30 Mar 2020 13:44
    #3