• Sun 29 Mar 2020 22:41
    385 visningar
    6 svar
    6
    385

    Vill du ha hjälp/råd av lärare för barn som måste vara hemma?

    I dessa coronatider finns det många barn som behöver vara hemma trots att de inte är direkt sjuka. Det kan vara infektionskänslighet, säkerhetsregeln minsta lilla förkylningssymptom eller pollenallergi som ger snuva, vilket i en del skolor oavsett orsak inte är okej att komma med. Vad de här eleverna får för vägledning från skolan varierar.

    Jag är en utbildad lärare som inte kan jobba p.g.a. coronan. Jag har redan tråkigt och vill också gärna kunna göra någon nytta i de här tiderna. Jag har valt att jobba som korttidsvikarie vilket betyder att jag inte känner till kunskapskrav, betyg och liknande, men däremot har ganska bra inblick i vad och hur man gör i de teoretiska ämnena i F-6.


    Saknar du planering eller uppgifter för ditt barn, undrar hur du ska lära ut något i t.ex. matte, funderar på vad man ska rätta i en text eller undrar något helt annat är det bara att fråga på. Du kan skriva i tråden om det är mer allmängiltiga saker som fler kan ha nytta av eller i PM om du undrar något mer specifikt.

    Hur mycket jag kan hjälpa med beror helt på hur många som frågar. Om det är fler än jag hinner med, kommer jag inte nödvändigtvis välja dem som skriver först, utan det som känns som viktigast. I så fall är det hur länge eleven behöver vara borta, vilken nivå (t.ex. håller på och knäcker läskoden), hur viktigt det är för fortsättningen (t.ex. i matte där nya saker bygger på gamla) och liknande saker som påverkar.

  • Svar på tråden Vill du ha hjälp/råd av lärare för barn som måste vara hemma?
  • Mon 30 Mar 2020 09:51
    #1

    Vad fint av dej! Har du möjlighet att hjälpa högstadieelever?

  • Mon 30 Mar 2020 11:41
    #2

    Jag har ingen erfarenhet av högstadiet, men vissa saker kan fungera ändå. Fråga så ser vi om jag kan vara till någon hjälp. 

  • Mon 30 Mar 2020 13:44
    #3

    Tack för snabbt svar! Ska kolla med högstadiebarnet om hjälp behövs, återkommer isf!

  • Tue 31 Mar 2020 17:58
    #4

    Ett första allmänt tips: Läroböcker och läromedel på nätet


    Den här terminen ut finns det mycket stor tillgång till läroböcker och läromedel på nätet, för flera läromedelsförlag har öppnat upp sina digitalböcker och sitt digitala material för alla helt gratis. Det är mycket bra, då många skolor inte har råd med en bok per elev och det då förstås inte går att låna hem böckerna. 


    Många elever har digitalt material som hör till deras fysiska lärobok i framför allt matte och språk. Då behöver man ofta en kod som finns på pärmens insida.

    Materialet nedan går att använda av alla, oberoende av om skolan vanligtvis använder sig av det förlagets material eller inte.


    Natur och Kultur: www.nok.se/laromedel  Sök reda på rätt bok och klicka på Prova gratis. Till en del böcker finns också uppgifter.
    Dessutom finns Digilär, som är ett digitalläromedel, vilket betyder att de klasser som använder det inte har några böcker i ämnet. Både texter och uppgifter finns alltså digitalt. Det finns många verktyg för hur man kan ändra texten så den är lättare för just en själv att läsa (t.ex. storlek, färg, hur mycket som syns i taget) och det går också att få texten uppläst.


    Libers böcker hittar du här: https://www.liber.se/tips-undervisning-distans/4-6/onlinebok   Där hittar du också länkar till appar där det finns uppgifter och filmer till många av böckerna. 


    Sanoma Utbildning och Gleerups har också öppnat upp sina läromedel, men där måste skola/lärare agera för att eleverna ska ha tillgång till läromedlen.
    På Bingel, som hör till Sanomas material, finns övningar och spel i massor av ämnen.


    *******************
    När jag kollade upp det här, kom jag på att jag kan använda denna ofrivilliga ledighet till att förkovra mig i de ämnen jag har kunskapsbrister. Kanske också repetera ett språk som rostat då jag knappt använt det sedan min egen skoltid.
  • Tue 31 Mar 2020 17:59
    #5

    (Oj, varifrån dök de stora mellanrummen upp?)

  • Sun 5 Apr 2020 14:46
    #6

    För halva landet snart ny skolvecka, medan andra halvan får njuta av vila. 

    Du som har skolbarn som jobbar hemifrån får gärna fråga på om stort eller smått. Även andra är välkomna med frågor. 

    Man vet att man valt rätt yrke när man saknar jobbet i sig (och inte alltså bara personer, sysselsättning och lön) och det är ju bra. :)

Svar på tråden Vill du ha hjälp/råd av lärare för barn som måste vara hemma?