• Anonym (Aj)

Ont i njuren när jag vaknar

Två morgnar i rad så har jag haft ont i högra njuren när jag vaknar. Eller jag tror det är njuren, det sitter på sidan ovanför midjan. Det går över när jag har varit uppe 1-2 timmar och rört på mig. Det kanske inte är njuren då ändå?

Sov i en annan säng andra natten för att se om det var sängen men det var samma visa i den andra sängen.

• Svar på tråden Ont i njuren när jag vaknar
  • Anonym (Aj)
    Roxwell skrev 2020-04-01 09:01:15 följande:
    Är du kvinna? Kan vara äggstockarna?
    Jag är kvinna men det sitter alldeles för högt för att vara äggstockarna. Äggstockarna sitter ju långt ner framtill vid troskanten och det här är på sidan ovanför midjan i ryggen. Min läkare tar inte emot patienter förrän nästa vecka. Hoppas det inte blir akut innan dess så att jag måste åka till akutsjukhus.
  • Anonym (Anonym)

Ok, men sitter smärtan på sidan eller på ryggen? Två helt olika ställen. Njuren känns med mot baksidan iaf. Du skulle kunna ha njursten, men det är väldigt ovanligt bland kvinnor. Hur som helst är det inte läge att söka hjälp förrän du har djävulskt ont. För det första för att de inte gör särskilt mycket åt det och för det andra för att vi har coronavirus i Sverige just nu och sjukvården uttryckligen ber folk att inte belasta dem i onödan.

• Anonym (Aj)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-01 15:44:22 följande:
    Ok, men sitter smärtan på sidan eller på ryggen? Två helt olika ställen. Njuren känns med mot baksidan iaf. Du skulle kunna ha njursten, men det är väldigt ovanligt bland kvinnor. Hur som helst är det inte läge att söka hjälp förrän du har djävulskt ont. För det första för att de inte gör särskilt mycket åt det och för det andra för att vi har coronavirus i Sverige just nu och sjukvården uttryckligen ber folk att inte belasta dem i onödan.
    Det är på baksidan det gör ont, i njuren alltså. Det gör även ont när någon knackar på njuren på den sidan men inte på den andra njuren.

Självklart söker jag inte hjälp i "onödan" men inte fan tänker jag offra mina njurar och i slutändan behöva dialys och en njurtransplantation bara för att inte belasta vården om jag bedömer att det behövs. Njurproblem leker man inte med och det kan behövas sjukhusvård i veckor om man inte avhjälper problemet i början av insjuknande då man fortfarande kan ge antibiotika t ex. Jag har dessutom nyligen haft en uvi som mycket väl kan ha gått upp i njurarna då penicillinet inte hjälpte till 100%.
Svar på tråden Ont i njuren när jag vaknar