• Mon 30 Mar 2020 17:56
    183 visningar
    3 svar
    3
    183

    Första ultraljudet

    Jag ska göra mitt första ultraljud om lite mer än en vecka, det är det första man får göra i vecka 12. Men jag kommer inte vara i vecka 12 då utan kanske 10 (9+4).. Jag sa på inskrivningen att jag hade väldigt sen ÄL, men hon noterade bara det men sa att man går efter senaste mensen. Kommer vi ens se något på ultraljudet? Är det inte alldeles för tidigt för vanligt UL, får man göra VUL då ist?

  • Svar på tråden Första ultraljudet
  • R84
    Mon 30 Mar 2020 18:20
    #1

    Vi gjorde ett privat VUL i v 8+3 och ett vanligt UL 10+3 på barnmorskebesök. Vår lille kotte syntes tydligt på båda! I Göteborg gör de vanligt UL hos barnmorskan från v 10+0 för att vara säkra på att de kan se något. Vill man ha VUL tidigare får man söka privat. Jag vet inte riktigt hur tidigt det går att se utanpå magen...... Ring tillbaka till barnmorskan och dubbelkolla med dem.

  • Mon 30 Mar 2020 19:03
    #2

    Om det felar 2 veckor mellan din beräkning och mvc så måste du stå på dig annars kommer det bli fel besked och tider för RUL och b.f genom hela graviditeten. RUL kommer bli svårtytt om det görs för tidigt. Däremot ser man ett levande barn på UL v.10, men allt kommer vara för litet enligt dom.

  • Anonym (Tidsf­ördriv­aren)
    Mon 30 Mar 2020 23:26
    #3

    De kommer att beräkna veckor genom att mäta fosterlängden, så det där löser sig.

Svar på tråden Första ultraljudet