• angelicat

    Viktnedgång

    Hej!

    Är det någon här som har fått hjälp med att gå ner i vikt? Hur har ni då lyckats?

    Jag hade äntligen tagit mig mod till att söka hjälp. Ligger på ett BMI strax över 35 och mår så extremt dåligt över de, så pass att inte ens mina småbarn får röra vid mig. Men det finns inget vården kan hjälpa mig med, enda lösningen är operation menar dom och de kan dom inte ge mig pga att jag inte har någon sjukdom än som diabetes eller så. Ligger dock på gränsen till både diabetes och högt blodtryck men det är inte tillräckligt.

    Enda dom kunde säga nu va att jag fick söka motivation på nätet.

    Just nu känns de som ett hårt slag i magen och jag mår om möjligt 100 ggr sämre.

    Jag själv jobbar inom akutsjukvård och tycker se många som fått hjälp men tydligen finns ingen hjälp jag kan få..

    Så snälla finns det någon här som har tips och råd?

    I dags läget så tränar jag ca 2 gånger i veckan, går minst 10000 steg om dagen och äter regelbundet men fortsätter bara gå upp i vikt..

    jag har tidigare via doktor.se fått prova både xenical och mysimba men jag gick inte ner ett enda gram..

  • Svar på tråden Viktnedgång
  • Mortiscia80

    Men frågan är ju hur mycket du äter, och vad? Det absolut bästa sättet att gå ner i vikt är att se över sina matvanor.

  • E1984
    Mortiscia80 skrev 2020-03-31 12:18:06 följande:

    Men frågan är ju hur mycket du äter, och vad? Det absolut bästa sättet att gå ner i vikt är att se över sina matvanor.


    Håller med, för loggbok över din kost, lägg dig på ett underskott om ca 500 cal/dag, se till att sova bra och inte stressa för att få ner kortisolnivåerna. Lägg in ett extra träningspass om det går, annars styrketräna och kör övningar där de stora muskelgrupperna används samtidigt såsom benböj, marklyft, bänkpress, militärpress.
  • LittleLiv

    Börja logga dina matvanor - det är det bästa sättet för att se vad man faktiskt får i sig. Kan rekommendera Lifesum, den tycker jag funkar jättebra.

    Jag trodde att jag inte åt så mycket, men du vet, fem godisbitar så är du uppe i 150 kcal. Ett par smörgåsar är 500 kcal. En middag med lite extra sås kan vara uppe i 1200 kcal. Har du ätit det här idag är du uppe i så pass många kcal att du inte kommer gå ner i vikt.

    Jag gick ned från 107 (graviditetsvikt) till 65 bara genom att kontrollera mitt matintag.

  • E1984
    Mortiscia80 skrev 2020-03-31 12:18:06 följande:

    Men frågan är ju hur mycket du äter, och vad? Det absolut bästa sättet att gå ner i vikt är att se över sina matvanor.


    Håller med, för loggbok över din kost, lägg dig på ett underskott om ca 500 cal/dag, se till att sova bra och inte stressa för att få ner kortisolnivåerna. Lägg in ett extra träningspass om det går, annars styrketräna och kör övningar där de stora muskelgrupperna används samtidigt såsom benböj, marklyft, bänkpress, militärpress.
  • solros68

    Tyvärr är det svårt att få hjälp när det gäller övervikt och fetma. Jag kämpade länge innan jag fick nog och opererade mig privat. Så värt det! Mitt liv är helt annorlunda och jag mår jättebra nu. Men du har fått många tips om matdagbok, vilket jag oxå vill tipsa om. En operation är ingen enkel lösning utan man måste ta tag i sitt ätande för att inte må dåligt eller hamna i skiten igen. Att skriva ner vad man äter är en jättebra hjälp.

  • Styggis

    Jag kämpar själv med min övervikt och går lyckats skaffa dietpiller Reductil. Nu ska det bli spännande hur mycket jag kan gå ner. Tog min första kapsel igår och efter några timmar kände jag minskad aptit och ökad energi sant åt väldigt lite och blev snabb mätt. Hoppas på att jag ska rasa i vikt och må bättre så att jag kan kunna köra bil utan att tappa andan.

  • engladprick

    Mitt tips är appen myfitnesspal. Där lärde jag mig äta lagom. Vägde maten i början men nu har jag mer koll på en slev ris/pasta/köttfärssås mm.

    Och fått insikt vad chokladoch kakor är i kalorier.. ????

    Tappat 10% av min dåvarande kroppsvikt på ett år. känns bra i kroppen och jag trivs bättre.

  • Tilliana

    Det är svårt att få mer hjälp än lite allmän rådgivning tyvärr, resten är upp till dig själv.

    Det du behöver göra är att ändra din kost som redan påpekats. Gör små förändringar och bli van vid det. Allt handlar om upprepning över tid.

    Tänk tallriksmodellen fast hälften eller mer grönsaker, lite protein och lite fett, kolhydrater är något du kan begränsa till enstaka tillfällen och ofta skippa helt. Drick vatten.

Svar på tråden Viktnedgång