• Jasses

    Min dotter 4 år utreds nu för sina problem. Uppskattar lite pepp av er mammor där ute??

    Hej.

    Har en dotter på 4 år som just nu utreds hos en psykolog för sina problem. Vi har kämpat för detta då hon är en av dem få som inte väcker några funderingar. Redan när hon va en bebis alltså några månader gammal tyckte varken jag eller min man att hon hade ögonkontakt. Hon jollrade absolut inte, men hon va riktigt framgången i utvecklingen ex grovmotoriken. Hennes språkutveckling är försenad och hon sa mamma första gången när hon va 2. Idag är hon 4 år och pratar jätte mycket men förstår fortfarande inte allt som en 4 åring ska klara av. Hon upprepar även väldigt mycket de hon säger och hon kan prata allmänt om saker som inte har med saken att göra alltså hon kan prata om att hon varit i parken i flera timmar. Hon blir arg för allt och har utbrott som inte är normala. Är detta ett tecken på autism? Jag är så orolig och känner att detta tar kål på oss bara tanken... Kan ni berätta lite hur det var att få diagnosen autism / adhd på era barn.

  • Svar på tråden Min dotter 4 år utreds nu för sina problem. Uppskattar lite pepp av er mammor där ute??
  • Anonym (Helen)

    Min fyra åriga flicka beter sig precis likadant. Funderar också om hon har autism?...

  • Anonym (Elisabeth)

    Hur det var? Min dotter har aspergers och för henne var det en lättnad att få diagnosen ( Hon gick i mellanstadiet när vi ställde oss i kö för utredning) Så det kändes väl " bra" utifrån det perspektivet.

  • Anonym (Anonym)
    Solli skrev 2020-04-01 01:37:19 följande:

    Autism.


    Jasså?
  • Jasses
    Anonym (Helen) skrev 2020-04-01 07:37:54 följande:

    Min fyra åriga flicka beter sig precis likadant. Funderar också om hon har autism?...


    :( Har ni fått gå på några kontroller? Ex psykolog osv..
  • Jasses
    Anonym (Elisabeth) skrev 2020-04-01 09:27:20 följande:

    Hur det var? Min dotter har aspergers och för henne var det en lättnad att få diagnosen ( Hon gick i mellanstadiet när vi ställde oss i kö för utredning) Så det kändes väl " bra" utifrån det perspektivet.


    Förstår det. Självklart är det så, ändrades ditt liv av det?
  • Anonym (Mamma till dotter)

    Hej,

    Min dotter ska påbörja en utredning nu i maj. Hon kommer då vara 2,5. För vår del så är det språket, den extrema rutinbundenheten, bristande ögonkontakt samt att mat alltid varit ett problem som gör att vi vill utreda.

    Jag försöker se det som att min dotter kommer att vara densamma. Utredningen ger oss bara möjlighet att ge henne det hon behöver för att utvecklas.

    Har psykologen sagt vad de utreder eller är det en generell utvecklingsbedömning som vi ska göra? Psykologen berättade däremot att det är adhd-problematik (dock ingen diagnos så här tidigt) samt autism de kollar efter. Sedan kan säkert utredningen landa i annat också men jag är ingen expert på just det här.

  • Anonym (Elisabeth)
    Jasses skrev 2020-04-01 11:30:42 följande:

    Förstår det. Självklart är det så, ändrades ditt liv av det?


    Självklart påverkas såväl föräldrarnas som barnets liv av att barnet har en funktionsnedsättning. Diagnosen och det stöd som finns har rimligtvis gjort att negativa konsekvenser av funktionsnedaättningen har begränsats.

    Mitt barn har behövt extra stöd från mig, men kanske främst lite annat typ av stöd än vad barn utan asperger har behov av. Man kan inte alltid följa allmäna barnuppfostringsråd utan tänka till lite extra "utanför boxen".

    Men sen har ju också mitt barn en massa egrnskaper som gör att hon har lättare inom vissa områden än de flesta andra barn.
Svar på tråden Min dotter 4 år utreds nu för sina problem. Uppskattar lite pepp av er mammor där ute??