• Anonym (m)

    Kontakta personen som jag misstänker gjort anonym orosanmälan?

    Har fått en anonym orosanmälan på mig där personen säger saker som gör att jag förstår att det är någon som vet saker om mig men inte är någon jag umgås med. Det handlar om att jag skulle ha blivit utsatt för våld, vilket inte stämmer. Socialtjänsten tar den på stort allvar då jag tidigare blivit utsatt vilket jag alltså Inte blivit nu.

    Jag misstänker en person och jag funderar på om jag ska kontakta personen, jag har hennes nummer och hon jobbar på en kvinnojour jag haft kontakt med när jag var utsatt. Hon såg mig den dagen orosanmälan gjorden och jag hade en skada men den hade ja fått pga en olycka jag var med om.

    Hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Kontakta personen som jag misstänker gjort anonym orosanmälan?
  • Anonym (Jill)

    Vad skulle det göra för skillnad om du pratade med den person som du tror har gjort anmälan?
    Hen har gjort det av oro för dig vilket är helt rätt! Om det är sant eller inte att du har blivit utsatt för våld vid just detta tillfälle får du berätta för soc.

  • Anonym (m)
    Anonym (Jill) skrev 2020-04-01 09:58:24 följande:

    Vad skulle det göra för skillnad om du pratade med den person som du tror har gjort anmälan?
    Hen har gjort det av oro för dig vilket är helt rätt! Om det är sant eller inte att du har blivit utsatt för våld vid just detta tillfälle får du berätta för soc.


    Jag har berättat det men dom vet inte vad dom ska tro. Fast dom såg ju också att det personen sa inte stämde, personen överdrev skadorna rejält. Sen är det ju också väldigt fel av henne att faktiskt anklaga en viss person, alltså namnge en person som ska ha utsatt mig. Hon har alltså sagt att hon VET att det är så-vilket hon ju inte gör.

    Jag tänkte mer att jag kunde förklara så hon inte behövde vara orolig?
    Jag tror att hon tänkte att hon gjorde mig en tjänst men det har hon verkligen inte gjort.
  • Anonym (m)
    Pope Joan II skrev 2020-04-01 10:03:37 följande:

    Det tycker jag att du ska avstå från att göra.


    Varför? Jag kan ju berätta som det är för henne så slipper hon vara orolig.
  • Anonym (Ibis)
    Anonym (m) skrev 2020-04-01 10:05:06 följande:

    Varför? Jag kan ju berätta som det är för henne så slipper hon vara orolig.


    Hon gör det väl inte för att hon är orolig, hon gör det för att hon har en misstanke. Låt dig utredas och sen är saken ur världen. Du kan prata med henne efter utredningen om du råkar träffa henne.

    Jobbar hon på en kvinnojour ser hon sånt här hela tiden och hör kvinnor försäkra att det inte var pojkvännen, att det bara var en olycka, gått in i en vägg, fått en dörr på sig, ramlat i trappan, snubblat, hon har redan hört allt. Om du kontaktar henne kommer hon att bli orolig på riktigt.
  • Pope Joan II
    Anonym (m) skrev 2020-04-01 10:05:06 följande:
    Varför? Jag kan ju berätta som det är för henne så slipper hon vara orolig.
    Om det nu är som du tror att det är just den här personen som har gjort anmälan så har hon därmed också avhänt sig oron. När någon gjort en anmälan passerar ansvaret över till socialtjänsten som är de som ska utreda ärendet.

    Vi får verkligen hoppas och tro att det inte är så att de som verkar på kvinnojourer går runt med en ständig oro för de fall som kommer till deras kännedom och hantering, de kan naturligtvis inte heller förväntas att vilja ha vare sig rättelser eller uppföljningar av varje enskilt ärende.

    Det finns mängder med kvinnor som först tar deras tjänster i anspråk bara för att sedan återvända till gärningsmannen och som dessutom gärna ljuger för att skydda den som utsätter dem för misshandel. Det är orättvist att ytterligare belasta de som trots allt försöker bringa reda i förödelsen. 

    Hur det nu än förhåller sig med just ditt fall får du reda ut med de som framledes handlägger ditt ärende. 
  • Anonym (m)
    Anonym (Ibis) skrev 2020-04-01 10:13:23 följande:
    Hon gör det väl inte för att hon är orolig, hon gör det för att hon har en misstanke. Låt dig utredas och sen är saken ur världen. Du kan prata med henne efter utredningen om du råkar träffa henne.

    Jobbar hon på en kvinnojour ser hon sånt här hela tiden och hör kvinnor försäkra att det inte var pojkvännen, att det bara var en olycka, gått in i en vägg, fått en dörr på sig, ramlat i trappan, snubblat, hon har redan hört allt. Om du kontaktar henne kommer hon att bli orolig på riktigt.
    Varför skulle hon bli mer orolig?

    Socialtjänsten såg ju att skadorna inte stämde men samtidigt sa dom att det inte kan fortsätta komma in orosanmälningar, att det finns en risk att dom kommer ta till drastiska åtgärder då. Det vore ju  givetvis fruktansvärt när orosanmälan inte stämmer. 
    Dom frågade mig om jag gjorde anmälan själv för att vi min tidigare kille att se dålig ut eftersom det hela var så konstigt.
  • Anonym (Anonym)

    Du kanske inte kan vara helt säker på vem som faktiskt anmält och den personen kommer knappast tro på att du, som i den personens ögon är ett misshandelsoffer, försäkrar att du inte är utsatt. Den kommer ta det som att du skyddar personen i fråga. Inget kommer att bli bättre av att du pratar med den.

    Personligen skulle jag ha haft lust att skälla ut den efter noter att ha gått till soc med en anmälan, som nu kommer att ligga kvar i deras system i flera år framåt!! Dvs om något annat skulle hända, om du skaffar barn, särskilt med den personen som misstänktes, och soc av någon anledning vill utreda familjen kommer de garanterat dra upp det där igen! De resonerar gärna utifrån "ingen rök utan eld" och tar det säkra före det osäkra. Och vad är det som säger att han/hon inte kontaktar soc igen med sin oro?? Den där personen som anmälde har faktiskt förstört ditt liv ett långt tag framöver.

    Det du ska fokusera på är att lugna ner soc, vilket du verkar ha försökt göra. Hoppas du har fått eller iaf snart får besked om att de inte tänker gå vidare i saken.

  • Anonym (m)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-01 10:53:50 följande:

    Du kanske inte kan vara helt säker på vem som faktiskt anmält och den personen kommer knappast tro på att du, som i den personens ögon är ett misshandelsoffer, försäkrar att du inte är utsatt. Den kommer ta det som att du skyddar personen i fråga. Inget kommer att bli bättre av att du pratar med den.

    Personligen skulle jag ha haft lust att skälla ut den efter noter att ha gått till soc med en anmälan, som nu kommer att ligga kvar i deras system i flera år framåt!! Dvs om något annat skulle hända, om du skaffar barn, särskilt med den personen som misstänktes, och soc av någon anledning vill utreda familjen kommer de garanterat dra upp det där igen! De resonerar gärna utifrån "ingen rök utan eld" och tar det säkra före det osäkra. Och vad är det som säger att han/hon inte kontaktar soc igen med sin oro?? Den där personen som anmälde har faktiskt förstört ditt liv ett långt tag framöver.

    Det du ska fokusera på är att lugna ner soc, vilket du verkar ha försökt göra. Hoppas du har fått eller iaf snart får besked om att de inte tänker gå vidare i saken.


    När jag tidigare haft kontakt med kvinnojouren har jag aldrig ljugit om/eller försökt dölja misshandel, det finns liksom ingen anledning att jag skulle göra det. Det var dessutom ett tag sen nu. Personen som angav min tidigare pojkvän har ingen anledning att tro att jag skulle ljuga. Jag tycker också att det är otroligt fult av henne att säga att hon vet vem det är som har gjort det. Hade man gjort en sån polisanmälan hade man ju kunnat bli anmäld för falsk anmälan.
    Jag har ingen aning om hur exet kommer reagera, han kanske tror att det är jag som gjort orosanmälan själv och anmäler mig..

    Jag tycker det är så dåligt att hon bara inte pratade med mig istället. Förstår inte vad hon tänker att en anonym anmälan ska hjälpa.Dessutom har kvinnojouren som princip att aldrig socanmäla innan dom pratat med den dom misstänker ha blivit utsatt.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (m) skrev 2020-04-01 12:09:36 följande:
    När jag tidigare haft kontakt med kvinnojouren har jag aldrig ljugit om/eller försökt dölja misshandel, det finns liksom ingen anledning att jag skulle göra det. Det var dessutom ett tag sen nu. Personen som angav min tidigare pojkvän har ingen anledning att tro att jag skulle ljuga. Jag tycker också att det är otroligt fult av henne att säga att hon vet vem det är som har gjort det. Hade man gjort en sån polisanmälan hade man ju kunnat bli anmäld för falsk anmälan.
    Jag har ingen aning om hur exet kommer reagera, han kanske tror att det är jag som gjort orosanmälan själv och anmäler mig..

    Jag tycker det är så dåligt att hon bara inte pratade med mig istället. Förstår inte vad hon tänker att en anonym anmälan ska hjälpa.Dessutom har kvinnojouren som princip att aldrig socanmäla innan dom pratat med den dom misstänker ha blivit utsatt.
    Så den du misstänker jobbar på kvinnojouren, eller missförstår jag dig nu? Det känns som om du ändå vill ha en del svar av den där människan, kommer du att kontakta henne?
Svar på tråden Kontakta personen som jag misstänker gjort anonym orosanmälan?