• Osäker2020

    Glapp mellan avslutning av anställning och inskrivning till arbetsförmedlingen

    Hej! Undrar lite om det kan bli ngt problem med att vänta med inskrivning som arbetslös ett par månader efter anställning avslutats... Påverkar det eventuell ersättning om man anmäler sig och ansöker i senare skede? Hur räknas kvalifikationstid i så fall? Vilka är konsekvenser att inte skriva in sig eller avstå från ersättning ett tag? Är ny i det hela... Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Glapp mellan avslutning av anställning och inskrivning till arbetsförmedlingen
  • Anonym (Anonym)

    Du har ingen rätt till ersättning förrän du är inskriven så det beror ju på hur länge du vill gå utan a-kassa etc.

  • Osäker2020

    Jag läste att det kan påverka SGI, altså nollställa den... Men annars, när det gäller a-kassa och deras ersättning - blir den lägre? Räknas den tiden man är utan ersättning/inte inskriven som kvalifikationstid? Min kollega var medlem i a-kassa i två månader bara och blir arbetslös. Nu är kravet 3 månader för att få ut inkomstbaserad ersättning. Kan man vänta en månad för att uppfylla medlemsvillkoret då?

  • Anonym (Anonym)

    Din a-kassa påverkas ju av hur mycket du arbetat från den stund du skrivs in, alltså t ex senaste sex månaderna. Om du då har två månader mindre tid så måste du ha fått in en väldans massa timmar övriga fyra för att fortfarande tillgodoräkna. Din sgi är en helt annan sak, det har med f-kassan att göra.

    Det där sista är omöjligt att svara på, de nya reglerna är så pass nya att folk inte vet exakt hur det funkar. Logiskt låter det som att det borde vara ok, rättare sagt har man inget val annat än att vänta faktiskt, men det har bara att göra med när man får ersättning. Att inte skriva in sig på af så länge är ju bara dumt oavsett.

  • Anonym (SGI)

    Om du arbetat 6 månader i följd så har du något som kallas 3 månaders efterskydd. Det innebär att din SGI är skyddad tre månader efter din sista arbetsdag.

    Har du INTE arbetat 6 månader sammanhängande innan arbetslösheten så har du inget 3-månadersskydd. Anmäler du dig då inte som arbetssökande från dag ett så blir din SGI nollad. Du får alltså inte ha något glapp.
    Med en nollad sgi får du ingen sjukersättning och föräldrapenning på lägstanivå.

    Jag råder alla, trots efterskyddet, att allltid skriva in sig direkt för att vara på den säkra sidan.

  • Anonym (SGI)

    Om du arbetat 6 månader i följd så har du något som kallas 3 månaders efterskydd. Det innebär att din SGI är skyddad tre månader efter din sista arbetsdag.

    Har du INTE arbetat 6 månader sammanhängande innan arbetslösheten så har du inget 3-månadersskydd. Anmäler du dig då inte som arbetssökande från dag ett så blir din SGI nollad. Du får alltså inte ha något glapp.
    Med en nollad sgi får du ingen sjukersättning och föräldrapenning på lägstanivå.

    Jag råder alla, trots efterskyddet, att allltid skriva in sig direkt för att vara på den säkra sidan.

  • Alexi83
    Osäker2020 skrev 2020-04-01 18:16:23 följande:

    Jag läste att det kan påverka SGI, altså nollställa den... Men annars, när det gäller a-kassa och deras ersättning - blir den lägre? Räknas den tiden man är utan ersättning/inte inskriven som kvalifikationstid? Min kollega var medlem i a-kassa i två månader bara och blir arbetslös. Nu är kravet 3 månader för att få ut inkomstbaserad ersättning. Kan man vänta en månad för att uppfylla medlemsvillkoret då?


    Om din kollega blir arbetskös efter två månader så uppfyller h*n inte a-kassan krav om 3 månaders arbete även om h*n väntar en månad med att anmäla sig på en. 3 månaders jobb är just 3 månaders jobb.
  • Anonym (Isvatten)

    Man får aldrig ha glapp, lär dig det på en gång. Skriv in dig samma minut som du får.

    Jag har en vän som blev nekad ersättning efter flera års heltidsjobb för att hon inte skrev in sig på lillejulafton, som var hennes första dag utan jobb, då hon blev svårt influensasjuk.

    Men det var no mercy, hon fick noll pengar på det.

Svar på tråden Glapp mellan avslutning av anställning och inskrivning till arbetsförmedlingen