• Anonym (??)

Ungt att bli mamma vid 24 år?

Anser ni att man är en ung mamma om man får barn när man är 24?

• Svar på tråden Ungt att bli mamma vid 24 år?
  • rocker

Ung men inte för ung. Själv var jag 22 år när jag fick min äldsta dotter och hon blir 28 i år. Min yngsta dotter som blir 24 i år fick sin dotter när hon var 20. Har alltså ett barnbarn som blir 4 i år :)

• Anonym (jh)

Du får barn ung men tycker inte att du går i begreppet"ung mamma" riktigt.

• Anonym (V)

Man är ju fortfarande ung när man är 24 även om man blir mamma då. Men just ?ung mamma? som begrepp tycker jag inte att man är. När man är 24 har man ju jobbat i flera år alternativt har läst en utbildning på universitet. Det är en bra ålder att få barn vid.

• Kusinen

Man är ju inte uppseendeväckande ung för att vara förälder, men inte heller gammal.

En "ung mamma" kan för övrigt betyda olika saker för mig. Det ena är att man är väldigt ung för att vara mamma, tex en tonårsmamma. Det andra är när man talar om en grupp, då kan man säga "unga mammor" i betydelsen av att personerna är unga ( vilket man är när man är 24) och mammor. Tex skulle en äldre person kunna säga " Åh det caf?et trivs jag inte på. Där är bara en massa unga mammor". Det betyder då alltså bara yngre personer som också är mammor, inte att de är särskilt unga för att vara mammor.

Om man är en grupp 38 åriga mammor som ska beskriva den enda 24åringen i mammagruppen kan också beskrivningen "den unga mamman" passa i utan att hon för den skull är anmärkni gsvärt ung för att vara mamma.

Så kort, det beror på sammanhanget.

• Anonym (Livia)

Man är ju fortfarande ung, men jag tycker inte att man är en "ung mamma" på samma sätt som om man får sitt första barn när man är kanske 17-21 år. Vid 24 har du oftast haft tid att gå ut gymnasiet, kanske gått en universitetsutbildning och/eller hunnit jobba ett par år. Även om det är yngre än medelåldern för när de flesta får barn är det ju inte så vansinnigt ungt.

• Anonym (Anonym)

Jag tycker det låter perfekt. Önskar att mitt liv hade sett ut så att jag hade haft möjlighet så tidigt.

• fjanten

Man är yngre än medelåldern för förstagångsföräldrar, och ung rent generellt som 24-åring, men det är inget uppseendeväckande att bli förälder i den åldern. Yngre än genomsnittet, men inte det folk får som bild i huvudet när de hör "ung mamma". Då tänker man snarare på folk under 20 som fortfarande bor hemma och ofta utan inkomst.

Jag blev gravid vid 20 och födde vid 21. Inte ens då kände jag mig hemma som "ung mamma", men det var väl främst för vad jag åstadkommit i livet vid den åldern jämfört med de flesta jämnåriga.

• Anonym (??)
    fjanten skrev 2020-04-01 18:28:09 följande:

Man är yngre än medelåldern för förstagångsföräldrar, och ung rent generellt som 24-åring, men det är inget uppseendeväckande att bli förälder i den åldern. Yngre än genomsnittet, men inte det folk får som bild i huvudet när de hör "ung mamma". Då tänker man snarare på folk under 20 som fortfarande bor hemma och ofta utan inkomst.

Jag blev gravid vid 20 och födde vid 21. Inte ens då kände jag mig hemma som "ung mamma", men det var väl främst för vad jag åstadkommit i livet vid den åldern jämfört med de flesta jämnåriga.

Såg andra dig som ung mamma?
  • Anonym (Gammal mamma)

Ja, ung. Men inte för ung.

• Anonym (Gammal mamma)

Ja, ung. Men inte för ung.

Svar på tråden Ungt att bli mamma vid 24 år?