• Anonym (TS)
    Thu 2 Apr 2020 07:55
    1142 visningar
    9 svar
    9
    1142

    Återbetalning resa Sas go smart?

    Hej! Vi har flygbiljetter i maj till Frankrike som vi inte vill utnyttja pga corona. Det är sas go smart biljetter, utan avbeställningsskydd.

    Vad ger mig mest pengar: att jag avbokar dem nu eller väntar och ser om det blir inställt flyg?

  • Svar på tråden Återbetalning resa Sas go smart?
  • Anonym (X)
    Thu 2 Apr 2020 08:18
    #1

    Du har inte avbeställningsskydd, då får du väl inget tillbaka?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 2 Apr 2020 08:27
    #2
    Anonym (X) skrev 2020-04-02 08:18:45 följande:

    Du har inte avbeställningsskydd, då får du väl inget tillbaka?


    Om flyget inte flyger så får jag väl alla pengar tillbaka? Och annars tror jag man får skatten tillbaka ändå. Men får kanske kolla med sas.
  • Anonym (X)
    Thu 2 Apr 2020 09:43
    #3

    Vad jag menar är att du ju inte kan avboka.

  • Alexi8­3
    Thu 2 Apr 2020 09:44
    #4
    Anonym (TS) skrev 2020-04-02 08:27:49 följande:

    Om flyget inte flyger så får jag väl alla pengar tillbaka? Och annars tror jag man får skatten tillbaka ändå. Men får kanske kolla med sas.


    Du får tillbaka pengarna om flyget bli inställt i maj, vulket du inte får reda på förren staxs innan. Avbokar du får du inte pengarba tillbaka om du saknar avbeställnkingsskydd.
  • Anonym (F)
    Thu 2 Apr 2020 14:45
    #5

    Om jag fattat rätt kan du avboka nu och få en voucher på det du betalat, även i SAS Go. Kolla SAS hemsida, speciella regler nu i coronatider.

    Om du chansar och väntar på att flyget blir inställt kan du bli ombokad till att flyg med en samarbetspartner. Vill du verkligen inte åka så är väl det inget bra?

    Om du inte vill åka hade jag tagit vouchern.

  • Anonym (X)
    Thu 2 Apr 2020 15:39
    #6

    Vilka samarbetspartners tänker du skulle få flyga från Sverige? Eller om Frankrike stänger gränserna?


    Anonym (F) skrev 2020-04-02 14:45:30 följande:

    Om jag fattat rätt kan du avboka nu och få en voucher på det du betalat, även i SAS Go. Kolla SAS hemsida, speciella regler nu i coronatider.

    Om du chansar och väntar på att flyget blir inställt kan du bli ombokad till att flyg med en samarbetspartner. Vill du verkligen inte åka så är väl det inget bra?

    Om du inte vill åka hade jag tagit vouchern.


  • Anonym (F)
    Thu 2 Apr 2020 16:10
    #7
    Anonym (X) skrev 2020-04-02 15:39:41 följande:

    Vilka samarbetspartners tänker du skulle få flyga från Sverige? Eller om Frankrike stänger gränserna?


    SAS är med i Star alliance. De kan boka om till varandras flighter och samarbeta på annat sätt för att fylla planen om restriktionerna skulle vara borta.

    Om Frankrike stänger gränsen går inga flyg dit, det säger sig självt. Ingen vet hur det ser ut i Maj.

    Jag hade tagit vouchern redan nu om jag redan bestämt att inte åk men TS får väl göra som han/hon vill.
  • Anonym (X)
    Thu 2 Apr 2020 16:55
    #8

    Vilka av dessa flyger från Sverige?

    Varför ta en voucher?


    Anonym (F) skrev 2020-04-02 16:10:10 följande:

    SAS är med i Star alliance. De kan boka om till varandras flighter och samarbeta på annat sätt för att fylla planen om restriktionerna skulle vara borta.

    Om Frankrike stänger gränsen går inga flyg dit, det säger sig självt. Ingen vet hur det ser ut i Maj.

    Jag hade tagit vouchern redan nu om jag redan bestämt att inte åk men TS får väl göra som han/hon vill.


  • Anonym (F)
    Thu 2 Apr 2020 17:21
    #9
    Anonym (X) skrev 2020-04-02 16:55:52 följande:

    Vilka av dessa flyger från Sverige?

    Varför ta en voucher?


    Vilka som flyger från Sverige nu och vilka som kommer flyga när coronakrisen lagt sig behöver inte alls vara samma. Folk måste börja fatta att det som gällde innan krisen inte alls behöver gälla efter. När TS köpte sin biljett står det att flygningen kan bokas om till Star alliance flygning. Exakt vad det innebär om 2 månader vet varken du, jag eller TS. Ingen av oss vet heller om det ens går att flyga.

    Eftersom TS skriver att hen inte vill åka är det bättre att ta vouchern. Risken är att i maj på resdatumet att flighten faktiskt inte är inställd. Hen vill inte åka, flighten går och hen får inga pengar tillbaka.

    Om TS och någon annan tar för givet att flighten blir inställd i maj får de väl tro det och stå för risken och avvakta.

    Vad tycker du TS ska göra?
Svar på tråden Återbetalning resa Sas go smart?