• Nótt

    Någon med kunskap om bankers lånelöfte?

    Hej!

    Jag har ett par frågor om någon kanske sitter på kunskap!

    Har sökt bolånelöfte till fritidshus via telefonkontakt med banken, swedbank. Alla uppgifter fylldes i, inkomst, lån etc och en kreditprövning gjordes (eller jag lämnade i alla fall mitt godkännande till en). Nu lämnas ärendet över till en kollega som skulle slutföra ansökan. Jag frågade vilken typ av faktorer som kan påverka slutbeskedet i en negativ riktning och han sa att det kunde vara saker som att de inte instämmer med mäklaren värdering t.ex. Men nu sitter jag 6 funderar lite, hur vanligt är det att den preliminära ansökan godkänns och att det sedan blir avslag? De har ju alla uppgifter. 
    Och vid utbetalning tar den en upplysning till, då kommer det synas att jag jämfört ca 3 banker idag, varvid jag kommer ha fler upplysningar registrerade, kan det påverka också tro? 

  • Svar på tråden Någon med kunskap om bankers lånelöfte?
  • Jamesdio

    Om du fått OK på kalkylen och dina uppgifter angående inkomst och anställningsform, övriga lån och krediter, flera boenden som behålls, familj osv stämmer inkl att kreditupplysningen de tog var OK kommer de ju inte neka på grund av dessa faktorer.

    Fler upplysningar kan ju påverka negativt, men om det är uppenbart att du enbart jämfört inför bolånet och inte tex tagit ut ett blancolån för kontantinsats bör det ju inte spela in.

    Att värdet på objektet du tänker köpa inte motsvarar köpeskillingen kan det ju falla på, men köper du via en seriös mäklare som har allt i ordning och har gjort en riktig värdering borde det också vara OK. Kanske kan bli knepigt om det blir budgivning och fritidshuset som var utlagt för 1 miljon plötsligt kostar 3 miljoner.

     

Svar på tråden Någon med kunskap om bankers lånelöfte?