• Thu 2 Apr 2020 16:55
    1068 visningar
    3 svar
    3
    1068

    Ond knöl mellan bröst och armhåla ????????

    Hej!

    Ny här....

    Jag är 37 år och har nyligen fått mitt fjärde barn och ammar henne... har mycket mjölk och är lite små-öm i båda brösten till och från... häromdagen råkade min femåring komma åt en punkt mellan mitt bröst och armhålan... Han tryckte till där och det gjorde skitont!!!! Har aldrig märkt av nått där tidigare men nu ömmar det HELA tiden och jag har upptäckt en typ ärt-stor liten knöl precis där... ???????? alltså varken i bröstet eller i armhålan utan precis mittemellan... Undrar om det kan vara nån mjölkgång eller mjölkkörtel där?!? Hoppas ju naturligtvis att det har med amningen att göra å att det INTE är bröstcancer eller lymfom vilket är min största skräck och det jag direkt tror att det är ????????????????

    Kan inte sluta tänka på det och är livrädd att jag nu kommer dö ifrån mina barn ????????????

    Kan absolut inte tänka logiskt!

    Nån som haft liknande och kan lugna mig?!? Vill inte behöva söka vård som läget är just nu då jag även är sjukt rädd att få covid-19 ????

    Mvh

    Orolig fyrabarnsmamma

  • Svar på tråden Ond knöl mellan bröst och armhåla ????????
  • Fri 3 Apr 2020 21:15
    #1
    Fyrabarnsmamman skrev 2020-04-02 16:55:56 följande:

    Hej!

    Ny här....

    Jag är 37 år och har nyligen fått mitt fjärde barn och ammar henne... har mycket mjölk och är lite små-öm i båda brösten till och från... häromdagen råkade min femåring komma åt en punkt mellan mitt bröst och armhålan... Han tryckte till där och det gjorde skitont!!!! Har aldrig märkt av nått där tidigare men nu ömmar det HELA tiden och jag har upptäckt en typ ärt-stor liten knöl precis där... ???????? alltså varken i bröstet eller i armhålan utan precis mittemellan... Undrar om det kan vara nån mjölkgång eller mjölkkörtel där?!? Hoppas ju naturligtvis att det har med amningen att göra å att det INTE är bröstcancer eller lymfom vilket är min största skräck och det jag direkt tror att det är ????????????????

    Kan inte sluta tänka på det och är livrädd att jag nu kommer dö ifrån mina barn ????????????

    Kan absolut inte tänka logiskt!

    Nån som haft liknande och kan lugna mig?!? Vill inte behöva söka vård som läget är just nu då jag även är sjukt rädd att få covid-19 ????

    Mvh

    Orolig fyrabarnsmamma


    Hej! Var lugn <3 En ömmande knöl hos en relativt ung, ammande mamma är inget alarmerande. Bröstvävnaden går ut mot armhålan och vissa kvinnor har bröstkörtlar hela vägen. Det är alltså mycket troligt att det är en ofarlig bröstkörtel du känner. Den andra troliga förklaringen är att det du känner är en lika ofarlig lymfkörtel. Både bröstkörtlar och lymfkörtel kan bli förstorade när man ammar, det är inget konstigt. I regionen jag tillhör tror jag att man normalt sett inte skickar ammande mammor på mammografi och ultraljud, eftersom det är så vanligt med knölar vid amning. Om knölen kvarstår efter amningens slut så kollar man upp det då. Men det beror lite på läkaren man går till också.

    Jag fick f.ö mitt fjärde barn i början på hösten och tre dagar efter förlossningen gjorde det väldigt ont mellan armhåla och bröst, precis som du beskriver. Jag hade en jättestor knöl där och fick lite panik, alla förlossningshormoner och tredagarsbluesen gjorde mig stressad. Jag var på vårdcentralen och fick veta att det var en förstorad lymfkörtel som reagerade på amningsstarten. Det tog några veckor innan den krympte i storlek men nu är den nästan försvunnen. Jag kan fortfarande känna en liten liten knöl, men den är i normal lymfkörtelstorlek nu.

    Jag har genom åren gjort många mammografier pga att jag har s.k täta bröst. Jag har haft knölar i själva bröstet och knölar i armhålan. Ibland har jag gjort mammografi och ultraljud, ibland även biopsi, och det har aldrig varit någonting. Det är faktiskt så att knölar i armhålan och bröstet allra oftast är helt ofarliga. Men man hör ju alltid bara om de stackare som hade cancer, aldrig om dem (som mig) som har varit tusen gånger på mammografi och alltid visat sig vara helt friska. Det är inte lika rubrikskapande. För övrigt så ska du glädja dig åt att knölen gör ont, för knölar som är cancer gör inte ont. Så att knölen är öm är ett jättebra tecken!

    Om jag var du så hade jag väntat i två-tre veckor och se vad som händer med din lilla knuta. Kanske hinner den försvinna av sig själv. Om den inte har försvunnit så ska du inte ha panik för det, det betyder inte alls att du har cancer, men då tycker jag du ska ringa vårdcentralen och få det kollat bara för att vara hundra procent säker (och för att släppa oron). Antingen säger läkaren att det inte behöver kollas upp eller så får du en remiss till mammografi eller ultraljud och så kan du släppa det sen! Jag lovar dig att risken för cancer är minimal: återigen en ömmande knöl hos en relativt ung ammande mamma är inget alarmerande.

    Och ang Corona så kan du om du behöver lugnt gå till Vårdcentralen. De har separata ingångar för infektionspatienter och patienter med andra besvär. Patienterna med infektionssymptom isoleras från övriga patienter. Så du kommer inte utsättas för hostande människor på vårdcentralen.
  • Sat 4 Apr 2020 21:40
    #2

    Tack så Jättemycket för lugnande ord!!

    Känns av nån anledning alltid bra att höra att nån annan haft nått liknande och att det varit ofarligt

    Har bröstcancer i släkten så man blir ju lite extra nojig

    Återigen stort tack!

  • Sat 4 Apr 2020 21:56
    #3
    Fyrabarnsmamman skrev 2020-04-04 21:40:12 följande:

    Tack så Jättemycket för lugnande ord!!

    Känns av nån anledning alltid bra att höra att nån annan haft nått liknande och att det varit ofarligt

    Har bröstcancer i släkten så man blir ju lite extra nojig

    Återigen stort tack!


    Ja men jag förstår dig! Man matas ju hela tiden med sorgliga historier om kvinnor som fått bröstcancer, men det är enorma mängder kvinnor som hittar knölar i brösten som inte är cancer. Det är det allra vanligaste tack och lov :) Man får hålla i minnet att det är mycket som händer i brösten under amning.

    Jag har för övrigt haft en knöl mellan bröst och armhåla två gånger kom jag på (haft så många knölar att jag glömmer hälften!). Det var inget farligt den gången heller. Då gjorde jag ett ultraljud på bröstmottagningen. Inte för att läkaren var orolig egentligen utan för att som hon sa säkerställa att hennes diagnos var rätt. Och det var den. Kram till dig! Var inte orolig!
Svar på tråden Ond knöl mellan bröst och armhåla ????????