• Liljan­3
    Thu 2 Apr 2020 19:58
    309 visningar
    1 svar
    1
    309

    Gravid under Coronapandemin

    Jag är, tillsammans med många andra tusentals kvinnor, gravid i första trimestern. Blev gravid när hela coronacirkusen eskalerade och har inte riktigt kunnat släppa min oro kring ifall det här nya viruset har några skadeverkningar, både för mig som gravid ellet för fostret. Jag vet att det officiella har varit att gravida inte ska ses som någon riskgrupp men faktum kvarstår ändå och det är att vi faktiskt inte vet något för att det gått för kort tid för att dra några slutsatser kring viruset ev effekter på graviditet och på fostrets utveckling. Samtidigt kan man inte gå runt och leva med denna oro resten av graviditeten och isolera sig. Till saken hör också att min man arbetar inom akutsjukvården och kommer i kontakt med smittade (visserligen med skyddsutrustning men ändå) nästan dagligen. Jag tycker det är jättesvårt att bestämma mig för hur man ska förhålla sig till all osäkerhet i dessa tider och därmed hur pass försiktig man bör vara. Är det någon här som har liknande oro och vill dela med sig så vore jag tacksam!

  • Svar på tråden Gravid under Coronapandemin
  • Thu 2 Apr 2020 20:18
    #1
    https://www.expressen.se/kvallsposten/gravida-uppmanas-arbeta-hemifran/

    F
    rån tredje trimestern verkar det eventuellt finnas risker iallafall.
Svar på tråden Gravid under Coronapandemin