• Anonym (Orkarintemer)

    Psykopat hjälp

    Har någon utav er erfarenhet av psykopater? Har en person i min närhet som jag misstänker är det och jag behöver verkligen hjälp. Jag behöver någon att skriva med privat som har erfarenheter av just psykopater.

  • Svar på tråden Psykopat hjälp
  • Anonym (Våla)
    Anonym (Orkarintemer) skrev 2020-04-02 20:52:47 följande:

    Har någon utav er erfarenhet av psykopater? Har en person i min närhet som jag misstänker är det och jag behöver verkligen hjälp. Jag behöver någon att skriva med privat som har erfarenheter av just psykopater.


    Hur nära erfarenhet? Min syster hade ett förhållande med en psykopat.

    Psykoparer är långsinta, envisa och falska då de ser sin tidigare vän som svikare.
  • Anonym (Orkarintemer)

    Hur märker man att någon är det?


    Anonym (Våla) skrev 2020-04-02 21:02:47 följande:

    Hur nära erfarenhet? Min syster hade ett förhållande med en psykopat.

    Psykoparer är långsinta, envisa och falska då de ser sin tidigare vän som svikare.


  • Anonym (Histrionisk personlighetsstörning)

    Jag har histrionisk personlighetsstörning, fått den istället för den tidigare diagnosen borderline, vilket har några gemensamma nämnare med störningarna man kallar för psykopater. De är i samma "kluster". Jag har gått i massvis med terapi, så jag tror mig ha eller har väldigt bra självkännedom.

    Om det är någon specifik fråga på hur jag tänker och fungerar i olika situationer så kan jag besvara den, chansen är att det kan vara ganska likt "din" psykopat. 

  • Anonym (Mia)

    Jag har erfarenhet. Men vill inte ta det privat. Fråga vad du vill här.

  • Anonym (Orkarintemer)

    Visar de känslor genom kramar pussar? Har de empati någonsin vet de själva att de är det


    Anonym (Mia) skrev 2020-04-02 21:23:18 följande:

    Jag har erfarenhet. Men vill inte ta det privat. Fråga vad du vill här.


  • Anonym (Våla)
    Anonym (Orkarintemer) skrev 2020-04-02 21:08:25 följande:

    Hur märker man att någon är det?


    Man brukar säga att psykopater är sociala och charmiga. Man blir sedd och känner sig uppskattad, till att börja med. Men kommer man på kant med varandra så vänder det snabbt.

    Psykopater talar ofta illa om fd vänner och partners. Beskriver hur hemska de är på alla sätt.

    Lästips:
    https://www.gp.se/livsstil/s%C3%A5-k%C3%A4nner-du-igen-en-riktig-psykopat-1.4808162
  • Anonym (Orkarintemer)

    Kan en psykopat älska sin partner, barn, syskon? Eller är allting ett spel?


    Anonym (Våla) skrev 2020-04-02 21:29:45 följande:

    Man brukar säga att psykopater är sociala och charmiga. Man blir sedd och känner sig uppskattad, till att börja med. Men kommer man på kant med varandra så vänder det snabbt.

    Psykopater talar ofta illa om fd vänner och partners. Beskriver hur hemska de är på alla sätt.

    Lästips:

    www.gp.se/livsstil/s%C3%A5-k%C3%A4nner-du-igen-en-riktig-psykopat-1.4808162


  • Anonym (Histrionisk personlighetsstörning)
    Anonym (Orkarintemer) skrev 2020-04-02 21:50:08 följande:

    Kan en psykopat älska sin partner, barn, syskon? Eller är allting ett spel?


    Ja, men på sitt eget sätt. Partner, barn och syskon ger kanske psykopaten något. Glädje kanske, sällskap osv. Så han kan älska dessa på sätt och vis för att de tillför denne någonting denne kanske uppskattar. Men det blir centrerat kring psykopatens "vinst" med detta.

    Bättre ord än älska är nog "uppskatta". De kan uppskatta sin partner. Lite som du kanske kan uppskatta eller rentav älska din mobiltelefon, du kan surfa på den, lyssna på musik, ta kort med den osv. Den tillför dig något och du skulle bli ledsen eller åtminstone bli sur om den gick sönder och sakna den.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Orkarintemer) skrev 2020-04-02 21:26:35 följande:

    Visar de känslor genom kramar pussar? Har de empati någonsin vet de själva att de är det


    De bryr sig bara om sig själva. Om de kramas och pussas gör de det för att det förväntas av dem. Psykopater är väldigt sociala och gör vad som fungerar för att upprätthålla en fin fasad.

    Om du vill kan du skriva till mig här på fl, missförstod det där med "privat".
  • KlantSmurfen
    Anonym (Orkarintemer) skrev 2020-04-02 21:50:08 följande: #7

    Kan en psykopat älska sin partner, barn, syskon? Eller är allting ett spel?


    Svar på det i första klippet.
    Flat Attachment, Dreading Intimacy, and Defiant Promiscuity




    What is Psychopathy?



    Psychopathy vs. Antisocial Personality Disorder (sociopath, sociopathic traits, & sociopathy)




    NPD (Narcissistic Personality Disorder) and AsPD (Antisocial Personality Disorder, or Psychopathy/Sociopathy)
    samvak.tripod.com/personalitydisorders16.html samvak.tripod.com/personalitydisorders15.html





Svar på tråden Psykopat hjälp