• Anonym (Tina)

    Hans barn är sjuk o ska ändå hit idag!

    Ännu en tråd om Corona men jag håller på att explodera här hemma.

    Är föräldraledig just nu och har därför valt att hålla mitt förskolebarn hemma av flera olika anledningar, hen är inte sjuk och jag är inte orolig för vår egen del men jag vill minska smittspridningen i samhället o ser hellre att lämna plats på förskolan till de barn vars föräldrar jobbar. Det här klankar min man ner på mig för men det struntar jag i, där kan jag iaf påverka.

    Det som däremot nu börjar gå mig på nerverna är att hans barn som är här varannan vecka (har tidigare varit frisk så låt gå då) nu är sjuk men ska prompt hit idag och utan några som helst diskussioner om att denne ska vara kvar o kurera sig hos sin mamma så ska hen hit. Att denne är sjuk förvånar mig inte för denne är ute i affärer, hänger med kompisar o går på gym o lever på som vanligt.

    Detta gör mig helt vansinnig för vi har ingenstans att ta vägen o vi ska inte resa av naturliga skäl som ni förstår. Min man är nu arg på mig o kallar mig löjlig, denne ska få vara här o leva på som vanligt men han ska iaf be sin tonåring att inte pussa på bebisen. Det här känns otroligt tufft för mig o jag är alldeles gråtfärdig.

    Resonerar jag helt fel? Kom gärna med synpunkter!

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Hans barn är sjuk o ska ändå hit idag!
  • Anonym (Kvinna 39)

    Du får ställa ultimatum. Antingen stannar ungen hos mamma eller så får din sambo betala hotellboende för er tills ungen är frisk plus 14 dagar till. Tidigare riktlinjer om 2-5 dagar har visat sig otillräckliga, vill man vara säker gäller 14 dagar. Går han inte med på detta får du förklara att ni hädanefter, och aldrig mer, kommer att vara sambos eftersom han har noll säkerhetstänk.

    Ditt barn går först! Er hälsa går först!

  • Anonym (Psss)

    Det känns tufft för dig och du är gråtfärdig? Fast i början av texten skriver du ju att du inte är orolig för eran egen del? Och är du inte orolig för eran egen del spelar det ju ingen roll om barnet kommer hem till er.

    Har du resonerat samma om det var ditt barn? Alltså om ditt barn blev sjukt undet pappavecka. Hade du portar ditt barn från att komma till dig till mammavevkan? Eller känns det lätt att säga så nu bara för att det inte är ditt barn?

  • Mrs Moneybags
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-04-03 10:34:05 följande:

    Du får ställa ultimatum. Antingen stannar ungen hos mamma eller så får din sambo betala hotellboende för er tills ungen är frisk plus 14 dagar till. Tidigare riktlinjer om 2-5 dagar har visat sig otillräckliga, vill man vara säker gäller 14 dagar. Går han inte med på detta får du förklara att ni hädanefter, och aldrig mer, kommer att vara sambos eftersom han har noll säkerhetstänk.

    Ditt barn går först! Er hälsa går först!


    Det är väl ändå fortfarande 2 dagar som gäller? 
    Annars blir det ju ganska orimligt. 

    Men, som du sa, hotellrum är billiga nu så jag skulle ta in på hotell. I annat fall får väl tonåringen hålla sig på sitt rum 100% av tiden. 
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2020-04-03 10:34:05 följande:

    Du får ställa ultimatum. Antingen stannar ungen hos mamma eller så får din sambo betala hotellboende för er tills ungen är frisk plus 14 dagar till. Tidigare riktlinjer om 2-5 dagar har visat sig otillräckliga, vill man vara säker gäller 14 dagar. Går han inte med på detta får du förklara att ni hädanefter, och aldrig mer, kommer att vara sambos eftersom han har noll säkerhetstänk.

    Ditt barn går först! Er hälsa går först!


    Jag har sagt det till honom om det här men han garvar bara åt mig o säger att jag är löjlig o att det är bra att vi smittas o blir immuna (Anders Tegnell är hans Gud just nu). Jag hade hellre sett att han bodde nånstans med sitt barn för våra små behöver vara hemma men han vägrar. Har imorse tom ringt o vädjat till hans ex men hon säger att hon har planer i helgen o att deras barn saknar sina syskon så mycket så att hen ska vara här.

    Jag sitter bara och kokar av ilska just nu!

    Skilsmässostatistiken kommer iaf att öka.
  • Anonym (A)
    Anonym (Tina) skrev 2020-04-03 10:42:04 följande:
    Jag har sagt det till honom om det här men han garvar bara åt mig o säger att jag är löjlig o att det är bra att vi smittas o blir immuna (Anders Tegnell är hans Gud just nu). Jag hade hellre sett att han bodde nånstans med sitt barn för våra små behöver vara hemma men han vägrar. Har imorse tom ringt o vädjat till hans ex men hon säger att hon har planer i helgen o att deras barn saknar sina syskon så mycket så att hen ska vara här.

    Jag sitter bara och kokar av ilska just nu!

    Skilsmässostatistiken kommer iaf att öka.
    Så det du skrev innan stämmer inte?

     jag är inte orolig för vår egen del

    Vad är du orolig för?
  • Anonym (Tina)
    Anonym (Psss) skrev 2020-04-03 10:40:23 följande:

    Det känns tufft för dig och du är gråtfärdig? Fast i början av texten skriver du ju att du inte är orolig för eran egen del? Och är du inte orolig för eran egen del spelar det ju ingen roll om barnet kommer hem till er.

    Har du resonerat samma om det var ditt barn? Alltså om ditt barn blev sjukt undet pappavecka. Hade du portar ditt barn från att komma till dig till mammavevkan? Eller känns det lätt att säga så nu bara för att det inte är ditt barn?


    Ok det där kom ut fel. Är orolig för mina barn givetvis o speciellt vill jag inte att min lilla bebis ska bli dålig men menade mer att min oro sträcker sig mer på ett globalt plan. Är så emot den här smittspridningen som sker i samhället just nu o att många inte bryr sig.

    Mina barn bor här, blir de sjuka så är karantänen här. Hade hans barn blivit sjuk hemma hos oss från början så hade denne fått sitta i karantän här tills denne är frisk o inte prompt på bytesdagen, nu visade det sig att när denne blev sjuk hos mamman så gäller tydligen inte den logiska lösningen.
  • Anonym (Tina)
    Anonym (A) skrev 2020-04-03 10:45:41 följande:

    Så det du skrev innan stämmer inte?

     jag är inte orolig för vår egen del

    Vad är du orolig för?


    Vi är ingen riskgrupp så klart att jag är mer orolig över min farmor som har kol tex. Men givetvis är jag orolig för mina barn för man vet aldrig, är inte alla det?
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Tina) skrev 2020-04-03 10:42:04 följande:
    Jag har sagt det till honom om det här men han garvar bara åt mig o säger att jag är löjlig o att det är bra att vi smittas o blir immuna (Anders Tegnell är hans Gud just nu). Jag hade hellre sett att han bodde nånstans med sitt barn för våra små behöver vara hemma men han vägrar. Har imorse tom ringt o vädjat till hans ex men hon säger att hon har planer i helgen o att deras barn saknar sina syskon så mycket så att hen ska vara här.

    Jag sitter bara och kokar av ilska just nu!

    Skilsmässostatistiken kommer iaf att öka.
    Men herregud!! Ja "vi" som folk smittas och blir immuna, det betyder inte att den enskilde individen absolut blir det! Som det verkar är det mindre risk för barn och ungdomar men man har stängt gymnasierna av en anledning, eftersom du skriver tonåring kanske det barnet ingår där, men man kan kort säga att ju äldre man är desto större, generell, risk har man att 1) bli sjuk och 2) få svåra följder, t ex död.

    Att han skrattar åt dig är så respektlöst att jag inte ens vet var jag ska ta vägen!!

    Har du verkligen INGENstans att ta vägen, inga friska släktingar eller vänner? Jag förstår att du vill vara hemma men det kommer ju inte att gå. Då är enda alternativet hotell eller vandrarhem.
    Mrs Moneybags skrev 2020-04-03 10:41:34 följande:
    Det är väl ändå fortfarande 2 dagar som gäller? 
    Annars blir det ju ganska orimligt. 

    Men, som du sa, hotellrum är billiga nu så jag skulle ta in på hotell. I annat fall får väl tonåringen hålla sig på sitt rum 100% av tiden. 
    Jag svarar dig i samma kommentar, om det är ok! Så här står det hos FHM, att man ska avvakta minst två dagar innan man går tillbaka till skola, jobb etc MEN samtidigt är inkubationstiden för viruset 2-14 dagar. Så det beror lite på hur man ser det. Anta att (worst case) ts bonusbarn verkligen har corona. TS med barn är någon annanstans. Pappan blir smittad av det sjuka barnet. Då är det alltså upp till två veckor av osäkerhet innan man vet om han är smittad eller inte. Om TS kommer hem två dagar efter att det sjuka barnet åkt kan de alltså bli smittade.

    Är man orolig bör man alltså avvakta. Är man inte orolig så får det sjuka barnet komma som det vill. Jag skulle inte chansa med ett litet barn i hemmet, faktiskt inte annars heller när jag tänker efter. Det är ju som att bjuda in virus med öppen famn.

    Här är länken förresten, om någon vill läsa själv: https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/fragor-och-svar/
  • Anonym (A)
    Anonym (Tina) skrev 2020-04-03 10:51:09 följande:
    Vi är ingen riskgrupp så klart att jag är mer orolig över min farmor som har kol tex. Men givetvis är jag orolig för mina barn för man vet aldrig, är inte alla det?
    Fast man tar väl ändå hand om sina sjuka barn hoppas jag, alltså som din man vill göra?


  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (A) skrev 2020-04-03 10:54:23 följande:
    Fast man tar väl ändå hand om sina sjuka barn hoppas jag, alltså som din man vill göra?
    Tydligen vill inte mamman göra det iaf!
Svar på tråden Hans barn är sjuk o ska ändå hit idag!