• Aredhel

    Du som kan kameror!

    Hej!

    Jag är på jakt efter ett nytt objektiv som inte är för dyrt eller för tungt för att bära med men som ger snygga bilder. Just nu har jag ett standardobjektiv på 18-55mm och ett telezoom på 70-300mm. Använder mest det sistnämnda för att den blir bäst bilder men tråkigt att bära med sig på promenaden.

    Har kollat runt lite och har fastnat för AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G. Verkar lätt, smidigt och ett helt okej objektiv som tar snäppet bättre bilder än standardobjektivet.

    Vad tror ni? Kommer jag bli besviken på ett 35mm när jag har ett 70-300mm? Eller kan ni rekommendera ett annat objektiv? :)

  • Svar på tråden Du som kan kameror!
  • OlleSQ

    Ställ in ditt kitobjektiv på 35mm och gå ut och fota en dag. Kolla sen hur fotona blev, klarar du dig med det? 35mm är bra för streetfotografering men annars så blir det ju lite långt ifrån man hamnar. 


    Vill du ha lättare saker så kanske ett helt annat system är det du skall fundera på. m43 så blir ju framförallt telezoomar som du har i ditt 70-300 mycket mindre och lättare (samt billigare).

  • Anonym (Rackaren)

    Jag rekommenderar ett objektiv som passar din kamera.

  • KattGustaf

    Som förgående talare påpekade, klarar du dig med ett fast 35mm? 
    Det kan också vara en liten utmaning,  iom begränsningarna så utvecklas man som fotograf, man får vara mer kreativ istället :)

    En fördel med ett fast är att bländartalet hålls nere och de blir mer ljuskänslighet, ljus är bra, du kan ha ett lägre ISO och får mindre brus i din bild.

    Ett fast objektiv är ofta väldigt skarpt, de innehåller mindre antal linser och är mindre kompromiss om man jämför med ett zoomobjektiv.
    Jag har ett 50mm/1,8 som tar riktigt trevliga bilder.

    Lycka till!

Svar på tråden Du som kan kameror!