• Ingrid­1983
    Fri 3 Apr 2020 14:52
    1609 visningar
    19 svar
    -1
    19
    1609

    Arabiska namn!

    Hej! Vi ska bli föräldrar i Oktober och kommer välja ett arabiskt namn. Högst på listan just nu är Hamza(pojke) och Amina(flicka). Andra alternativ är Josef och Nora. Jag gillar också namnet Aisha. Fler förlag? Ni som valt/ska välja arabiska namn till era barn, vad blir det?

  • Svar på tråden Arabiska namn!
  • Fri 3 Apr 2020 14:57
    #1

    Abdullah

    Muhammed

    Abdullahi

    Abdi

    Mustafa

    Fatima

    Noor

  • Fri 3 Apr 2020 15:08
    #2

    Pojke:

    Jamal - Vacker

    Emir- Befälhavare, Furste/härskare/prins

    Karim - Generös

    Flicknamnen ni valt är jättevackra så hsr inget att tilläga där

  • Ingrid­1983
    Fri 3 Apr 2020 15:10
    #3
    Användarenamnet skrev 2020-04-03 14:57:37 följande:

    Abdullah

    Muhammed

    Abdullahi

    Abdi

    Mustafa

    Fatima

    Noor


    Tack! Mohammed har vi i efternamnet redan :) Noor är fint, visst kan både en flicka och en pojke ha det?
  • Ingrid­1983
    Fri 3 Apr 2020 15:14
    #4
    -1
    TheDucky skrev 2020-04-03 15:08:21 följande:

    Pojke:

    Jamal - Vacker

    Emir- Befälhavare, Furste/härskare/prins

    Karim - Generös

    Flicknamnen ni valt är jättevackra så hsr inget att tilläga där


    Tack! Fina förslag. Jag fastnade för Hamza när mannen sa att det är hans favoritnamn. Tycker det både är mjukt och har pondus samtidigt. Jamal och Karim är båda fina, Emir också men känns inte som ett namn lika mycket då man tänker på ordet liksom. Men man kan nog tänka om där!
  • Fri 3 Apr 2020 15:20
    #5
    Ingrid1983 skrev 2020-04-03 15:10:52 följande:

    Tack! Mohammed har vi i efternamnet redan :) Noor är fint, visst kan både en flicka och en pojke ha det?


    Ja, men lite olika stavning. När det är en tjej stavas det oftast Nour tror jag. Skrev fel
  • Ingrid­1983
    Fri 3 Apr 2020 15:21
    #6

    Okej :)

  • Kusine­n
    Fri 3 Apr 2020 16:08
    #7

    Aisha är väldigt fint.

    Andra fina namn är Mona, Amina , Ines, Maryam, Anisa, Nadira.

  • Fri 3 Apr 2020 16:08
    #8

    Eftersom att jag inte hinner dubbelkolla för tillfället så kan jag inte svära på att namnen är arabiska, men namn som är enkla i Sverige är att föredra, typ:

    Fatima, Samira, Jasmine

    Amir, Salim, Tareq


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Kusine­n
    Fri 3 Apr 2020 16:15
    #9

    Fina pojknamnärSamir, Malik, Amir och Nadir

    Jag gillar Navid väldigt mycket men det är väl persiskt?

  • Fri 3 Apr 2020 16:16
    #10
    Ingrid1983 skrev 2020-04-03 15:14:10 följande:

    Tack! Fina förslag. Jag fastnade för Hamza när mannen sa att det är hans favoritnamn. Tycker det både är mjukt och har pondus samtidigt. Jamal och Karim är båda fina, Emir också men känns inte som ett namn lika mycket då man tänker på ordet liksom. Men man kan nog tänka om där!


    Ja Emir är ju lite speciellt med tanke på betydelse men tycker ändå det låter vackert. Om det är din makes favoritnamn så står det ju högt i kurs.

    Jag själv är noga med att namnen inte ska rimma på något, passa alla åldrar, låta fint, ingen konstig betydelse och att det går att skriva fint. Jag har höga krav haha. Men mina barn har alla 3 namn så man kan ju välja fler än 1, se bara till att ha tilltalsnamnet först. Min man har inte det och det har blivit en del missuppfattningar med sjukvård och sånt.
  • Fri 3 Apr 2020 16:20
    #11
    TheDucky skrev 2020-04-03 16:16:25 följande:

    Ja Emir är ju lite speciellt med tanke på betydelse men tycker ändå det låter vackert. Om det är din makes favoritnamn så står det ju högt i kurs.

    Jag själv är noga med att namnen inte ska rimma på något, passa alla åldrar, låta fint, ingen konstig betydelse och att det går att skriva fint. Jag har höga krav haha. Men mina barn har alla 3 namn så man kan ju välja fler än 1, se bara till att ha tilltalsnamnet först. Min man har inte det och det har blivit en del missuppfattningar med sjukvård och sånt.


    Försvann text i detta inlägget..

    Om Hamza är din makes favoritnamn så står ju det högt i kurs
  • Pilsne­r
    Fri 3 Apr 2020 16:28
    #12
    Ingrid1983 skrev 2020-04-03 14:52:23 följande:

    Hej! Vi ska bli föräldrar i Oktober och kommer välja ett arabiskt namn. Högst på listan just nu är Hamza(pojke) och Amina(flicka). Andra alternativ är Josef och Nora. Jag gillar också namnet Aisha. Fler förlag? Ni som valt/ska välja arabiska namn till era barn, vad blir det?


    Nora är helt ok.

    Maja/Maya kanske?
  • Sat 4 Apr 2020 21:27
    #13
    +1

    Här kommer lite tips (är arab och älskar namn), alla är dock inte arabiska utan har koppling till Islam men tänker att det kanske är ok då ni ändå har Josef som förslag.

    Vår dotter heter Sara.

    Vår första son kommer heta Gabriel (Jibril på arabiska/i hemlandet). En andra son förhoppningsvis Benjamin.

    Annars är dessa namn jättefina också: Adam, Ali, Zayn, Kian, Noah, Hussein, Ibrahim. Gillar även dina förslag Hamza och Josef mycket.

    Flicka: Fatima, Mariam, Zeinab, Banin/Benin, Ines/Inas, Lina, Lin, Zahra, Jasmine, Aya, Ayat.

    Dessa kommer jag på nu.

  • Wed 8 Apr 2020 20:57
    #14
    +1
    Ingrid1983 skrev 2020-04-03 14:52:23 följande:

    Hej! Vi ska bli föräldrar i Oktober och kommer välja ett arabiskt namn. Högst på listan just nu är Hamza(pojke) och Amina(flicka). Andra alternativ är Josef och Nora. Jag gillar också namnet Aisha. Fler förlag? Ni som valt/ska välja arabiska namn till era barn, vad blir det?


    Nora är jättefint.
    Sara, Miriam, Leyla, Aya, Amira, Semira, Maya

    Ali, Nasser, Ismael, Noor, Reza, är mina tips
  • Sun 19 Apr 2020 10:31
    #15

    En arbetskamrat till mig är från ett land i mellanöstern, hon kom en dag med en lapp och frågade om jag kunde läsa namnet högt: Lian (hon ville höra om jag/vi uttalade det som hon tänkt). Tycker att det var ett fint namn på hennes kommande dotter Glad

  • Ingrid­1983
    Sun 19 Apr 2020 10:34
    #16

    Som Liam antar jag? Ja, det var fint :)

  • Ingrid­1983
    Sun 19 Apr 2020 10:41
    #17
    TheDucky skrev 2020-04-03 16:16:25 följande:

    Ja Emir är ju lite speciellt med tanke på betydelse men tycker ändå det låter vackert. Om det är din makes favoritnamn så står det ju högt i kurs.

    Jag själv är noga med att namnen inte ska rimma på något, passa alla åldrar, låta fint, ingen konstig betydelse och att det går att skriva fint. Jag har höga krav haha. Men mina barn har alla 3 namn så man kan ju välja fler än 1, se bara till att ha tilltalsnamnet först. Min man har inte det och det har blivit en del missuppfattningar med sjukvård och sånt.


    I min mans kultur/familj har man inga andranamn, det passar mig med för i min familj har vi det inte heller! Däremot består hans efternamn av två namn som dessutom är vanliga förnamn, så han blir hela tiden kallad något av de namnen. Spelar ingen roll ibland hur många gånger han presenterat sig för vissa så kan de ändå kasta ur sig ?Ahmed? Eller ?Mohammed? eller vad som helst som att det kvittar bara :( Hans förnamn är väldigt lätt att säga. Så jag räknar med att vårt barn kommer blir utsatt för detta slarv även om vi väljer ett lätt namn, hoppas bara det inte blir lika mycket
  • Sun 19 Apr 2020 10:51
    #18
    Ingrid1983 skrev 2020-04-19 10:34:04 följande:

    Som Liam antar jag? Ja, det var fint :)


    Ja precis! (Jag tror att det är den stavningen hon har, blev lite osäker nu)
  • Sun 19 Apr 2020 11:42
    #19
    Mika23 skrev 2020-04-19 10:31:06 följande:

    En arbetskamrat till mig är från ett land i mellanöstern, hon kom en dag med en lapp och frågade om jag kunde läsa namnet högt: Lian (hon ville höra om jag/vi uttalade det som hon tänkt). Tycker att det var ett fint namn på hennes kommande dotter 


    Var nog en annorlunda stavning men det är inte helt ovanligt i Mellanöstern, Layan. :)

    Dessutom en annan variant av namnet som börjar bli väldigt populärt bland araber idag är Liyana (om ts gillar det).
Svar på tråden Arabiska namn!