• ostkakan

    Kan man få A-kassa som arbetande student?

    Jag är timanställd säljare och pga covid19 så får jag inte några pass längre. Räknade ihop alla mina arbetstimmar senaste året och fått det till ca 110h/mån alltså drygt deltid 70%. Jag är också studerande, har restkurser som jag försöker beta av i min utbildning, jag pluggar endast hemma och går inte på föreläsningarna i skolan då jag redan har gått på dessa när jag läste kurserna för första gången, pluggar ca 70% och har inte tagit CSN varken lån el. bidrag sen 2018. 

    Nu undrar jag om jag kan få A-kassa som student? jag har ju jobbat 70% senaste året men kan det sätta käppar i hjulen att jag är studerande? jag är inte medlem i någon A-kassa men som jag har förstått det så är det inte försent utan man kan gå med i A-kassa nu när man inte kan jobba. Jag har absolut ingen inkomst just nu och mina sparpengar börjar ta slut så vet inte hur jag ska klara mig :( 

  • Svar på tråden Kan man få A-kassa som arbetande student?
  • Anonym (Anna)

    Var inte det nya nu att det räckte att man varit medlem i a-kassa i 3 månader istället för 1 år?

    Om du inte kan få a-kassa kan du kontrollera dina möjligheter till alfa-kassa istället.

  • Anonym (Anna)

    Japp, ovan stämde. Det nya nu är att varje månad man varit med i a-kassa räknas som 4 månader. Det räcker alltså att man varit medlem i 3 månader samt uppfyllt övriga krav med arbetstimmar för att få a-kassa.

    Eftersom du inte är med i a-kassa kan du vara berättigad till alfa-kassa som är en låg grundersättning.

    "Om du blir arbetslös utan att vara medlem i en a-kassa kan du fortfarande ha rätt till en viss grundersättning. Grundersättningen betalas ut av Alfakassan på uppdrag av regeringen".

  • ostkakan

    Men jag har inte blivit uppsagd, har bara slutat få pass. Kan jag få A-kassa ändå? Eftersom jag inte är medlem i en A-kassa ännu så är det Alpha-kassan som jag kan vända mig till och få grundersättning från dagen jag går mer i a-kassan. Men jag läste på alpha-kassans webb att man måste ha blivit uppsagd för att kunna få ersättning. Stämmer det in på mig som timanställd? Jag kan ju inte permitteras som heltidsanställda blir.

Svar på tråden Kan man få A-kassa som arbetande student?