• Anonym (?)

    Inbillad kärlek pga missbruk?

    Jag var tillsammans med mitt ex när han var mitt uppe i ett narkotikamissbruk. Jag har i efterhand funderat på om han kanske inte älskade mig på riktigt. Kan missbruk göra så man inbillar sig att man är kär i någon? Dömande kommentarer undanbedes.

  • Svar på tråden Inbillad kärlek pga missbruk?
  • Anonym (Soë)

    Jag var heroinist i rätt många år, men varit drogfri i 6 år tack vare metadon.

    Tyvärr kan man inbilla sej att man är kär i någon när man är inne i dagligt missbruk.
    Själv blev jag aldrig kär i någon när jag gick på heroinet. Men blev himlastormande kär i någon, tidigare när jag gick på låga doser subutex och ca 1-2mg xanor om dagen (Var mer självmedicinering, var skötsam och hade jobb under tiden) .
    Det är mitt längsta förhållande någonsin, 4 år, och det enda där vi diskuterat förlovning, barn och framtid tillsammans. Så det var i allra högsta grad äkta.

    Men hur var det? Du är tillsammans med mannen fortfarande och han har slutat med drogerna?
    I så fall kan du nog lita på att det är äkta. Är det inte rätt så känner man av det väldigt snabbt efter att man tänt av och blivit klar i huvudet. Men att han fortfarande är tillsammans med dej måste ju vara för att han verkligen tycker om dej och känner att det är rätt.

    Sen är det ju olika för alla. Men om man ser till just heroin så har man inte tid att bli kär i någon, du måste jaga droger 24/7 för att inte bli jättesjuk. Men det händer säkert att någon beroende av heroin blir kär i någon på riktigt, men oftast är det nog för bekvämlighet.
    När det gäller andra droger tror jag absolut att det är vanligare att man visst kan bli kär i någon på riktigt under tiden man brukar dem, om man inte är en sådan som är ute efter att bli så väck som möjligt 24/7 förstås.

    Hoppas att du kan prata med honom om detta, det vore ju det bästa eftersom alla är olika både i missbruk och i kärlek.

    Lycka tillSolig

  • Anonym (Soë)

    Okej, nu ser jag. Ni är inte tillsammans längre.

    Hur var han när ni var tillsammans? Var han kärvänlig, visade ömhet etc? 
    Var han ofta ute på språng och du inte visste vart han var och det pågick länge och ofta?
    Ville han ofta låna pengar?

    Ville han umgås med dej och hitta på saker som inte hade med droger/alkohol att göra? Hade ni mysiga hemmakvällar utan droger?

    Vad för slags droger nyttjade han och i vilket sammanhang? Sådant säger en hel del..

  • Anonym (?)
    Anonym (Soë) skrev 2020-04-04 10:43:35 följande:

    Jag var heroinist i rätt många år, men varit drogfri i 6 år tack vare metadon.

    Tyvärr kan man inbilla sej att man är kär i någon när man är inne i dagligt missbruk.

    Själv blev jag aldrig kär i någon när jag gick på heroinet. Men blev himlastormande kär i någon, tidigare när jag gick på låga doser subutex och ca 1-2mg xanor om dagen (Var mer självmedicinering, var skötsam och hade jobb under tiden) .

    Det är mitt längsta förhållande någonsin, 4 år, och det enda där vi diskuterat förlovning, barn och framtid tillsammans. Så det var i allra högsta grad äkta.

    Men hur var det? Du är tillsammans med mannen fortfarande och han har slutat med drogerna?

    I så fall kan du nog lita på att det är äkta. Är det inte rätt så känner man av det väldigt snabbt efter att man tänt av och blivit klar i huvudet. Men att han fortfarande är tillsammans med dej måste ju vara för att han verkligen tycker om dej och känner att det är rätt.

    Sen är det ju olika för alla. Men om man ser till just heroin så har man inte tid att bli kär i någon, du måste jaga droger 24/7 för att inte bli jättesjuk. Men det händer säkert att någon beroende av heroin blir kär i någon på riktigt, men oftast är det nog för bekvämlighet.

    När det gäller andra droger tror jag absolut att det är vanligare att man visst kan bli kär i någon på riktigt under tiden man brukar dem, om man inte är en sådan som är ute efter att bli så väck som möjligt 24/7 förstås.

    Hoppas att du kan prata med honom om detta, det vore ju det bästa eftersom alla är olika både i missbruk och i kärlek.

    Lycka till


    Tack för svar!

    Nej, vi är inte tillsammans längre.
  • Anonym (?)
    Anonym (Soë) skrev 2020-04-04 10:49:51 följande:

    Okej, nu ser jag. Ni är inte tillsammans längre.

    Hur var han när ni var tillsammans? Var han kärvänlig, visade ömhet etc? 

    Var han ofta ute på språng och du inte visste vart han var och det pågick länge och ofta?

    Ville han ofta låna pengar?

    Ville han umgås med dej och hitta på saker som inte hade med droger/alkohol att göra? Hade ni mysiga hemmakvällar utan droger?

    Vad för slags droger nyttjade han och i vilket sammanhang? Sådant säger en hel del..


    Ja, det var helt äkta. Men kan inte säga om det hade varit helt äkta om han inte gått på droger, att drogerna kanske förstärkte känslorna så allt var en inbillning att han var kär i mig kanske? därför jag undrar.

    Nej, han lånade aldrig pengar av mig. Japp han ville umgås och hitta på saker men han gick på droger varje dag och var påverkad typ jämt.

    Vet inte riktigt vilka men jag vet att han missbrukade bland annat metadon, heroin och benzo. Var säkert massa annat också.
  • Anonym (Soë)
    Anonym (?) skrev 2020-04-04 11:16:27 följande:
    Ja, det var helt äkta. Men kan inte säga om det hade varit helt äkta om han inte gått på droger, att drogerna kanske förstärkte känslorna så allt var en inbillning att han var kär i mig kanske? därför jag undrar.

    Nej, han lånade aldrig pengar av mig. Japp han ville umgås och hitta på saker men han gick på droger varje dag och var påverkad typ jämt.

    Vet inte riktigt vilka men jag vet att han missbrukade bland annat metadon, heroin och benzo. Var säkert massa annat också.

    Jag tror att det var helt äkta. 

    Förlåt att jag inte svarat på länge.
  • Jonas81666
    Sandrasöt88 skrev 2020-04-04 10:10:18 följande:

    Han var kär i drogerna, inte i dig.


    Håller med dig
  • Anonym (Soë)

    Den sortens droger dämpar snarare känslorna, så tänker att han borde ha varit väldigt kär isf.
    Heroinmissbruk och även metadon brukar göra män (även oss kvinnor) impotenta och ointresserade av sex i längden.
    Förhållanden som håller blir mer som kompisförhållanden där man hjälps åt att drifta pengar och droger.
    Heroin är rena döden för kärlekslivet.

    Men under mina första missbrukarår då jag bara tog heroin när pengar fanns, när inte hela dagarna gick åt till att skaffa pengar och droger och innan favoritsysslan till hundra var att bli så väck att man bara sover/noddar konstant. Innan det kunde jag absolut vara kär.

    Varför tvivlar du på hans känslor?
    Hoppas han skaffat hjälp nu. De droger han brukar tar död på själslivet förr eller senare.
    Har ni ff kontakt?
    Mvh Soë

Svar på tråden Inbillad kärlek pga missbruk?