• don Quijote

    Ställa in studentfirande?

    Min äldsta tar studenten i vår. Vi bor inte i Stockholm, men just nu ser läget väldigt trist ut för firandet. Jag har inte pratat med henne om hur vi ska göra, för jag har ingen plan själv. Känns bara så sorgligt att hon inte ska få fira en riktig student. Hur tänker ni andra som har studenter i huset?

  • Svar på tråden Ställa in studentfirande?
  • Anonym (Lisen)

    Har också funderat på hur man ska göra. Hittills har det inte kommit nån info från skolan men det är ju ett tag kvar.

    Man får ju ta det lite som det kommer, men frågan är ju hur mycket man ska planera....

  • Anonym (Sara)

    Min bror har redan meddelat att de inte kommer att ha något studentfirande för dottern nu i juni med släkten. De firar henne själva nu i vår och tar släktkalas längre fram. Vi har många 70+ i släkten.

    Hur det blir i skolan hade dottern inte fått något klart besked om, men det blir inget stort utspring.

  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Sara) skrev 2020-04-05 09:25:26 följande:

    Min bror har redan meddelat att de inte kommer att ha något studentfirande för dottern nu i juni med släkten. De firar henne själva nu i vår och tar släktkalas längre fram. Vi har många 70+ i släkten.

    Hur det blir i skolan hade dottern inte fått något klart besked om, men det blir inget stort utspring.


    Har de fått besked om det alltså att det inte blir nåt stort utspring. Innebär det att det kan bli "mindre" utspring tro?
  • Anonym (mitt i livet)

    Studentfest är redan inställd sen en månad för den pojk i släkten som fyller 18 i år. När lillasyster har cancer och noll immunförsvar är det liksom inte mycket att tala om.

    Tänk er för snälla, ska vi verkligen förstöra hela sommaren också med virus och restriktioner? Låta alla cancerpatienter och de med lungsjukdomar och deras anhöriga leva i ständig ångest?

    De egotrippade jävlar som reser och träffar släkten denna påsk saknar jag ord för att säga vad jag tycker om. Vi har flera gamla i släkten som inte kommer att finnas mer om alla fortsätter göra som de tycker och vill.

    Själva firar vi påsk ensamma i hemmet.

  • Anonym (Lisen)
    Anonym (mitt i livet) skrev 2020-04-05 10:05:24 följande:

    Studentfest är redan inställd sen en månad för den pojk i släkten som fyller 18 i år. När lillasyster har cancer och noll immunförsvar är det liksom inte mycket att tala om.

    Tänk er för snälla, ska vi verkligen förstöra hela sommaren också med virus och restriktioner? Låta alla cancerpatienter och de med lungsjukdomar och deras anhöriga leva i ständig ångest?

    De egotrippade jävlar som reser och träffar släkten denna påsk saknar jag ord för att säga vad jag tycker om. Vi har flera gamla i släkten som inte kommer att finnas mer om alla fortsätter göra som de tycker och vill.

    Själva firar vi påsk ensamma i hemmet.


    Jag funderar mest på saker som om man ska beställa en skylt eller inte, är det relevant att lägga pengar på studentkläder eller inte osv. Dvs om det blir nån form av offentlig student eller ej. Det är ju trots allt 2 månader kvar till studenten så det är ju svårt att veta hur situationen är då. Men det lutar ju åt att det det inte blir nåt vanligt firande - men kanske ordnas det utomhus i mindre grupper om färre än 50? Och då behöver man ju vara förberedd på det.
  • Anonym (Lisen)

    Skulle vara intressant med tips på hur man firar sin student (sitt barn) inom ramen för restriktionerna. Så att studenetn ändå uppmärksammas. Nån som har nåt kul tips?

  • Anonym (mitt i livet)
    Anonym (Lisen) skrev 2020-04-05 10:16:13 följande:
    Jag funderar mest på saker som om man ska beställa en skylt eller inte, är det relevant att lägga pengar på studentkläder eller inte osv. Dvs om det blir nån form av offentlig student eller ej. Det är ju trots allt 2 månader kvar till studenten så det är ju svårt att veta hur situationen är då. Men det lutar ju åt att det det inte blir nåt vanligt firande - men kanske ordnas det utomhus i mindre grupper om färre än 50? Och då behöver man ju vara förberedd på det.
    Studentkläder hade jag köpt ändå, och fotografering utomhus- absolut-  det kan delas som minne av dagen.

    Studentgåvor kan skickas eller pengar överföras om ni samlar in till en större pryl.

    Studenten kan spela in ett litet tacktal som släkten kan se över internet?

    Lämna utförliga instruktioner till alla äldre så att de kan spela in några visdomens ord till studenten? Kan bli roligt att ha kvar längre fram.

    Här är det läge att lära sig ny teknik!
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (mitt i livet) skrev 2020-04-05 10:39:35 följande:

    Studentkläder hade jag köpt ändå, och fotografering utomhus- absolut-  det kan delas som minne av dagen.

    Studentgåvor kan skickas eller pengar överföras om ni samlar in till en större pryl.

    Studenten kan spela in ett litet tacktal som släkten kan se över internet?

    Lämna utförliga instruktioner till alla äldre så att de kan spela in några visdomens ord till studenten? Kan bli roligt att ha kvar längre fram.

    Här är det läge att lära sig ny teknik!


    Mitt barn vill egentligen inte ha studentkläder så det känns ju onödigt om det inte blir något firande. Mer så jag tänker. Att om det bara är lilla familjen som ska fira behöver man ju inte bry sig om traditioner. Eller bör man det ändå?

    Tycker att det här är rätt svårt, och då handlar det verkligen inte om att vilja gå mot riktlinjer kring Corona, utan dels om att vi inte vet hur de ser ut om 2 månader och dels om hur man ska göra på ett bra sätt inom ramen för dem.

    Men att försöka få till något digitalt är ju en fin id?. Man får tänka till :) Jag fixar nog en skylt ändå. Jag kan springa runt med den hemma i lägenheten och tjoa :)
  • Anonym (ooo)
    Anonym (Lisen) skrev 2020-04-05 09:26:52 följande:
    Har de fått besked om det alltså att det inte blir nåt stort utspring. Innebär det att det kan bli "mindre" utspring tro?
    Jag arbetar på ett gymnasium och där planeras ett litet utspring. Hur de kommer gå till vet vi inte än men klassen kommer i af kunna få träffas och ha avslutning, men sedan kommer utspringet ske i smågrupper på något vis. Hur man då ska se till att inte halva släkten flockas utanför, det vet jag inte. 

    Däremot blir det ingen studentbal eller stor avslutning med hela skolan. Det blir heller ingen kortege med studentvagnar genom stan.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (ooo) skrev 2020-04-05 11:04:26 följande:

    Jag arbetar på ett gymnasium och där planeras ett litet utspring. Hur de kommer gå till vet vi inte än men klassen kommer i af kunna få träffas och ha avslutning, men sedan kommer utspringet ske i smågrupper på något vis. Hur man då ska se till att inte halva släkten flockas utanför, det vet jag inte. 

    Däremot blir det ingen studentbal eller stor avslutning med hela skolan. Det blir heller ingen kortege med studentvagnar genom stan.


    Det låter ju rimligt. Tack så jättemycket för info.
  • Anonym (Lärare)
    don Quijote skrev 2020-04-05 08:05:53 följande:

    Min äldsta tar studenten i vår. Vi bor inte i Stockholm, men just nu ser läget väldigt trist ut för firandet. Jag har inte pratat med henne om hur vi ska göra, för jag har ingen plan själv. Känns bara så sorgligt att hon inte ska få fira en riktig student. Hur tänker ni andra som har studenter i huset?


    Fast alla hennes klasskompisar sitter ju i samma situation, så på så sätt är det iaf inte så illa. Det som är mer alarmerande är att de kanske inte ens tar studenten i juni utan först till hösten, och då kan ni säkert ha ett firande med de andra!
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-04-05 11:12:45 följande:

    Fast alla hennes klasskompisar sitter ju i samma situation, så på så sätt är det iaf inte så illa. Det som är mer alarmerande är att de kanske inte ens tar studenten i juni utan först till hösten, och då kan ni säkert ha ett firande med de andra!


    Det har i te vi fått några signaler om. Tror att det främst kan gälla vissa särskilda program med många praktiska moment. Men får verkligen hoappas att det inte blir så, det förlorar de ju ett helt år på om de tänkt läsa vidare.

    Jag har fattat som att de gymansium som behöver genomföra praktiska moment fått dispans att ta in ju just tredjeklassarna för att genomföra dessa moment.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Lisen) skrev 2020-04-05 11:16:58 följande:
    Det har i te vi fått några signaler om. Tror att det främst kan gälla vissa särskilda program med många praktiska moment. Men får verkligen hoappas att det inte blir så, det förlorar de ju ett helt år på om de tänkt läsa vidare.

    Jag har fattat som att de gymansium som behöver genomföra praktiska moment fått dispans att ta in ju just tredjeklassarna för att genomföra dessa moment.
    Ja precis, men det kan ändå dröja ända till hösten innan "alla" är klara med sin examen. Jag räknar iaf med att årets treor återkommer för några avslutande moment till hösten.
  • Anonym (Lisen)
    Anonym (Lärare) skrev 2020-04-05 11:27:19 följande:

    Ja precis, men det kan ändå dröja ända till hösten innan "alla" är klara med sin examen. Jag räknar iaf med att årets treor återkommer för några avslutande moment till hösten.


    Vad ledsamt!

    Hoppas verkligen att det inte blir nån sån generell bestämmelse och otroligt synd om de som drabbas.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Lisen) skrev 2020-04-05 11:31:32 följande:
    Vad ledsamt!

    Hoppas verkligen att det inte blir nån sån generell bestämmelse och otroligt synd om de som drabbas.
    Näe jag tänker mer att det kommer att bli så av naturliga skäl. Distansstudier i all ära, och elever som kämpar, men man kan inte få till all bedömning på det sättet, det är iaf min tanke just nu. Man kanske hittar bra lösningar, någon slags sluttentamen av ämnen t ex, förutom att filma praktiska moment på hemmaplan osv.
  • Anonym (tidigare student)

    Tror att många skolor inte ännu bestämt sig för hur man ska göra
    men på nyheterna i morse sa dom att t ex Huddinge kommun ställt in allt
    studentfirande.

  • persikofjaril

    Tycker synd om alla de elever som går sista terminen på gymnasiet nu i vår. Att äntligen få ta studenten och att fira det är ju en stor grej, som många går och väntar på hela terminen. Jag minns själv hur glad jag var på min egen student. Så det är jättetrist att det är som det är, men tyvärr inget man kan göra något åt.

    Jag hoppas innerligt att alla de som tar studenten i år ändå får en bra dag och ett bra firande, även om det blir lite mindre och med bara familjen. Förhoppningsvis kan man ha ett större firande med släkt och vänner längre fram.

  • Anonym (Sara)
    Anonym (Lisen) skrev 2020-04-05 09:26:52 följande:

    Har de fått besked om det alltså att det inte blir nåt stort utspring. Innebär det att det kan bli "mindre" utspring tro?


    De har endast fått besked om att det inte blir något stort utspring där familj och vänner ska ta emot med plakat osv. Det blir ej heller studentbal i vår. Mer visste de inte nu.
  • Anonym (...)

    Vi bestämde nu i helgen att vi skjuter på studentfirande- så farmor och mormor förhoppningsvis kan vara med. Sonen får önska vilken meny han vill och ha studentfirande med två av sina bästa vänner.

Svar på tråden Ställa in studentfirande?