• Esping

Får man lyssna på hjärtat vid inskrivningen på MVC?

På tisdag ska jag på inskrivning på MVC och jag undrar om man då lyssnar efter barnets hjärtljud, eller är det för tidigt att höra?

Eftersom jag har så lite symptom känner jag mig lite orolig över om allt är ok. Gjorde visserligen ett VUL i v7 som var ok, men är ändå orolig.

Så, vad händer egentligen?

• Svar på tråden Får man lyssna på hjärtat vid inskrivningen på MVC?
  • Santisen

Det är nog olika på olika ställen.
    Jag fick inte lyssna förän efter v 15 någongång

• Nyfiken gul

nej hjärtljud hörs inte så tidigt, det brukar man inte lyssna på förrän ungefär i mitten av graviditeten.

inskrivningen är inte så upphetsande faktiskt.. Man får väga sig, mäta sig, lämna urinprover och blodprover. Uppge om man har några sjukdomar antingen du som mamma eller om det finns något speciellt i släkten, tex diabetes eller hjärtsjukdomar som gör att dom har extra koll på dig.

sen får du information om vad som händer hos bm under övriga besök, info om gyn-besöken och vad du ska äta och allmänna kost o motionsråd.

Tankar o funderingar kring graviditet o förlossning diskuteras också....

• oOoJOYoOo

Jag har fått lyssna på hjärtljud vid v 12 med mina två sista. alltså vid inskrivningen.

Hoppas få göra den med min fjärde också ...ska dit den 23:dje o då är jag i v 12...samma barnmorska är det också

• EBK

Jag var på inskrivning i v12 och fick lyssna på hjärtljuden för att jag bad om det. Annars vill de nog vänta lite för att man säkert ska kunna höra hjärtat.

• Blue

Jag fick också lyssna på hjärtljud på inskrivningen när jag var gravid med min dotter. Tror att jag var i v.13 då. Bm sa att det kunde vara för tidigt, men det hördes! Först då kunde jag slappna av lite.

• sininen

Jag fick lyssna, inte för att jag själv bad om det utan BM ville det. Men det ångrade jag sedan för dom hörde inget! Lite jobbigt med tanke på att jag hade haft ett missfall precis innan.
    Så om du får lyssna på hjärtat, bli inte rädd om dom inte hör något!

• Filippinan

Jag fick lyssna först i v 20.

• Esping

Tack, då kan jag förbereda mig mentalt på att det kanske inte blir någon hjärtljudslyssning som jag trodde. Och ta ställning till om jag ändå vill prova om det ges möjlighet. Det vore ju inte så kul om man inte hörde något, då kommer jag vara ännu mer orolig än innan...

• Blossi

Fick inte göra det på inskrivningen. Någon gång efter vecka 15 är det lättare.

• nitedrive

Jag fick höra hjärtljuden,men då hade jag passerat 11 fulla veckor och var inne i 12:e.Det ska till en del tur för att höra så tidigt,så det är inte alls säkert att bm lyckas.

• batman

På min inskrivning i vecka 12 fick jag inte lyssna på hjärtljuden, utan jag fick vänta ända tills första "riktiga" besöket i vecka 25...

• LemonFrech

De sa att det var svårt att höra i v15 och därför försöker de inte, för att vi inte ska oroa oss om de inte lyckas. Därför får man inte lyssna förräns v.20 (efter ul alltså). Absolut inte vid inskrivningen...tror inte att det går att höra överhuvudtaget då...hjärtat är ju så litet!

• Bullälskaren

Jag bad om det och fick det. Det kan börja höras v 10-11 sa min bm. Det hördes tydligt, tog en liten stund att hitta rätt först. Säg att du gärna önskar det, det borde inte vara några problem.

Lycka till!

• Bullälskaren

Glömde säga att jag då var i v 12. Berättade för min att jag gjort ett tidigt ul i v 7 som inte visade ngt hjärta som slog, blev jätteorolig, kom tillbaka två veckor senare, då syntes hjärtslagen.

Svar på tråden Får man lyssna på hjärtat vid inskrivningen på MVC?