• majgrönska

    Ni som själv har syskon tätt, hur är er relation?

    Jag funderar på att skaffa syskon ganska tätt, om det vill sig, helt enkelt för att jag är lite äldre och inte har så lång tid på mig. Men jag hade egentligen helst velat ha minst 3-4 år mellan barnen. Min uppfattning är att de kommer bäst överens med sina syskon. När jag tittar på bekanta är det de med 1-2 år mellan som ofta har konflikter i vuxen ålder. Men det kanske bara är en slump i min bekantskapskrets? Hur är det för er?

  • Svar på tråden Ni som själv har syskon tätt, hur är er relation?
  • Anonym (liljan)

    Min man och hans syster. 2 år mellan, total katastrof.

    När båda föräldarna är döda kommer de aldrig mer att tala med varandra. Nu ses de på jul för att svärfar lever.

  • Anonym (Systrar)

    Är mellanbarnet och har 2 år till storasyster och 2 år till lillasyster. Jag och äldsta har så bra relation! Hon är min bästa kompis och är guld värd. Har en fin relation till min lillasyster men hon är mer ensamvarg. Tycker 2 år är rätt lagom. Min partner har 1 år till sitt första syskon och de har lite skakigare relation än jag och mina systrar.

  • Anonym (beror på föräldrarna)

    Syskonens relation beror på föräldrarna oavsett åldersskillnad.

    Jag har två systrar tätt. En tvilling och en 13 månader yngre. Vi är supernära och kallade oss alltid för trillingar. Våra föräldrar var duktiga på att förhindra konkurrens mellan oss, de såg oss alla och gav alla lika mycket uppmärksamhet och de var bra konfliktlösare och rättvisa.

    Mannen har en ganska svajig relation till sin 1,5 år äldre bror. Föräldrarna jämförde dem mycket och lämnade dem att lösa sina egna konflikter innan de var mogna att göra det. Det var mycket konkurrens och de fann ett nöje i att sätta sig på varandra. Den dynamiken kommer fram även i vuxen ålder och det hänger kvar en hel del bitterhet. Deras föräldrar var aldrig medvetna om hur de agerade.

  • Anonym (beror på föräldrarna)

    Vi själva har tio år mellan vår äldsta och tvillingarna. De har en bra relation och jag ser på dem hur mycket konkurrensen betyder. Med sådan åldersskillnad har tvillingarna och storasyster aldrig kunnat konkurrera eftersom att de hela tiden varit på helt olika plan i livet. Mellan tvillingarna har vi varit noga med att hålla koll på dynamiken.

  • Anonym (ooo)
    majgrönska skrev 2020-04-05 12:42:10 följande:

    Jag funderar på att skaffa syskon ganska tätt, om det vill sig, helt enkelt för att jag är lite äldre och inte har så lång tid på mig. Men jag hade egentligen helst velat ha minst 3-4 år mellan barnen. Min uppfattning är att de kommer bäst överens med sina syskon. När jag tittar på bekanta är det de med 1-2 år mellan som ofta har konflikter i vuxen ålder. Men det kanske bara är en slump i min bekantskapskrets? Hur är det för er?


    Tror inte det i längden spelar så värst stor roll. Har 3 syskon själv. Jag har 4, respektive 6 och 8 år till mina syskon. Står inte så nära något av dem.

    De två äldre som det är knappt 2 år mellan har alltid varit varandras bästa vänner och haft gemensamma vänner, tillhört samma gäng, långt upp i livet. 

    Har egna barn tätt, drygt året mellan bara. De är ca 20 år idag och har alltid varit som ler och långhalm. Lite småbråk i tonåren men nu funkar det bra igen. 
  • SilverEmma

    Jag har en bror som är 1 ½ år äldre. Vi har var sjukt tighta under uppväxten och hade stort utbyte av varandra. Nu som vuxna har vi jätteroligt när vi väl träffas. Vi har båda familj men bor tyvärr en bra bit ifrån varandra, hade umgåtts mycket mer om inte avståndet ställt till det. Vi är väldigt olika men har fortfarande en bra relation.

    Har själv 13 månader mellan mina ungar, de är nu 10 och 11. De bråkar såklart som alla syskon gör men har en otroligt bra relation. 

  • fjanten

    1 år mellan mig och min bror. Han var min bästa vän som barn, beskyddare som tonåring, och väldigt nära mig nu när vi är vuxna.

    Min man har jättestor åldersskillnad till båda sina bröder, men är väldigt nära dem båda.

    Tror inte åldersskillnaden är den största faktorn kring barnens relation, det beror nog mer på om barnen klaffar rent generellt och deras personligheter samt delvis på föräldrarna.

    Vi har valt att ha tätt mellan barnen (hade också en tickande klocka...). Men det är ändå smidigt att hitta på grejer när de är på hyfsat lika nivå tycker jag. Och blöjtiden och vakna nätter-tiden komprimeras

  • Vivala

    Det är ca 18 mån mellan mig och min lillebror. Vi har vart jättetighta under uppväxten. Lite bråk precis där mellan 10-14 när puberteten kicka in men vi är nära vänner idag med. Jag är 28 han 26.

    Valde att ha tätt mellan mina barn med för jag vill dem ska kunna leka. Tycker snarare det är när det är långt emellan barnen som konkurrens och avundsjuka syns.

  • Limeblad

    Så länge vi inte snackar politik kommer jag bra överens med mitt syskon som är två år yngre. Vi var inte supertighta under uppväxten utan mer som syskon är mest. Lekte ihop när vi var små och bråkade ibland som syskon ofta gör, särskilt under mellan- och högstadietiden. Nu när vi bor i samma stad träffas vi och umgås varje månad, ibland ett par gånger i veckan. Har inga syskon som är 3-4 år äldre eller yngre och den åldersskillnaden var ovanlig där jag växte upp (nästan alla i klassen hade 1-2 år till syskon) så har ingen erfarenhet av den åldersskillnaden.

  • Anonym (Hind)

    Har ett syskon med ett års åldersskillnad och ett med 5 års åldersskillnad. Det som är ett år yngre än mig var jag väldigt tajt med under uppväxten, men vi grälade också mycket. Många konflikter, regelrätta slagsmål och "tävlan". För föräldrarna hade det nog varit lättare om åldersskillnaden var större, för det var ständiga jämförelser. Vi har samma kön dessutom.

    Nu i vuxen ålder är jag lika nära båda syskon. 5 års åldersskillnad, som var jättestor när vi var 5 och 10 år, känns inte alls så viktig när man är vuxen. Och syskonet med ett års åldersskillnad, som jag bråkade så mycket med, vi har slutat tävla efter att vi valt helt olika liv. Jag umgås med båda och träffar dem regelbundet.

  • Anonym (Olika)

    När jag växte upp var jag närmare min 5 år yngre bror, än min 11 månaders äldre syster.

    Idag är jag närmre min 15 år äldre syster (som flyttade hemifrån när jag var 3-4 år).

  • Anonym (Nux)

    Jag har en storebror som är 1, 5 år äldre och en syster som är 1,5 år yngre.

    Min syster har varit en av mina bästa vänner genom hela livet. Vi har alltid haft en intern humor och kunnat prata om allt. Vi har också kunnat bråka ibland och i vuxen ålder hade vi en konflikt som gjorde att vi inte pratade alls på två år. Efter det har vi återigen blivit lika goda vänner.

    Min bror har alltid varit mer för sig själv. Kanske för att vi två andra är tjejer och kanske också för att han verkligen varit en ensamvarg och alltid gått sin egen väg. Vi är väldigt olika på många sätt men också otroligt lika. Vi bryr oss väldigt mycket om varandra men hörs inte så ofta. Hade vi bott närmre varandra så hade vi nog umgåtts mer eftersom vi har barn i liknande åldrar och jag kommer väldigt bra överens med hans fru.

Svar på tråden Ni som själv har syskon tätt, hur är er relation?