• Jonte78

    Hjälp min fru lyssnar inte på mig! Vad ska jag göra?

    Hej!

    Jag och min fru är gifta sedan 7 år och har två barn. De senaste året har hon slutat lyssna på mina råd vad gäller matlagning vilket har skapat en hel del irritation och hot om fysiskt våld.

    Genrellt är jag väldigt nogran med vad jag äter och vill ha min mat på ett visst sätt. Exempelvis ska pastan kokas i 9 minuter, varken mer eller mindre. Tills nyligen har detta fungerat bra och när jag då påpekat att pastan exempelvis kokat förlänge har hon börjat om från början. Men är allt upp-och-ner hon skriker på mig och hytter med pasta sleven så att såsen stänker. En gång smällde hon mig till och med på fingrarna. 

    Detta har resulterat i att när hon lagar mat äter vi separat då jag får göra min egen mat själv. Då vi lever i ett jämlikt förhållande är det inte ett alternativ att jag tar över matlagningen (vilket jag även föreslagit) utan jag måste få henne att förstå mina speciella behov. Det har gått så långt nu att jag funderar på skillsmässa!

    Har någon tips från liknande situation?

  • Svar på tråden Hjälp min fru lyssnar inte på mig! Vad ska jag göra?
  • Barbro45

    Du har alltså en selektiv ätstörning. Hjälp finns att få för detta.

  • Anonym (Behov)

    Har du andra speciella behov utöver matlagning ? Till exempel när du handlar - måste det göras på något förbestämt sätt ?

  • Tow2Mater

    Kan ni inte äta tillsammans fast du gör din egen mat själv?

    Pasta kan du ju ha färdigkokt i frysen och bara tina lite, och äta din frus sås till. Hitta praktiska losningar till just de specifika maträtter ni har problem med.

  • Anonym (Kfkf)
    Jonte78 skrev 2020-04-05 19:37:12 följande:

    Hej!

    Jag och min fru är gifta sedan 7 år och har två barn. De senaste året har hon slutat lyssna på mina råd vad gäller matlagning vilket har skapat en hel del irritation och hot om fysiskt våld.

    Genrellt är jag väldigt nogran med vad jag äter och vill ha min mat på ett visst sätt. Exempelvis ska pastan kokas i 9 minuter, varken mer eller mindre. Tills nyligen har detta fungerat bra och när jag då påpekat att pastan exempelvis kokat förlänge har hon börjat om från början. Men är allt upp-och-ner hon skriker på mig och hytter med pasta sleven så att såsen stänker. En gång smällde hon mig till och med på fingrarna. 

    Detta har resulterat i att när hon lagar mat äter vi separat då jag får göra min egen mat själv. Då vi lever i ett jämlikt förhållande är det inte ett alternativ att jag tar över matlagningen (vilket jag även föreslagit) utan jag måste få henne att förstå mina speciella behov. Det har gått så långt nu att jag funderar på skillsmässa!

    Har någon tips från liknande situation?


    Har du tvångstankar?

    Tycker inte du ska dra in din fru i dina speciella behovs grejer. Det stressar kanske henne.
  • Anonym (ooo)

    Det blir bäst om du lagar din egen mat, helt enkelt. Jag kan inte se någon annan lösning, om du inte ska laga all mat till er? Ni behöver inte äta separat för att ni lagar olika mat.

    Hos oss har vi barn av olika åldrar och en har flera allergier, en har troligen selektiv ätstörning, en har diabetes och en är vegetarian. Vi kan helt enkelt inte äta exakt samma. Vems meny skulle vi gå efter. Vi lagar mat som passar alla på så sätt att det kan vara buffé eller olika variationer av en maträtt så att det inte blir för bökigt med själva matlagningen. Vi är en familj på 7. Kan vi lösa det borde ni kunna också. 

Svar på tråden Hjälp min fru lyssnar inte på mig! Vad ska jag göra?