• Anonym (Undrar)

    Hårfärg - läckande hud?

    Jag färgade mitt hår ikväll med en hårfärg utan ammoniak då jag är känslig mot vissa produkter. Det gick väl rätt bra. Tills nu. Huden på och runt tinningen läcker nån vätska som är klar och luktlös. Jag antar att min hud reagerar även mot denna ammoniakfria hårfärg då det även kliar och småsvider vid tinningen, men det slutar inte läcka vätska. Börjar känna mig orolig. Har nån varit med detta förut, att huden där man färgat håret börjat läcka vätska?

  • Svar på tråden Hårfärg - läckande hud?
  • Anonym (kemisten)

    Men har du verkligen sköljt ur kemikalierna i färgen ordentligt då?

    Skölj, skölj, skölj! med behagligt ljummet vatten, i minst 15 minuter.

    Har du antihistamin hemma så ta en tablett.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (kemisten) skrev 2020-04-05 23:32:12 följande:

    Men har du verkligen sköljt ur kemikalierna i färgen ordentligt då?

    Skölj, skölj, skölj! med behagligt ljummet vatten, i minst 15 minuter.

    Har du antihistamin hemma så ta en tablett.


    Trodde jag hade sköljt tillräckligt mycket men då får jag väl skölja ännu mer.

    Har du hört om vätskeläckage från hårbotten?
  • Anonym (Skölj!)

    Skölj ur direkt!!

    Vill inte skrämma dig, men har läst om folk som fått brännskador när de färgat håret pga att de inte tålde färgen. Är dock ovanligt men det du beskriver låter intw alls bra.

  • Anonym (Skölj!)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-04-05 23:38:30 följande:

    Trodde jag hade sköljt tillräckligt mycket men då får jag väl skölja ännu mer.

    Har du hört om vätskeläckage från hårbotten?


    Skölj ur med vanligt schampo så all färg försvinner ordentligt.
  • Anonym (Undrar)

    Sköljde med vatten nyss. Håret är invirat i handduk men öronen och området kring öronen är inte täckta av handduk. Får se hur det utvecklas nu.

  • Anonym (Skölj!)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-04-05 23:54:30 följande:

    Sköljde med vatten nyss. Håret är invirat i handduk men öronen och området kring öronen är inte täckta av handduk. Får se hur det utvecklas nu.


    Använde du schampo då? Det brukar stå på förpackningen att man bara ska skölja med det medföljande balsamet men du ska nog skölja även med schampo eftersom du reagerade på färgen.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Skölj!) skrev 2020-04-05 23:58:47 följande:

    Använde du schampo då? Det brukar stå på förpackningen att man bara ska skölja med det medföljande balsamet men du ska nog skölja även med schampo eftersom du reagerade på färgen.


    Jag schamponerade inte nyss. Gjorde det två gånger efter färgningen.
Svar på tråden Hårfärg - läckande hud?