• aylaayla

Träning kalorier gravid

Hej jag äter för drygt 2600 kalorier per dag och är just nu i vecka 14 och väntar barn nummer 3. Jag är 37 år väger 66kilo och jag förbränner drygt 500-600 kalorier på crosstrainer per dag för att jämna ut intaget. Betyder detta att min kropp har ätit 2000 kalorier om jag har förbränt bort 600 kalorier på träning? Jag har gått upp 28 kilo på första barnet, 22 kilo på nummer 2 och vill endast gå upp en sund viktuppgång med denna graviditet som mål. Jag är ingen människa som kan svälta eller leva utan mat men försöker verkligen för att inte gå upp samma hemska kilon igen.

• Svar på tråden Träning kalorier gravid
  • SweetCA
    aylaayla skrev 2020-04-05 23:40:34 följande:

Hej jag äter för drygt 2600 kalorier per dag och är just nu i vecka 14 och väntar barn nummer 3. Jag är 37 år väger 66kilo och jag förbränner drygt 500-600 kalorier på crosstrainer per dag för att jämna ut intaget. Betyder detta att min kropp har ätit 2000 kalorier om jag har förbränt bort 600 kalorier på träning? Jag har gått upp 28 kilo på första barnet, 22 kilo på nummer 2 och vill endast gå upp en sund viktuppgång med denna graviditet som mål. Jag är ingen människa som kan svälta eller leva utan mat men försöker verkligen för att inte gå upp samma hemska kilon igen.

Hej. Hur går det? Det enklaste är att justera kalorierna ifall du ökar för mycket i vikt. Jag är i trimester 3 och äter mindre än du. Men hade en lägre startvikt än du (59kg, är 168 lång 41år)

Du ska börja med att räkna ut din basala energi sen lägga på träningen på det. Min basala är ca 1500 kcal en förbrukning som jag hittat innan jag blev gravid.

Sen lägger man på för träning + gravid (trimester 1,85kcal, 2 290kcal, 3 480kcal)

Så om du inte tränar så äter du basal energi + gravid kcal så ska du gå upp normalt.

Om du sen tränar för 500 kval så kan du äta 500 kcal till utan att rasa upp i vikt.

Sen ska du inte stressa om det blir mer vissa dagar, jag har haft nätter där jag bara var tvungen att äta men det har jämnat ut sig efter hand.

Min viktuppgång är ca 11kg nu i vecka 39 men det flukutuerar lite beroende på vätska och hur bra magen fungerar.
Svar på tråden Träning kalorier gravid