• Sun 5 Apr 2020 23:43
    3862 visningar
    9 svar
    9
    3862

    Varför får man inte filma ultraljud?

    Var nyligen på ultraljud och gjorde KUB. Då partnern inte får följa med pga besöksförbud på sjukhuset för tillfället frågade jag snällt om jag kunde få filma skärmen lite, så att min man kunde få se vårt barn. Men fick ett skarpt nej. Blev chockad och ledsen så tanken på att ifrågasätta slog mig inte då.

    Någon som vet varför man inte får filma skärmen på ultraljudet?

  • Svar på tråden Varför får man inte filma ultraljud?
  • Mon 6 Apr 2020 06:23
    #1

    Man får inte filma någonstans i vården tror jag? På vår förlossningsavdelning här i stan vill de inte att man filmar under själva förlossningen heller. Jag tror att det har med personalens integritet att göra.

  • Mon 6 Apr 2020 06:31
    #2

    Vi filmade när vi gjorde ultraljud. Ingen sa något.

  • Mon 6 Apr 2020 06:31
    #3

    Det kan ha att göra med att man inte vill riskera att störa apparaturen (antar att du ville filma med mobilen). Men rent tekniskt borde det räcka att sätta telefonen i flygläge; då kan man använda kameran utan att telefonen skickar och tar emot mastsignaler som kan störa annan elektronik.

    Annars är det nog som Solblomma skriver, att det handlar om personalens integritet - fast det kan jag å andra sidan tycka är en aning snålt just nu, om sambon inte fick vara med pga corona. Det är en speciell situation och det hade varit så lätt att lösa.

  • Anonym (555)
    Mon 6 Apr 2020 06:50
    #4

    Fick du inte köpa bilder på bebisen?

    Det fick jag, men det var visserligen tio år sen jag gjorde ultraljud.

  • Mon 6 Apr 2020 07:00
    #5

    Jag var på tillväxtultraljud nyligen (vecka 35) och då min partner inte fick följa med så sa barnmorskan att jag fick filma om jag ville så det måste vara olika från ställe till ställe. När jag sa att nej, det går bra, jag behöver inte filma så sa hon att hon skulle ? skriva ut några extra idolbilder till pappan. ? Fick fem fina bilder i handen (utan kostnad).

  • Tue 7 Apr 2020 08:11
    #6

    På mitt RUL förra veckan fick jag (köpa) bilder och en liten videosnutt och sambon fick även vara med på videosamtal på telefonen en stund. Så det verkar vara olika...

  • Anonym (Huh)
    Tue 7 Apr 2020 16:19
    #7

    Dom skickade bilder och två videoklipp till min mobil efter RUL.


    antar att det är olika beroende på landsting. 

  • Anonym (A)
    Tue 7 Apr 2020 17:02
    #8

    Jag ska på RUL i Helsingborg om några veckor. Pappan kommer att följa med dit även om jag vet att han inte får komma in i undersökningsrummet. I Helsingborg har de inget riktigt väntrum heller, utan det är några stolar typ ute i hisshallen så om de inte spärrat av ordentligt sedan sist så borde de inte kunna hindra honom att sitta och vänta där.

    Det jag funderar på är om något skulle visa sig vara fel; alltså att hjärtat på bebisen slutat slå eller den har någon allvarlig missbildning. Får pappan komma in då? Han har ju också förlorat ett barn och förtjänar att få höra förstahandsinfo från barnmorskan snarare än från en uppriven mamma.

  • Tue 7 Apr 2020 22:54
    #9

    På rul gjorde de först en vanlig undersökning, sen när de såg att allt var bra fick vi filma lite. Kub kanske är annorlunda?

Svar på tråden Varför får man inte filma ultraljud?