• Matildamea

    Fina flicknamn

    Väntar tredje barnet, en flicka och vi har börjat fundera på namn. Vi har två barn sedan tidigare, en Adrian och en Ebba. De namnen vi funderat på mest är:

    Clara

    Alice

    Elsa

    Dem namnen känns mest aktuella just nu men vi har lite svårt att veta vilket som passar bäst ihop med de större barnens namn. Några mer förslag?

  • Svar på tråden Fina flicknamn
  • fluu

    Alla namnen är vackra och bra. Så pass att jag inte kan välja en favorit. Fler enkla och bra namn:

    Lovisa, Vera, Alma, Matilda, Agnes, Viola, Nora, Sonja, Ingrid, Linnea.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • nnnnnnnn

    Om ni tycker lika bra om alla namn så välj det som har en egen initial dvs Clara.
    Tycker det är lite svårt när alla börjar på samma bokstav och inte blir det bättre av att 1 har en annan bokstav och resten av barnen delar på en annan.
    Vet en familj där 4 av 5 barn började på samma bokstav, alla utom barn nr2, tanken var att barnen skulle få olika startbokstav, men sen råkade de gilla namn på samma bokstav som barn nr1 så det fick "vinna". Det som är lite tråkigt är att de ville även döpa barn nr2 till samma begynnelsebokstav, men tyckte att det inte var roligt att barnen skulle dela på samma bokstav. Kan säga att det inte blev roligare av att alla utom 1 barn hade samma...

  • Elle N

    Jag hade röstat på Clara.

    Alla namnen är fina, men Alice är så hiiiimla vanligt på bebisar just nu... Det kommer vara det vanligaste namnet i hennes årskurs, med två-tre i samma klass. Elsa är jättesött, men det här precis haft en stor våg av popularitet också, fast de flesta kommer att vara ett par år äldre än din dotter.

    Sen tänker jag också att det är lite för likt Ebba. Adrian, Ebba och Elsa gör flickorna lite för lika. Min första tanke blir att pojken får vara sin egen, medan flickorna stöps i samma form.

    Andra fina namn:

    Livia

    Louisa

    Nella

    Elvira

    Diana

    Lite ovanligare:

    Leonie

    Selina

    Savanna

  • trollhona
    Matildamea skrev 2020-04-06 01:22:28 följande:

    Väntar tredje barnet, en flicka och vi har börjat fundera på namn. Vi har två barn sedan tidigare, en Adrian och en Ebba. De namnen vi funderat på mest är:

    Clara

    Alice

    Elsa

    Dem namnen känns mest aktuella just nu men vi har lite svårt att veta vilket som passar bäst ihop med de större barnens namn. Några mer förslag?


    Jag tycker Alice är finast av era förslag, men de andra var också vackra.

    Fler tips:
    Carin
    Blanka
    Sabine
    Ilse
    Alma

Svar på tråden Fina flicknamn