• Anonym (Fundersam)

    Barns boende när det inte finns något avtal?

    Hej familjeliv! Det här kommer bli långt, men jag ska försöka vara så objektiv som möjligt och göra så gott jag kan för att inte utelämna något, men jag är inte mer än människa så ursäkta i förväg om jag glömmer något viktigt! Jag hoppas någon vet mer och kan hjälpa mig, jag vet att många tyvärr varit i situationer liknande min tidigare och era erfarenheter kan hjälpa till att underlätta det för mig.

    Jag och min exsambo gick isär för nära ett halvår sen. Då hade vi ett barn tillsammans, 2 år, som vi har gemensam vårdnad om, och jag var då gravid. Nu har vi två gemensamma barn, och ett faderskapstest har bekräftat det men han har ännu inte skrivit under faderskapsintyget. (Kanske på grund av att han inte haft tillgång till två vittnen än men det är en gissning, jag vet bara att jag ska skriva under samma papper efter honom och skicka in till familjerätten.) Men den lilla har jag ensam vårdnad om, vi kan inte samarbeta över huvud taget så jag tror det är för det bästa att jag behåller ensam vårdnad om den nyfödda. Sen kan han ju alltid gå till tingsrätten om han vill ändra på det.

    Hur som helst. Som jag skrev är det snart ett halvår sen vi flyttade isär och då sa vi att barnet vi redan hade skulle bo växelvis. Men det visade sig att det inte blev så. I den första början var det för att han skulle komma iordning i sin nya lägenhet sades det, det var inte barnsäkert. Jag vet inte hur lång tid det är rimligt att det tar men han fick tid på sig och vårt barn bodde hos mig. Sen spenderade barnet ett par nätter hos pappan och jag trodde det skulle rulla på med växelvis boende, men då började det komma massa andra anledningar och ursäkter till att barnet skulle vara hos mig. Pappan var sjuk och ville inte smitta barnet, till exempel. Och det gick jag med på. Pappan skulle åka iväg med sina kompisar och bad mig ha barnet på hans dagar. Det var okej. Barnet fick magsjuka på förskolan, då fick han vara hos mig för att pappan inte ville bli smittad. Etc etc etc.

    Och så gick det 3 månader fulla av ursäkter och att jag gick med på att ha vårt barn på hans dagar, om och om igen. Men jag reagerade på att barnet inte alls bodde växelvis som det var sagt, så jag frågade pappan om underhåll. Han hade barnet som mest 8 dagar per månad under den tiden, och som minst 1 dag, på en hel månad. Men han tvärvägrade underhåll och blev förolämpad över att jag ens frågade. Så jag vände mig till försäkringskassan som gjorde en utredning och slutligen beslutade att jag skulle få underhållsstöd.

    Det gillade inte min exsambo såklart. Vi hade under den här tiden också fått samarbetsstöd via socialtjänsten, så där försökte vi komma fram till ett schema för hur vårt barn skulle bo. Min exsambo krävde när han fick veta om försäkringskassans utredning, att barnet skulle bo hos honom 12 nätter/månad, eftersom det tydligen är det som räknas som växelvis boende enligt försäkringskassan, så då skulle han inte behöva betala något underhåll. Nu är jag inte säker på hur det här går till men som jag förstått det, när man får underhållsstöd så får man det från försäkringskassan, och den andra föräldern betalar in till dem, utifrån sina ekonomiska förutsättningar. Och det skulle han alltså slippa om barnet bodde hos honom 12 nätter/månad.

    Så jag gick med på det, och vi satte oss och kom fram till en planering där pappan skulle ha barnet precis så mycket. Vi pratade även med familjerätten men det vi hade kommit fram till gick inte att göra juridiskt bindande. Tyvärr.

    Och så gick tiden, (då var vi fortfarande under försäkringskassans utredning) och det fortsatte på samma sätt. Han bad mig ha vårt barn på hans dagar så han kunde göra annat. Jag gick med på det för jag älskar ju såklart barnet och i slutet av graviditeten ville jag spendera så mycket tid som möjligt tillsammans med den stora, innan bebisen skulle komma. Det var värdefullt för mig. Så jag tror att vi båda var nöjda med det. Men det resulterade ju i att försäkringskassan ansåg att barnet bodde hos mig och hade umgänge med honom. Han var långt ifrån 12 nätter/månad, den månaden försäkringskassan gjorde utredningen sov vårt barn hos honom 5 nätter så inte ens hälften av vad som krävdes.

    Och så fortsatte det. Jag födde en underbar liten bebis och struntade i mitt eget mående efter förlossningen, mitt enda fokus var att få åka hem till vårt stora barn. Och eftersom syskonet mådde bra kunde jag vara hemma igen efter 51 timmar, vilket var en stor lättnad för mig. Den månaden spenderade det stora barnet 6 nätter hos sin pappa.

    Pappan vill nu återigen kräva att han ska ha det stora barnet 12 nätter/månad, fast han inte haft det sen vi flyttade isär. Och jag har fått nog och säger nej till det, eftersom han utöver att inte ha barnet på sina dagar, har börjar krångla med tider för hämtning/lämning av barnet. Tidigare har överlämningarna skett via förskolan, det har varit smidigast så. Men sen en tid tillbaka vädjar förskolan om att föräldralediga ska ha sina barn hemma pga coronaviruset och att de har mindre personalstyrka. Så stora barnet är hemma med mig på mina dagar och då tycker pappan att det är jag som ska åka och lämna och hämta barnet när han ska vara hos pappan. Han vill slippa åka hit. Hade överlämningarna fortsatt ske via förskolan hade han behövt åka hit ändå, eftersom jag bor väldigt nära förskolan. Så den enda skillnaden för pappan är ju att överlämningarna sker direkt här hos mig istället för 500m bort på förskolan. Men det duger inte för honom så då ska jag behöva åka med bebisen för att lämna och hämta det stora barnet. Jag har inte körkort och behöver i så fall ta buss med ett spädbarn som inte fått vaccin än. Det känns inte vettigt och jag frågade därför förskolan om att ha stora barnet där alldeles minimalt med tid, så att pappan måste lämna där och jag hämtar där istället för att behöva åka buss.

    Men vi är inte längre överens om vilka dagar det stora barnet ska bo hos vem. Tidigare har vi ändå följt det schemat där pappan fick ha barnet 12 nätter/månad någorlunda. De dagar han velat att barnet ska vara hos mig istället har jag gått med på det och i övrigt har vi följt det schemat. Men nu har han brutit det till och med, genom att inte lämna tillbaka barnet till mig på den dag som var avsedd, utan att vi hade kommit överens om något annat. Jag hade för en gångs skull andra planer och sa att han fick ha barnet enligt överenskommelsen men det accepterades inte och han kom hit med barnet mer än ett dygn tidigare och jag fick på väldigt kort varsel göra om alla mina planer.

    Så det schemat gick alltså rakt i soptunnan eftersom jag inte kan lita på att han följer det.

    Nu undrar jag vad som händer nu? Det finns alltså inte längre någon planering över hur barnet ska bo. Samarbetsstödet vi fått ligger dessutom på is just nu, de tar inte emot besök längre på grund av coronaviruset.

    Barnet är folkbokfört hos mig och eftersom han bott mest hos mig är ju jag boendeförälder och pappan umgängesförälder. Så jag förstår i och med det att jag har en skyldighet att se till att barnet får möjlighet att umgås med pappan och det är inget problem. Jag har gärna någon dag ibland till att städa, tvätta, handla osv som är enklare att göra med bara bebisen än med båda barnen.

    Men vad måste jag gå med på egentligen? Om han som umgängesförälder säger att han vill ha barnet en viss helg eller vissa dagar i veckan, så måste jag väll inte gå med på det varje gång?

    Och vad gör jag om han har barnet hos sig och vägrar lämna tillbaka barnet, vart vänder jag mig då? Jag är rädd att han skulle kunna göra det en månad, bara för att komma upp i att ha barnet 12 nätter den månaden så han kan påstå att barnet bor växelvis och slippa betala underhållet. Skulle det sedan bara bli 4 nätter månaden efter behöver försäkringskassan starta en ny utredning osv... Massa krångel alltså.

    Vad har jag som boendeförälder för rättigheter om umgängesföräldern inte lämnar tillbaka barnet efter umgänget? Vi har ju som sagt inget juridiskt bindande avtal för när barnet ska vara hos vilken förälder men jag är ju ändå boendeförälder. Mina skyldigheter förstår jag men vad är mina rättigheter, och vart vänder jag mig om de kränks?

    Jag har läst någonstans att umgängesföräldern ska hämta och lämna barnet hos boendeföräldern i samband med umgänget också, stämmer det?

    Måste jag gå till tingsrätten och hur bör jag göra i så fall? Jag vill ju få till avtal för umgänge via familjerätten (för båda barnen!) men det verkar inte gå. Dock är jag ju nöjd med hur det är nu, att jag bara behöver vara utan barnet 4-8 dagar/månad. Så som jag förstår det är det han som bör gå till tingsrätten om han vill få till en ändring av det?

    Som jag ovan beskrivit har vi båda varit helt nöjda med det här upplägget tidigare, tills jag ville ha underhåll. Sedan påstår han att han vill ha vårt barn lika mycket som mig, men så har det ju inte varit och jag tror verkligen att det bara är något han säger. Jag är ju dessutom föräldraledig så barnet är ju hemma med mig och vi hittar på roliga saker. På pappa-dagarna får han gå på förskolan hela dagarna så det är ju inte så att pappan spenderar all tid han kan med barnet. Och jag har inget emot att han får vara på förskolan, han tycker om att vara där. Men jag är tveksam till att pappan faktiskt har behov av att ha honom där så mycket. Dock kan jag inte bevisa det. Men förskolan som lider personalbrist pga coronaviruset behöver ju ha färre barn där och då är det inte rimligt att vårt barn ska behöva gå där jag är ledig och bor 500m bort.

    Jag har föreslagit olika umgängesplaner för pappan, men han säger nej till allt jag föreslår eftersom det inte blir 12 nätter/månad utan som mest 8-10, och det är om han faktiskt har barnet på alla sina dagar, vilket inte är så troligt med tanke på hur det har varit. Men 8-10 dagar/månad är fortfarande så gott som dubbelt så mycket som han haft barnet fram tills nu.

    Så nu när vi inte har någon plan eller något schema, kan jag som boendeförälder bara låta mitt barn vara hos mig? Och så får umgängesföräldern kanske höra av sig och säga att han vill ha vissa dagar med barnet, och så får jag ta ställning till det vid varje enskilt tillfälle?

    Ja förlåt för det extremt långa inlägget och det känns som att jag går i cirklar lite... Och så känns det ju i verkligheten med. Det jag undrar mest över är nog vad jag gör om han håller barnet ifrån mig och vägrar lämna tillbaka barnet eftersom vi inte har något avtal om boendet. Men jag tycker att han inte borde kunna göra så eftersom jag är boendeförälder? Men vart vänder jag mig?

  • Svar på tråden Barns boende när det inte finns något avtal?
  • Anonym (munin)

    En förutsättning för avtalsbrott är att det finns någon sorts avtal/överenskommelse. Ni verkar inte ha det. Så det första är att ni behöver sätta er ner och komma överens om någonting. Det andra är att ni behöver sätta avtalet på papper eftersom muntliga överenskommelser sällan är värda någonting för omvärlden.

    Tror ni behöver ett vattentätt avtal där allting är reglerat och att ingen av er gör avsteg från avtalet. Tror inte ni ska trixa och byta dagar utan helt enkelt följa det avtalet ni kommer överens om.

    Hur skulle ett perfekt umgängesavtal se ut för dig? Och hur skulle det se ut för pappan?

  • möjligt

    Min första(eventuellt politiskt inkorrekta) fråga är hur tajt är din ekonomi?

    Underhållet för det stora barnet är ju knappt 1500 kr och underhållet för bebisen kommer han ju inte ifrån.

    För kanske kan du isf låta umgänget på ett naturligt sätt övergå till varannan helg och inte gå till försäkringskassan och kräva underhåll på ett bra tag?

  • möjligt
    möjligt skrev 2020-04-06 19:54:08 följande:

    Min första(eventuellt politiskt inkorrekta) fråga är hur tajt är din ekonomi?

    Underhållet för det stora barnet är ju knappt 1500 kr och underhållet för bebisen kommer han ju inte ifrån.

    För kanske kan du isf låta umgänget på ett naturligt sätt övergå till varannan helg och inte gå till försäkringskassan och kräva underhåll på ett bra tag?


    Tänker att han då inte kommer att protestera.
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (munin) skrev 2020-04-06 18:15:35 följande:

    En förutsättning för avtalsbrott är att det finns någon sorts avtal/överenskommelse. Ni verkar inte ha det. Så det första är att ni behöver sätta er ner och komma överens om någonting. Det andra är att ni behöver sätta avtalet på papper eftersom muntliga överenskommelser sällan är värda någonting för omvärlden.

    Tror ni behöver ett vattentätt avtal där allting är reglerat och att ingen av er gör avsteg från avtalet. Tror inte ni ska trixa och byta dagar utan helt enkelt följa det avtalet ni kommer överens om.

    Hur skulle ett perfekt umgängesavtal se ut för dig? Och hur skulle det se ut för pappan?


    Problemet är ju just det, det vi var överens om gick inte att göra till ett avtal via familjerätten. Jag vill absolut ha ett avtal som vi binder oss till och inte är tillåtna några snedsteg, för det är aldrig jag som krånglar ändå.

    Det jag tänker mig är att barnet skulle få vara varannan helg hos pappan, och 2 dagar i den veckan då det inte har helgen där. Kanske onsdag-fredag skulle kännas rimligt då, men jag kan vara flexibel. Så alltså vecka 1 är barnet hos pappan ons-fre och vecka 2 fre-sön. Eller kanske till och med fre-mån men jag har alltid fått tillbaka barnet på söndagar och det är enklare för pappan att slippa åka med barnet till förskolan eller mig på måndag morgon.

    Det enda pappan vill ha är 12 nätter/månad och det spelar absolut ingen roll vilka dagar. (Helst ska det på kort varsel anpassas runt hans spontana fritidsaktiviteter.) Men jag tror ju att han bara ställer det kravet för att slippa betala underhåll och när jag tidigare hade gått med på det, höll han sig fortfarande inte till det utan hade barnet bara hälften så mycket i alla fall. (Det var ju dock bara överenskommelse oss emellan och inte bindande) Så jag går inte med på att han ska ha ett avtal där det står att barnet bor hos honom så mycket bara för att visa upp för försäkringskassan, när han i verkligheten inte kommer följa det. Och jag säger ju inte nej om han ber mig ha barnet hos mig på hans dagar, så det skulle bara sluta med att den faktiska boendesituationen för barnet inte ändrades, men att han slipper betala underhåll ändå för vad som står i ett avtal...
    möjligt skrev 2020-04-06 19:54:08 följande:

    Min första(eventuellt politiskt inkorrekta) fråga är hur tajt är din ekonomi?

    Underhållet för det stora barnet är ju knappt 1500 kr och underhållet för bebisen kommer han ju inte ifrån.

    För kanske kan du isf låta umgänget på ett naturligt sätt övergå till varannan helg och inte gå till försäkringskassan och kräva underhåll på ett bra tag?


    Tyvärr är ekonomin inget att slå volter för direkt... Jag har föräldrapenning utan att ha någon SGI så det är på lägsta nivån. Men jag skulle inte säga att jag har det dåligt ställt heller, hyran är hyfsad och räkningarna få så det blir lite mer än tillräckligt över. Inga onödiga kostnader, jag har inte ens spotify, och inga skulder. Dock har jag inte kunnat lägga undan något nämnvärt för sparande. Jag har råd att köpa fina saker till barnen ibland, och de får såklart allt de behöver. Men jag jämför alltid priser och är med i alla facebookgrupper jag hittat med spartips och billig matlagning etc. Jag ska inte klaga, vi har det bra och det är kul att se hur långt man får pengarna att räcka. Men som du förstår gör underhållsbidraget för barnet ganska stor skillnad i situationen. Vi skulle kunna klara oss utan, men när barnet ändå bor hos mig så mycket att försäkringskassans bedömning var att jag skulle få det vore det ju dumt att avsäga sig det så att pappan ska nöja sig med att bara ha barnet ibland.
  • Anonym (munin)
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-04-07 00:18:44 följande:

    Problemet är ju just det, det vi var överens om gick inte att göra till ett avtal via familjerätten. Jag vill absolut ha ett avtal som vi binder oss till och inte är tillåtna några snedsteg, för det är aldrig jag som krånglar ändå.

    Det jag tänker mig är att barnet skulle få vara varannan helg hos pappan, och 2 dagar i den veckan då det inte har helgen där. Kanske onsdag-fredag skulle kännas rimligt då, men jag kan vara flexibel. Så alltså vecka 1 är barnet hos pappan ons-fre och vecka 2 fre-sön. Eller kanske till och med fre-mån men jag har alltid fått tillbaka barnet på söndagar och det är enklare för pappan att slippa åka med barnet till förskolan eller mig på måndag morgon.

    Det enda pappan vill ha är 12 nätter/månad och det spelar absolut ingen roll vilka dagar. (Helst ska det på kort varsel anpassas runt hans spontana fritidsaktiviteter.) Men jag tror ju att han bara ställer det kravet för att slippa betala underhåll och när jag tidigare hade gått med på det, höll han sig fortfarande inte till det utan hade barnet bara hälften så mycket i alla fall. (Det var ju dock bara överenskommelse oss emellan och inte bindande) Så jag går inte med på att han ska ha ett avtal där det står att barnet bor hos honom så mycket bara för att visa upp för försäkringskassan, när han i verkligheten inte kommer följa det. Och jag säger ju inte nej om han ber mig ha barnet hos mig på hans dagar, så det skulle bara sluta med att den faktiska boendesituationen för barnet inte ändrades, men att han slipper betala underhåll ändå för vad som står i ett avtal...Tyvärr är ekonomin inget att slå volter för direkt... Jag har föräldrapenning utan att ha någon SGI så det är på lägsta nivån. Men jag skulle inte säga att jag har det dåligt ställt heller, hyran är hyfsad och räkningarna få så det blir lite mer än tillräckligt över. Inga onödiga kostnader, jag har inte ens spotify, och inga skulder. Dock har jag inte kunnat lägga undan något nämnvärt för sparande. Jag har råd att köpa fina saker till barnen ibland, och de får såklart allt de behöver. Men jag jämför alltid priser och är med i alla facebookgrupper jag hittat med spartips och billig matlagning etc. Jag ska inte klaga, vi har det bra och det är kul att se hur långt man får pengarna att räcka. Men som du förstår gör underhållsbidraget för barnet ganska stor skillnad i situationen. Vi skulle kunna klara oss utan, men när barnet ändå bor hos mig så mycket att försäkringskassans bedömning var att jag skulle få det vore det ju dumt att avsäga sig det så att pappan ska nöja sig med att bara ha barnet ibland.


    Underhållet baseras inte på något umgängesavtal utan på hur mycket barnet i praktiken bor hos dig.
  • möjligt
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-04-07 00:18:44 följande:

    Jag har föräldrapenning utan att ha någon SGI så det är på lägsta nivån. Men jag skulle inte säga att jag har det dåligt ställt heller, hyran är hyfsad och räkningarna få så det blir lite mer än tillräckligt över. Inga onödiga kostnader, jag har inte ens spotify, och inga skulder. Dock har jag inte kunnat lägga undan något nämnvärt för sparande. Jag har råd att köpa fina saker till barnen ibland, och de får såklart allt de behöver. Men jag jämför alltid priser och är med i alla facebookgrupper jag hittat med spartips och billig matlagning etc. Jag ska inte klaga, vi har det bra och det är kul att se hur långt man får pengarna att räcka. Men som du förstår gör underhållsbidraget för barnet ganska stor skillnad i situationen. Vi skulle kunna klara oss utan, men när barnet ändå bor hos mig så mycket att försäkringskassans bedömning var att jag skulle få det vore det ju dumt att avsäga sig det så att pappan ska nöja sig med att bara ha barnet ibland.


    Du sitter ju tyvärr i en rävsax mellan teori och praktik.

    I teorin har du rätt till underhåll men i praktiken så gör den politiskt korrekta strävan efter 50-50 boende att ditt ex nyckfullt kan ändra umgänget hit och dit sålänge han säger till myndigheter att han är intresserad av varannan vecka.

    Då hjälper det inte så mycket att du har rätt i teorin.

    Så då får du se vilka möjligheter du faktiskt har i praktiken och där är det mer begränsat.

    Snart är ditt barn stort nog att börja må dåligt av att pappan ställer in umgänge hit och dit.

    Och i slutändan blir det ju en balans mellan hur viktigt underhållet är för din ekonomi och hur viktigt det är för dig med en lugn och stabil tillvaro där du kan lita på att umgänget följer schemat och där inte är något bråk om det.

    Även om det tyvärr inte är så det borde vara så är det så det blir i praktiken.

    Kanske kan du istället för ett formellt underhåll be pappan om att bidra vid specifika inköp lite då och då istället? Bara en ide

    Antar att du redan har bostadsbidrag?
  • Anonym (Jurist)

    Du bör prata med en jurist om hur du ska tänka!

    En krånglande förälder kanske fungerar ett par månader... Men risken är att du faktiskt behöver en dom och en överenskommelse om umgänge för att detta ska fungera.

  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (munin) skrev 2020-04-07 07:55:17 följande:

    Underhållet baseras inte på något umgängesavtal utan på hur mycket barnet i praktiken bor hos dig.


    Berätta gärna mer om hur det där går till! Jag tycker det är krångligt, jag vet ju aldrig precis hur mycket barnet kommer bo hos mig per månad, men underhållet kommer ändå i förskott. Så skulle det bli så att barnet faktiskt skulle bo växelvis en månad blir jag återbetalningsskyldig för den månaden.

    Så jag trodde att om man gör ett avtal som skulle säga att barnet bor växelvis, så skulle de gå efter det och inte betala ut något underhåll eftersom det skulle se ut som att barnet ska bo växelvis. Och så får man sedan ansöka om underhållsstöd igen efteråt när man kan visa hur barnet faktiskt bodde den månaden och få det retroaktivt? Så länge barnet faktiskt bor hos mig så mycket ska jag ju få underhåll, men det lär ju bli krångligare om man har ett missvisande avtal för växelvis boende?
    möjligt skrev 2020-04-07 09:44:33 följande:

    Du sitter ju tyvärr i en rävsax mellan teori och praktik.

    I teorin har du rätt till underhåll men i praktiken så gör den politiskt korrekta strävan efter 50-50 boende att ditt ex nyckfullt kan ändra umgänget hit och dit sålänge han säger till myndigheter att han är intresserad av varannan vecka.

    Då hjälper det inte så mycket att du har rätt i teorin.

    Så då får du se vilka möjligheter du faktiskt har i praktiken och där är det mer begränsat.

    Snart är ditt barn stort nog att börja må dåligt av att pappan ställer in umgänge hit och dit.

    Och i slutändan blir det ju en balans mellan hur viktigt underhållet är för din ekonomi och hur viktigt det är för dig med en lugn och stabil tillvaro där du kan lita på att umgänget följer schemat och där inte är något bråk om det.

    Även om det tyvärr inte är så det borde vara så är det så det blir i praktiken.

    Kanske kan du istället för ett formellt underhåll be pappan om att bidra vid specifika inköp lite då och då istället? Bara en ide

    Antar att du redan har bostadsbidrag?


    Det är kloka tankar. Vilken myndighet är det han ska vända sig till och säga att han vill ha 50/50? Familjerätten säger bara att de kan hjälpa oss skriva avtal, men bara om vi är överens. Han kan ju gå till tingsrätten och de skulle kunna döma till 50/50, men hur troligt vore det egentligen, när jag kan visa att barnet bott hos mig så mycket och har det skriftligt från pappan att han ber mig ta hans dagar om och om igen?

    Om det bara funkade att be honom bidra vid specifika inköp istället hade det varit jättebra, men det går knappt att kommunicera med honom alls. Innan bebisen kom, och innan han visste om att jag ansökt om underhållsstöd, pratade jag med honom om att det kommer behövas en syskonvagn när det är 2 barn. Han ville verkligen inte bidra något till det, med ursäkten att det bara var jag som skulle använda den. Sen är det även jag som betalar för barnens försäkringar, den kostnaden ville han inte heller dela på. Då skulle han hellre ha dem oförsäkrade eftersom sjukvård ändå är gratis i Sverige.

    Bostadsbidrag har jag, dock lite mindre än vad jag skulle kunna få eftersom jag ansökte om det innan vi flyttade isär och fyllde i att det större barnet skulle bo växelvis. (Pappan fyllde också i det) Det var ju det jag trodde då. Egentligen borde jag ändra min ansökan men det fanns inget enkelt sätt att ändra hur många dagar/månad barnet bor hos mig så jag skulle behöva ringa och prata med dem. Och då skulle det ju samtidigt komma fram att pappans ansökan är felaktig och han fått för mycket bostadsbidrag och det skulle ju ta hus i helvete när det kom fram till honom att jag ?skvallrat? så att han skulle få mindre bidrag.
    Anonym (Jurist) skrev 2020-04-08 11:11:47 följande:

    Du bör prata med en jurist om hur du ska tänka!

    En krånglande förälder kanske fungerar ett par månader... Men risken är att du faktiskt behöver en dom och en överenskommelse om umgänge för att detta ska fungera.


    Jag tror att du har rätt. Men jag vet inte om jag har råd, jag vet att jag skulle kunna få viss rättshjälp eftersom jag inte har så stor inkomst, men man måste ju ändå betala en hel del själv. Sen tycker jag det är lite läskigt eftersom jag inte vet hur rättsliga processer går till, jag har liksom ingen erfarenhet av sådant. Jag skulle så gärna slippa gå till tingsrätten men du har nog rätt i att det kommer behövas en dom i slutändan.
  • Brumma

    Bra att ha med sig är att försäkringskassan inte ändrar till växelvist boende bara för att umgängesföräldern har barnet växelvist ngn enstaka månad. Tex har många föräldrar, som normalt har vh, minst halva tiden på sommaren, och ibland i december. Hade försäkringskassan ändrat för kortare perioder hade det blivit kaos, så jag tror du kan vara rätt lugn där.

    Tidigare kunde umgängesföräldern göra avdrag på underhållsstödet om barnet bodde hos föräldern mer än vh, numera kan man bara göra eet avdraget om man betalar underhållsbidrag (dvs betalar direkt till boendeföräldern istället för att gå genom försäkringskassan.

  • möjligt

    [quote=80329505][quote-nick]Anonym (Fundersam) skrev 2020-04-09 01:30:07 följande:[/quote-nick]Be

    Det är kloka tankar. Vilken myndighet är det han ska vända sig till och säga att han vill ha 50/50? Familjerätten säger bara att de kan hjälpa oss skriva avtal, men bara om vi är överens. Han kan ju gå till tingsrätten och de skulle kunna döma till 50/50, men hur troligt vore det egentligen, när jag kan visa att barnet bott hos mig så mycket och har det skriftligt från pappan att han ber mig ta hans dagar om och om igen?

    Om det bara funkade att be honom bidra vid specifika inköp istället hade det varit jättebra, men det går knappt att kommunicera med honom alls. Innan bebisen kom, och innan han visste om att jag ansökt om underhållsstöd, pratade jag med honom om att det kommer behövas en syskonvagn när det är 2 barn. Han ville verkligen inte bidra något till det, med ursäkten att det bara var jag som skulle använda den. Sen är det även jag som betalar för barnens försäkringar, den kostnaden ville han inte heller dela på. Då skulle han hellre ha dem oförsäkrade eftersom sjukvård ändå är gratis i Sverige.

    Bostadsbidrag har jag, dock lite mindre än vad jag skulle kunna få eftersom jag ansökte om det innan vi flyttade isär och fyllde i att det större barnet skulle bo växelvis. (Pappan fyllde också i det) Det var ju det jag trodde då. Egentligen borde jag ändra min ansökan men det fanns inget enkelt sätt att ändra hur många dagar/månad barnet bor hos mig så jag skulle behöva ringa och prata med dem. Och då skulle det ju samtidigt komma fram att pappans ansökan är felaktig och han fått för mycket bostadsbidrag och det skulle ju ta hus i helvete när det kom fram till honom att jag ?skvallrat? så att han skulle få mindre bidrag.

    [\quote]

    Både familjerätten och tingsrätten stöttar generellt den förälder som yrkar för 50/50 boende om det inte finns väldigt starka skäl emot det.

    Tycker du kan ändra din bostadsbidrags ansökan själv, det är ju ingen gemensam ansökan. Räkna ut hur många dagar barnet bott hos dig varje månad i snitt det senaste halvåret och aktiv det.

  • Anonym (Fundersam)
    Brumma skrev 2020-04-09 03:31:50 följande:

    Bra att ha med sig är att försäkringskassan inte ändrar till växelvist boende bara för att umgängesföräldern har barnet växelvist ngn enstaka månad. Tex har många föräldrar, som normalt har vh, minst halva tiden på sommaren, och ibland i december. Hade försäkringskassan ändrat för kortare perioder hade det blivit kaos, så jag tror du kan vara rätt lugn där.

    Tidigare kunde umgängesföräldern göra avdrag på underhållsstödet om barnet bodde hos föräldern mer än vh, numera kan man bara göra eet avdraget om man betalar underhållsbidrag (dvs betalar direkt till boendeföräldern istället för att gå genom försäkringskassan.


    Tack, det var väldigt värdefull information! Det sparar ju massa krångel.
    möjligt skrev 2020-04-09 11:18:31 följande:

    Både familjerätten och tingsrätten stöttar generellt den förälder som yrkar för 50/50 boende om det inte finns väldigt starka skäl emot det.

    Tycker du kan ändra din bostadsbidrags ansökan själv, det är ju ingen gemensam ansökan. Räkna ut hur många dagar barnet bott hos dig varje månad i snitt det senaste halvåret och aktiv det.


    Konstigt att familjerätten inte nämnt det. Men iofs, när vi pratade med dem sa han ju bara 12 nätter/månad så det kanske är därför? Men jag vet inte, jag hade ett missat samtal från dem så jag ska ringa upp när jag får barnen att ta tupplur... (Om det någonsin händer, idag är bara en sån där dag idag.)

    Men varför är det så? De måste ju utgå från barnets bästa, det förstår jag. Men barnets bästa kan väll knappast vara att plötsligt bo 50% hos umgängesföräldern som ständigt ställt in umgänge? Bara för att han säger att han vill det?

    Förlåt om jag var otydlig, jag behöver absolut inte prata med pappan om att ändra min ansökan så ja den ändrar jag själv, men jag behöver ringa försäkringskassan och få hjälp med det för så vitt jag såg fanns det ingenstans att ändra hur många dagar/månad barnet bor hos mig efter att man skickat in.
  • möjligt
    Anonym (Fundersam) skrev 2020-04-09 13:01:41 följande:

    Tack, det var väldigt värdefull information! Det sparar ju massa krångel.Konstigt att familjerätten inte nämnt det. Men iofs, när vi pratade med dem sa han ju bara 12 nätter/månad så det kanske är därför? Men jag vet inte, jag hade ett missat samtal från dem så jag ska ringa upp när jag får barnen att ta tupplur... (Om det någonsin händer, idag är bara en sån där dag idag.)

    Men varför är det så? De måste ju utgå från barnets bästa, det förstår jag. Men barnets bästa kan väll knappast vara att plötsligt bo 50% hos umgängesföräldern som ständigt ställt in umgänge? Bara för att han säger att han vill det?

    Förlåt om jag var otydlig, jag behöver absolut inte prata med pappan om att ändra min ansökan så ja den ändrar jag själv, men jag behöver ringa försäkringskassan och få hjälp med det för så vitt jag såg fanns det ingenstans att ändra hur många dagar/månad barnet bor hos mig efter att man skickat in.


    Tror det har med det politiskt korrekt att göra, det är ju väldigt svårt att avgöra vad som är i ett barns bästa intresse men generellt verkar domstolar värdera lika boende med föräldrar väldigt högt.

    Men du kan ju ta det till tingsrätten och be om varannan helg baserat på hur han undvikit umgänget hittills. Yrkar han då på varannan vecka så lär han få det men då kommer du iaf att ha en dom på det som tydligt säger hur umgänget ska se ut. Och du får lov att gå genom tingsrätten utan ombud och då blir det ju i princip noll kostnad, vet inte om själva stämningsansökan kostar något.

    Men vill du ta det den vägen så är det bra om du först tar det över mejl med pappan direkt(och spara konversationen). Tex säga att du gärna vill ha varannan vecka men hattgheten fungerar inte just nu och fråga om han vill gå över till varannan helg. Och sedan följer upp med mejlkonversationen beroende på hur det utvecklar sig. Då kan du visa tingsrätten historik och att du försökt samarbeta.

    Angående bostadsbidrag, kan du kanske bara göra en ny ansökan?
Svar på tråden Barns boende när det inte finns något avtal?