Kan man vara för glad?
Lite reflektion över socialpsykologi... Ett ärligt inlägg. Säkert störigt i mångas ögon.
Jag är 31 år. Trivs bra med mig själv. Har bra självförtroende i många situationer (men inte allt såklart!) och en bra självkänsla. Jag är trygg i mig själv på riktigt. Har alltså inget falskt spelat självförtroende utan jag är bara nöjd. Ganska obrydd med vad folk tycker om mig nuförtiden. För några år sedan tvärtom. För 10 år sedan hade jag jättedålig självkänsla och självbild, men har jobbat aktivt med detta hela mitt vuxna liv... Jag är faktiskt stolt över att vara den jag är idag!! Jag tror det lyser om mig att jag tycker om mig själv. Jag är skämtsam, ofta på min egen bekostnad. Samtidigt som jag är lugn, omtänksam, utåtriktad, inte speciellt orolig av mig, ser livet från den ljusa sidan, lösningsorienterad... Hela mitt liv har jag tonat ner dessa sidor av mig själv. För har upplevt normer i vårt svenska samhälle att man ska vara LAGOM, jantelagen råder och MAN SKA INTE TRO ATT MAN ÄR NÅGOT. Folk retar sig på oss positiva människor som är glada och enkla? Framförallt upplever jag att vissa andra kvinnor tittar snett på mig. Varför??? Nu bryr jag mig inte längre, utan jag är bara mig själv. Men det är helt sjukt hur mycket jag förr har ångrat att jag tagit för stor plats, skrattat för högt eller varit för glad.
Någon som känner igen sig? Fattar hur jag menar? Reflektera gärna vidare...