• carpediemo

    Missfall? Dagen innan inskrivningssamtalet

    Började blöda lite grann imorse som innehöll en liten "klump" kände av mensvärk till och från, mot kvällen blev det bara värre... Blödde som riktig mens och blev mer klumpar :( Är det missfall? Jag är i vecka 9 (8+5)

    Hur ska jag göra med inskrivningssamtalet nu? Ska jag avboka eller gå ändå? Känner noll lust just nu :/ 

  • Svar på tråden Missfall? Dagen innan inskrivningssamtalet
  • emeliiiiiie

    Låter lurt! När jag fick mitt missfall avbokade jag tjänar inget att gå om man inte längre är gravid.

  • Zaxika

    Prova att ring dit på morgonen och se hur de tänker. Fundera på om du själv kan känna ett stöd av att gå dit och prata med någon?

  • Anonym (Klump)

    Du kanske kan ringa och be om vaginalt ultraljud för att bekräfta missfall?

    Det låter lite som det med tanke på att du hade så ont.

    Jag blödde i min andra graviditet, klumpar och allt. V.6-v21. Hade molvärk. Blev en liten dotter.

    Tredje graviditeten blödde jag också, då blev det ett mf/ma. Foster hade slutat växa i v.6an och kom ut v.9. Jag såg fostret tydligt, det var som en hård liten boll.Lite mindre än en pingisboll. Skiljde sig från klumparna i andra graviditeten när jag blödde då det mer var slemklumpar.

  • carpediemo
    Anonym (Klump) skrev 2020-04-06 22:12:11 följande:

    Du kanske kan ringa och be om vaginalt ultraljud för att bekräfta missfall?

    Det låter lite som det med tanke på att du hade så ont.

    Jag blödde i min andra graviditet, klumpar och allt. V.6-v21. Hade molvärk. Blev en liten dotter.

    Tredje graviditeten blödde jag också, då blev det ett mf/ma. Foster hade slutat växa i v.6an och kom ut v.9. Jag såg fostret tydligt, det var som en hård liten boll.Lite mindre än en pingisboll. Skiljde sig från klumparna i andra graviditeten när jag blödde då det mer var slemklumpar.


    Har redan avbokat tiden via nätet, men kanske kan ringa imorgon ändå, annars tänkte jag att jag kunde ta ett graviditetstest senare och se vad det visar. 

    I din andra graviditet, blödde du mycket då? 

    Jag blödde som mens, nästan mer än vanligt.
    Är fortfarande blod när jag torkar mig men inte lika mycket som dagen innan.
  • Anonym (Pernilla)

    Ring och ställ de frågor du har. Ett graviditetstest kommer att visa positivt även efter ett missfall eftersom det tar några veckor för kroppen att bryta ner alla graviditetshormoner, så det ger sig inget svar på om det var ett missfall eller inte.

  • Anonym (Klump)
    carpediemo skrev 2020-04-07 05:24:22 följande:

    Har redan avbokat tiden via nätet, men kanske kan ringa imorgon ändå, annars tänkte jag att jag kunde ta ett graviditetstest senare och se vad det visar. 

    I din andra graviditet, blödde du mycket då? 

    Jag blödde som mens, nästan mer än vanligt.

    Är fortfarande blod när jag torkar mig men inte lika mycket som dagen innan.


    Första gången jag blödde så kom det en riktig blödning. Stod i duschen och när jag kom ut och torkade mig så rann det till. Höll på i några timmar och hade lite ont, som molande mensvärk. Sen blödde jag ända fram till v.21. Det pendlade mellan blödning och missfärgade flytningar. När jag blödde så kunde det komma klumpar men inga hårda

    När jag fick mitt ma så fick jag ont och började blöda mörkrött. Fick då göra vaginalt ultraljud i v.8 och då såg man att det var mindre och att det hade avstannat.

    Började blöda mer under två dagar och dag 3 hade jag som kraftig mensvärk. När jag satt på toa så kände jag hur det kom ut, då var det som en hård liten pingisboll i toan och efteråt så försvann smärtan. Blödningen avtog rätt snabbt
  • carpediemo
    Anonym (Klump) skrev 2020-04-07 07:31:31 följande:
    Första gången jag blödde så kom det en riktig blödning. Stod i duschen och när jag kom ut och torkade mig så rann det till. Höll på i några timmar och hade lite ont, som molande mensvärk. Sen blödde jag ända fram till v.21. Det pendlade mellan blödning och missfärgade flytningar. När jag blödde så kunde det komma klumpar men inga hårda

    När jag fick mitt ma så fick jag ont och började blöda mörkrött. Fick då göra vaginalt ultraljud i v.8 och då såg man att det var mindre och att det hade avstannat.

    Började blöda mer under två dagar och dag 3 hade jag som kraftig mensvärk. När jag satt på toa så kände jag hur det kom ut, då var det som en hård liten pingisboll i toan och efteråt så försvann smärtan. Blödningen avtog rätt snabbt
    Nu blev jag ju osäker, som du beskriver har jag bara haft klumpar/geléaktigt ingenting hårt. 
  • carpediemo
    Anonym (Pernilla) skrev 2020-04-07 05:59:46 följande:

    Ring och ställ de frågor du har. Ett graviditetstest kommer att visa positivt även efter ett missfall eftersom det tar några veckor för kroppen att bryta ner alla graviditetshormoner, så det ger sig inget svar på om det var ett missfall eller inte.


    Tycker det känns jobbigt att ringa nu när jag redan avbokat mitt "inskrivningssamtal" för jag misstänker missfall, hon skrev ingenting om att kontrollera med VUL :/ 

    Det finns ju så att man kan beskriva sitt ärende i ett mejl till mottagningen också, tror du det fungerar lika bra, att man vill ha en remiss för ultraljud?
    Bor på en liten ort så kan förmodligen inte testa här ändå. 
  • LFF
    Anonym (Klump) skrev 2020-04-07 07:31:31 följande:
    Första gången jag blödde så kom det en riktig blödning. Stod i duschen och när jag kom ut och torkade mig så rann det till. Höll på i några timmar och hade lite ont, som molande mensvärk. Sen blödde jag ända fram till v.21. Det pendlade mellan blödning och missfärgade flytningar. När jag blödde så kunde det komma klumpar men inga hårda

    När jag fick mitt ma så fick jag ont och började blöda mörkrött. Fick då göra vaginalt ultraljud i v.8 och då såg man att det var mindre och att det hade avstannat.

    Började blöda mer under två dagar och dag 3 hade jag som kraftig mensvärk. När jag satt på toa så kände jag hur det kom ut, då var det som en hård liten pingisboll i toan och efteråt så försvann smärtan. Blödningen avtog rätt snabbt
    Ma/mf kan bete sig så olika. Mitt första missfall började jag spontanblöda kraftigt och det kom ut mjuka klumpar. Åkte in för att bekräfta missfall och hade på bara några timmar blött ut allt.

    Andra gången, ett ma, upptäcktes det på KUB-ultraljudet och jag började sedan spontanblöda på kvällen. Där kom blödningen i omgångar varje kväll/natt (det blev senare och senare) i en dryg vecka med väldigt kraftiga smärtor (värre än mensvärk). Men inte heller då kändes det som att det var några hårda klumpar trots att liten dött i v9. 

    Så klumparnas vara eller icke vara har egentligen inget med det hela att göra. Däremot, som du säger, så kan man blöda utan att man för den sakens skull faktiskt har förlorat fostret. Det kan ju tex vara så att man egentligen burit på tvillingar och då förlorat en tvilling. Så TS borde absolut kontakta sin vårdgivare och be om ett vul för att bekräfta att det inte finns något kvar.
  • Anonym (Klump)
    LFF skrev 2020-04-07 09:42:50 följande:

    Ma/mf kan bete sig så olika. Mitt första missfall började jag spontanblöda kraftigt och det kom ut mjuka klumpar. Åkte in för att bekräfta missfall och hade på bara några timmar blött ut allt.

    Andra gången, ett ma, upptäcktes det på KUB-ultraljudet och jag började sedan spontanblöda på kvällen. Där kom blödningen i omgångar varje kväll/natt (det blev senare och senare) i en dryg vecka med väldigt kraftiga smärtor (värre än mensvärk). Men inte heller då kändes det som att det var några hårda klumpar trots att liten dött i v9. 

    Så klumparnas vara eller icke vara har egentligen inget med det hela att göra. Däremot, som du säger, så kan man blöda utan att man för den sakens skull faktiskt har förlorat fostret. Det kan ju tex vara så att man egentligen burit på tvillingar och då förlorat en tvilling. Så TS borde absolut kontakta sin vårdgivare och be om ett vul för att bekräfta att det inte finns något kvar.


    Säger heller inte att klumparna i sig betyder varken det ena eller andra, jag berättar bara om min erfarenhet och hur det var för mig :)

    Håller med om att TS bör få ett ultraljud :)
  • carpediemo

    Nu har jag kontaktat barnmorskan igen och ska ringa Gynmottagningen imorgon och förklara och boka in en tid, men hon sa att jag inte skulle ha för stora förhoppningar med tanke på att jag blödde så pass som jag gjorde. 

Svar på tråden Missfall? Dagen innan inskrivningssamtalet