• hanyie

    NYBYGGNADSLÅN UTAN KONTANTINSATS?

    Hej!

    Som rubriken lyder, nybyggnadslån utan kontantinsats? Är det någon som fått detta beviljat?

    Vi har spånat länge på att bygga själva, sambon är snickare, och får via jobbet tillgång till lokal att bygga själv i (under semestern, med hjälp av bröder), rabatterade priser på i stort sätt allt material. Vi kommer även undan arkitektskostnader, och ja, som sagt, huset skall han bygga i stort sätt själv med hjälp att resa när det är färdigt. Även detta av sina bröder som även dom är snickare. Eftersom att han är i den branschen han är så känner han även elektriker, VVSare och kommer även där billigare undan. Så ja, 75-80% av arbetet ska vi göra själva och resterande till bra priser.

    Bygglov har vi redan fått. VI äger ännu inte tomten som bygglovet är utfärdat på, utan det gör min svärmor än så länge och dom säljer den billigt till oss.

    Så vårt enda egentligen problem är kontantinsatsen...? Kan det gå ändå?

  • Svar på tråden NYBYGGNADSLÅN UTAN KONTANTINSATS?
  • Mia86a

    Det beror lite på vad ni har för bankkontakt samt var tomten ligger och vad ni kommer betala för den. Betalar ni ex 200 000 och tomten är värd 1 000 000 kan banken ev se en säkerhet i tomten som gör att ni får byggkreditiv. Men generellt är det svårt att få banken att se tomten som en säkerhet. Äger ni ingen lägenhet idag som kommer säljas längre fram?

  • Anonym (Linda)

    Jag funderar på om banken kanske har synpunkter på att ni ska göra jobbet själva? De kanske ser en risk att det inte blir klart/bra, och därmed inte värt den summa ni vill låna?

  • Anonym (Byggare)

    Har ni ingenting till kontantinsats?  Hur mycket kan ni spara per månad?

  • Studentpappa

    Även om ni ska bygga själva så kostar det ju pengar. Hur ser kalkylen ut, vad räknar ni med att det kommer kosta?

    Vad händer om din kille skadar sig och inte kan fortsätta?

    Om ni har funderat på det längre så borde ni väl ha sparat till det under tiden?

    Men rent spontant låter det inte särskilt troligt att banken lånar ut pengar till ett nybygge om man inte har några pengar själv.


    Ride it like you stole it
  • hanyie

    Mia86a: Tomten ligger i ett attraktivt område och är förmodligen värd mer än vad vi ger för den. (Gissar jag) Vi hyr i dagsläget men har pengar i andra saker som tex husvagn, båt och två bilar.

    Anonym (Linda): Hört olika där. Men att dom skulle säg ?Det kommer inte bli bra? har jag svårt att tänka, eftersom att han kan göra större delen av jobbet själv ?sparar? vi oerhört MYCKET pengar i bara snickarkostnader.

    Anonym (Byggare): Vi har pengar i saker, tex husvagn, båt och bilar. Så jo, visst finns det men inte som kontanter för tillfället. Jag har precis börjat jobba bara i dagarna igen efter mammaledighet, så möjligheten att lägga undan har varit lika med noll nu. Nu kan vi skicka undan 10-15.000kr i månaden.

    Studentpappa: Ja givetvis förstår jag väl att det kostar pengar, men det kostar inte i snickarkostnader, och bara där är mycket pengar som ?sparas?. Han betalar även 30% mindre för materialet, där är också mycket pengar som ?sparas?.

    Vi har räknat ut att huset färdigställt + tomten kommer att landa på runt 2.3-2.5milj.

    Vi har som sagt pengar i materiella ting.

  • Studentpappa
    hanyie skrev 2020-04-07 09:38:49 följande:

    Mia86a: Tomten ligger i ett attraktivt område och är förmodligen värd mer än vad vi ger för den. (Gissar jag) Vi hyr i dagsläget men har pengar i andra saker som tex husvagn, båt och två bilar.

    Anonym (Linda): Hört olika där. Men att dom skulle säg ?Det kommer inte bli bra? har jag svårt att tänka, eftersom att han kan göra större delen av jobbet själv ?sparar? vi oerhört MYCKET pengar i bara snickarkostnader.

    Anonym (Byggare): Vi har pengar i saker, tex husvagn, båt och bilar. Så jo, visst finns det men inte som kontanter för tillfället. Jag har precis börjat jobba bara i dagarna igen efter mammaledighet, så möjligheten att lägga undan har varit lika med noll nu. Nu kan vi skicka undan 10-15.000kr i månaden.

    Studentpappa: Ja givetvis förstår jag väl att det kostar pengar, men det kostar inte i snickarkostnader, och bara där är mycket pengar som ?sparas?. Han betalar även 30% mindre för materialet, där är också mycket pengar som ?sparas?.

    Vi har räknat ut att huset färdigställt + tomten kommer att landa på runt 2.3-2.5milj.

    Vi har som sagt pengar i materiella ting.


    Banken och regler för bolån anser att ni minst ska ha 375 tkr (15%). Har ni det i båtar etc. så sälj av så är problemet löst.

    När du bygger hus får du ju den rabatten ändå om du ser till att förhandla priset med byggvaruhuset. Så det skiljer sig inte nämnvärt om han inte kan få ännu bättre, jag byggde garage i somras och fick bra rabatter via varuhusens säljare. Att banken skulle se något problem i utförande har jag svårt att se, det jag kan tänka mig dom har frågetecken kring är om ni har råd att färdigställa det om han blir sjuk/skadad el.dyl.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden NYBYGGNADSLÅN UTAN KONTANTINSATS?