• AimHigh

    Kan Facebook se en mobils MACadress?

    Så här är det. Jag har införskaffat 30 mobiler av billigaste sort, tillsammans med 30 kontantkort som jag laddat med vardera 1gb surf.

    På varje mobil kommer jag skapa en facebook-profil, alltså totalt 30 olika profiler.

    Dessa kommer jag uppdatera i 28 dagar, och på 29e dagen kommer jag använda varje mobil/profil i marknadsföringssyfte på facebook i 24 timmar, därefter kommer profilen mest troligt spärras tillfälligt, alternativt stängas ner helt.

    Min fråga här är, jag behöver få till ytterligare 30 nya profiler direkt inpå.

    Om jag införskaffar 30 nya kontantkort laddade med ny surf, räcker det då att jag fabriksåterställer mobilerna, eller kommer facebook känna av att det är samma mobiler som loggar in fast med nyskapade profiler, vilket kommer begränsa kontot kraftigt, och minsta lilla kommer resultera i varning om misstänkt aktivitet?

    Vad jag tänker är, har en mobil något liknande som en dator, en unik MACadress som avslöjar att det är samma mobiler jag använder igen?

    Eller är det så att enda alternativet är att införskaffa 30 nya mobiler och 30 nya kontantkort?

  • Svar på tråden Kan Facebook se en mobils MACadress?
  • Binary

    Din mobil har dels ett imei nummer, och givetvis en macadress. Det går att spoofa macadressen, självklart men en macadress ska inte visas externt utanför det egna nätverket som standard, dock finns det en hel del som kan läsas ifrån de cookies du godkänner i och med facebooks user policy. IMEI är jag inte helt säker på hur det hanteras av facebook dock men det är värt att nämna i sammanhanget då det inte är ett skyddat värde som sådant.

Svar på tråden Kan Facebook se en mobils MACadress?