• Wed 8 Apr 2020 11:18
    1533 visningar
    5 svar
    5
    1533

    Gravid men ingen stöttning av partner?

    Hej! Jag är gravid vecka 7 med andra barnet. Har en dotter på 5. Detta är sambo och mitt första barn tillsammans och han har 3 barn sen innan. Vi har försökt bli gravida sen juli 2019, vi båda har verkligen längtat till detta! Men som alla gravida så har man mycket hormoner i sig och jag känner mig helt ensam om denna graviditet, min sambo som ändå ska vara erfarenhet om gravida så känns de inte alls som han förstår en eller har någon empati, jag känner mig jätte ledsen och helt ensam om dessa känslor. Som min första graviditet så har jag jätte svårt med lukter, all parfym och röklukt, jag måste springa in och nästan spy varje lugnt som närmar mig. Detta är jätte jobbigt för mig för jag vet inte vart i mitt hem jag ska röra mig för de är dofter överallt. Nu är det så att min sambo röker jätte mycket, han bär starka parfymer. Jag ber han att undvika parfym nära mig, och tänka hur han röker, för det kommer in rök i lgh. Han respekterar inte att jag jätte trött, eller bara undviker all doft, inte kan laga mat för doften av mat och att titta på mat gör mig äcklad, han förstår Ingenting och bara blir sur om jag inte vill vara nära han. Jag blir ledsen att han verkligen inte kan förstå mig och blir sur istället på mig.

  • Svar på tråden Gravid men ingen stöttning av partner?
  • Wed 8 Apr 2020 11:30
    #1

    Så ledsen jag blir av att höra det här.

    Jag hade också en sådan partner, som inte visade mig någon empati alls när det gällde sådant här. Mina graviditeter var jätte jobbiga just för att jag kände mig så ensam och jag vet att det här är en av anledningarna till att jag nu många år senare lämnade honom.

    Att känna att någon inte bryr sig om en är hemskt.

    Finns det någonting du kan göra, tror du, som skulle kunna göra att du når fram till honom?

    Kan han följa med dig till MVC så kan prata om det tillsammans där? Kanske vore det lättare för honom att förstå om en tredje part vore med och medlade?

  • Wed 8 Apr 2020 11:38
    #2
    Happymom skrev 2020-04-08 11:30:16 följande:

    Så ledsen jag blir av att höra det här.

    Jag hade också en sådan partner, som inte visade mig någon empati alls när det gällde sådant här. Mina graviditeter var jätte jobbiga just för att jag kände mig så ensam och jag vet att det här är en av anledningarna till att jag nu många år senare lämnade honom.

    Att känna att någon inte bryr sig om en är hemskt.

    Finns det någonting du kan göra, tror du, som skulle kunna göra att du når fram till honom?

    Kan han följa med dig till MVC så kan prata om det tillsammans där? Kanske vore det lättare för honom att förstå om en tredje part vore med och medlade?


  • Wed 8 Apr 2020 11:48
    #3

    Blev lite fel där uppe, helt ny på denna sida.

    Jag var ensam gravid med ni första och det var det sista jag ville va med om igen.

    Trodde verkligen detta var rätt men nu känns det inte som det, han lägger allt på mig och bara säger det handlar inte bara om dig säger han.

    Tror det inte finns det , har försökt men han hittar på, det är min attityd, de rör sättet jag säger det, det handlar inte bara om mig och det inte bara synd om mig, forsätter jag så blir det bara bråk. Sen ska de vara synd om honom och han bara säger åh du äcklas av mig osv. Det känns lite som han jävlas, han måste röka varje minut och han är medvetet om att dörren inte kan stängas helt och låter de komma in rök så jag bara sitter och spyr. Ja jag hade viljat ha med han men nu i dessa Corona tider får han inte följa med

  • Thu 9 Apr 2020 20:04
    #4
    Rosalappenx skrev 2020-04-08 11:48:11 följande:

    Blev lite fel där uppe, helt ny på denna sida.

    Jag var ensam gravid med ni första och det var det sista jag ville va med om igen.

    Trodde verkligen detta var rätt men nu känns det inte som det, han lägger allt på mig och bara säger det handlar inte bara om dig säger han.

    Tror det inte finns det , har försökt men han hittar på, det är min attityd, de rör sättet jag säger det, det handlar inte bara om mig och det inte bara synd om mig, forsätter jag så blir det bara bråk. Sen ska de vara synd om honom och han bara säger åh du äcklas av mig osv. Det känns lite som han jävlas, han måste röka varje minut och han är medvetet om att dörren inte kan stängas helt och låter de komma in rök så jag bara sitter och spyr. Ja jag hade viljat ha med han men nu i dessa Corona tider får han inte följa med


    Jo, det är faktiskt bara du som är gravid! Usch, vad arg jag blir på ditt rövhål till man (förlåt, men han beter sig hemskt!). Har han ingen mamma, syster eller någon vettig polare som han lyssnar på och som du kan vända dig till och se om de kan hjälpa dig att prata med honom? Hans beteende är INTE okej. En man ska stötta sin gravida kvinna; inte tvärtom.

    Det kommer ju att bli ännu värre längre fram i graviditeten när du kanske får foglossningar och annat som gör att du inte kommer kunna fungera normalt hemma.
  • Mon 4 May 2020 10:06
    #5

    Ja det är lite jobbigt här, han har börjat lite med vissa saker, undviker parfym och saker som doftar från hans sida men ändå får jag typ skit av honom om jag typ undviker han för han luktar rök, tyvärr får han inte följa med till mvc pga Corona

Svar på tråden Gravid men ingen stöttning av partner?