• Anonym (Vilsen)

    Kan inte acceptera att mamma träffar en ny kille

    Med stor risk att låta som en vuxen bebis så vill jag bara få ut mina känslor i detta inlägg, jag är inte mycket för att prata om känslor i verkligheten så detta är väl det enda stället jag går ut med hur jag känner. Sammanfattningsvis så träffar mamma en ny kille, sorgligt nog lever inte min pappa längre och jag har fruktansvärt svårt att kunna acceptera detta. Jag vill inget annat än att min mamma självklart ska vara lycklig men jag litar inte på denna nya person, är rädd hur han kommer behandla henne och resterande av min familj. Att han dessutom är en del år yngre gör inte heller saken bättre, inte långt ifrån min ålder och det gör mig lite obekväm. Ingen kommer ju någonsin kunna ta min pappas plats i familjen och det smärtar mig så otroligt, vill min mamma allt gott men hur accepterar man? Hur ska jag kunna vara delaktig i olika aktiviteter med familjen när han är med och när jag inget annat bara tänker på att någon annan försöker ta min pappas plats. Blir saker någonsin detsamma? Eller ens bra?...

  • Svar på tråden Kan inte acceptera att mamma träffar en ny kille
  • Anonym (...)

    Tråkigt att du känner så, och med allt det andra också. Vill du säga hur gammal du är? Känns konstigt med delen att han inte är mycket äldre än dig... När började hon träffa honom? Är han trevlig för i övrigt? Känner till många som har ungefär samma problem som dig, och det finns inte många som vill acceptera det med öppna armar. Bästa sättet är att helt enkelt försöka att inte tänka att han vill ta din pappas plats, för jag tror inte så är fallet. Förstår att det känns jobbigt, började de träffas nyligen? Hoppas iallafall att det känns bättre snart, och jag tror ändå du kan komma över det. Hur känner syskon/annan i familjen? Du kan ju alltid prata lite med de också?

    Hoppas det går bra iallafall, lycka till! Glad

  • Anonym (...)

    Tråkigt att du känner så, och med allt det andra också. Vill du säga hur gammal du är? Känns konstigt med delen att han inte är mycket äldre än dig... När började hon träffa honom? Är han trevlig för i övrigt? Känner till många som har ungefär samma problem som dig, och det finns inte många som vill acceptera det med öppna armar. Bästa sättet är att helt enkelt försöka att inte tänka att han vill ta din pappas plats, för jag tror inte så är fallet. Förstår att det känns jobbigt, började de träffas nyligen? Hoppas iallafall att det känns bättre snart, och jag tror ändå du kan komma över det. Hur känner syskon/annan i familjen? Du kan ju alltid prata lite med de också?

    Hoppas det går bra iallafall, lycka till! Glad

  • Anonym (Micke)

    Min mamma traffade en mer än 20 år yngre man, han var ett år yngre än mej.
    Jag accepterade det aldrig och varnade henne för att han bara utnyttjade henne.

    Fem år senare visade det sig att vi barn hade rätt och hon vart ensamstående igen.
    Tragiskt att hon inte insåg det själv.  Kostade henne många tårar och mycket pengar samt förlorade år med oss barn.

  • Tecum

    Du säger att du vill att din mamma ska var lycklig men på dina villkor! Du unnar henne inte en ny man och en ny kärlek, låter det som. Hans ålder är en sak mellan honom och din mamma, det har du inte med att göra. Om han är en skummis är det bättre att ni håller kontakten så ni andra kan bevaka och ev avslöja honom. Att ta avstånd binder mamma närmare honom.

    Jag blir väldigt irriterad på vuxna barn som inte unnar sina gamla föräldrar en ny kärlek, antingen det handlar om ren själviskhet eller omsorg om arvet. Nu är väl din mamma inte så gammal, men tänk på vilken fördel det är när gamla personer inte är ensamma i boendet utan två som kan se efter varann och hjälpa varann. Det avlastar er barn något oerhört!

  • Schack73

    Det finns ingen som kan ersätta din pappa. Se det som att han inte försöker bli din nya pappa utan bara en till vuxen som finns i ditt nätverk.

    Försök ha ett samtal med din mamma (eller skriv ett brev) där du berättar att du är glad för henne men att du tycker att det känns som att han försöker ersätta din pappa och se vad hon säger. Hur länge har de träffats?

Svar på tråden Kan inte acceptera att mamma träffar en ny kille