• Robinw

ADHD - Methylphenidate mylan?

Hej! 
    Jag vet hur individuellt det är med adhd mediciner och att man ska testa sig fram men vill även höra era åsikter kring bieffekter och byte av medicin. Grammatiken och stavningen kan strula då jag i nuläget är väldigt okoordinerad.

Jag har mer specifikt ADD och började med medicinering för två veckor sedan. 
    Preparatet jag tar heter Methylphenidate Mylan. Tydligen är det samma substans och samma ämnen som concerta, alltså är det concerta kanske? Den informationen fick jag om jag minns rätt av min sjuksköterska. Konstigt nog står det på förpackningen att den inte ska användas av vuxna med påbörjad behandling vilket är precis i mitt fall, då detta är min första medicinering.

Jag började med 18mg första veckan, funkade jätte bra, jävla bra effekt, koncentrationen var på topp, läste böcker utan problem, studierna flöt på och mycket skarpare fokus. Fick hybris och trappade upp till 36mg dvs 2 tabletter. Det stod klart och tydligt att jag skulle börja trappa upp till 36mg efter 2 veckor, men började redan efter 1 vecka. Korkat att jag underskattar råden jag får (jag vet) Märkte av starkare effekt, fick lite svårare att sova men det la sig efter 1-2 dagar. Men då jag fick dåligt samvete för jag inte följde råden trappade jag ner och tog 18 mg i igen. Nu efter några dagar så har det totalt vänt, massor av bieffekter uppkommer, okoncentrerad, yr (dimmig syn) okoordinerad, lite hjärtklappning, skakningar och varm emellanåt. Utmattad och bara sömning konstant. Detta har varat i 3 dagar nu och såklart har jag kontaktat sjuksköterskan om byte för medicin.

Frågan är dock, när bör man överväga byte av medicin, ska man göra det när bieffekterna faktiskt överväger fördelarna eller vänta, hur långt får det gå? Dem säger att det tar tid för kroppen att vänja sig, isåfall hur länge? Hur gjorde ni? Det känns dumt att gå miste om en bra medicin för min kropp om det bara handlar om bieffekter från början och att vänja sig, trots allt var effekterna jätte bra från början dvs euforiskt och nu kraschar jag istället, borde det inte vara tvärtom?! Ni som har testat methylphenidate, har ni bytat till concerta eller är det onödigt?
    Borde jag avvakta någon vecka och börja om med samma medicin?

• Svar på tråden ADHD - Methylphenidate mylan?
  • Långbenopluto

Det tar tid att få det att fungera och att hitta sig själv med medicinerna.

Så avvakta flera veckor till  

• Robinw

Även fast jag märker av bieffekterna som totalt kaosar just nu? Visserligen var det värre igår med hjärtklappningen, idag lite bättre.

Tack så hemskt mycket.

• Robinw

Även fast jag märker av bieffekterna som totalt kaosar just nu? Visserligen var det värre igår med hjärtklappningen, idag lite bättre.

Tack så hemskt mycket.

• Anonym (k)

Du har ju mixrat med dosen och på så kort tid... Nej skulle inte byta medicin än. Klart att det kan bli extra svårt och mer bieffekter när du byter dos hela tiden.

Du äter ett annat märke än Concerta dvs en utbytesmedicin vilket är väldigt vanligt för att det blir billigare. Jag åt en ersättningsmedicin för Strattera som gav samma effekt men som var ca 600 billigare.

• Robinw

Bör jag sluta ta medicinen helt tycker ni sådär en vecka och sen börja om? Eller lär jag märka mer bieffekter när jag slutar med medicinen?

Sjuksköterskan ringde idag och vi skulle träffas vid om två veckor exakt. Läkaren har även bytt till elvanse som jag ska påbörja med om 2 veckor. Känner mig dum som byter nu när det egentligen var en tabbe från min sida. Får nog nämna det till sjuksköterskan. Kan man be om att få concerta senare i framtiden eller är det endast upp läkaren? Eller så är medicinen helt utesluten i och med mina bieffekter jag nämnde.

• Långbenopluto
    Robinw skrev 2020-04-08 15:51:36 följande:
    Bör jag sluta ta medicinen helt tycker ni sådär en vecka och sen börja om? Eller lär jag märka mer bieffekter när jag slutar med medicinen?

Sjuksköterskan ringde idag och vi skulle träffas vid om två veckor exakt. Läkaren har även bytt till elvanse som jag ska påbörja med om 2 veckor. Känner mig dum som byter nu när det egentligen var en tabbe från min sida. Får nog nämna det till sjuksköterskan. Kan man be om att få concerta senare i framtiden eller är det endast upp läkaren? Eller så är medicinen helt utesluten i och med mina bieffekter jag nämnde.
    concerta är samma som det du äter, du har bara en billigare variant. 
  • Robinw

Fått lätta skakningar och lite högre puls nu när jag slutat ta concertan. Är detta en typiskt bieffekt i kroppen, då kroppen reagerar med abstinens utan medicin? Något trött och segare än vanligt dessutom.

• Anonym (X)
    Långbenopluto skrev 2020-04-08 16:31:52 följande:

concerta är samma som det du äter, du har bara en billigare variant. 

Concerta har annan frisättningsmenanism så helt identiska är de inte. Sen är det väl individuellt om man märker någon skillnad, verkar vanligt att Methylphenidate Mylan räcker kortare tid än Concerta.

Själv skulle jag inte rekommendera någon att under insättning blanda olika tillverkare och frisättningsmekanismer, det blir ingen exakt utvärdering av en medicin utan lite hipp som happ. Att byta till billigare varianter är oftast rimligt men inte i det här fallet. Detta är antagligen inte TS problem men vill ändå nämna det.
Svar på tråden ADHD - Methylphenidate mylan?