• Anonym (Anony­m)
    Wed 8 Apr 2020 15:24
    2787 visningar
    7 svar
    7
    2787

    Kondylom - otrogen??

    Jag har fått en vårta i mitt underliv, och att få kondylom är tydligen inte så ovanligt enligt 1177. Men däremot så har jag och min sambo kilat stadigt i ca 6år vilket får mig att fundera på om sambon varit otrogen...

  • Svar på tråden Kondylom - otrogen??
  • Anonym (E)
    Wed 8 Apr 2020 16:13
    #1

    Min gynekolog sa till mig om man har haft sex med fler än en person så har man förmodligen kondylom, antigen synlig eller bakomliggande. Det kan ligga länge utan att blomma ut. Men fråga din sambo om han tidigare haft vårtor och fått bort dom. Kan ju va att dom blommat ut igen utan att han tänkt på det. Tror inte du behöver vara orolig!

  • Anonym (Öl)
    Thu 9 Apr 2020 10:43
    #2
    Anonym (Anonym) skrev 2020-04-08 15:24:44 följande:

    Jag har fått en vårta i mitt underliv, och att få kondylom är tydligen inte så ovanligt enligt 1177. Men däremot så har jag och min sambo kilat stadigt i ca 6år vilket får mig att fundera på om sambon varit otrogen...


    Jag har aldrig haft ett kondylom utbrott, men frun upptäckte att hon hade fått det i samband med graviditeten. Vi är nästan 40 båda två.
  • Anonym (soere­n)
    Thu 9 Apr 2020 10:50
    #3

    Hej anonym

    Har du fått en vårta så är det 100 % säkert att det är kondylom.
    Garanterat.

    mest män som har sex med män som får kondylom så din man har säkert
    varit ute och bögat loss någon stans. Trist.

  • Anonym (Camil­la)
    Fri 10 Apr 2020 07:45
    #4

    Det kan inte ligga latent i sex år. Någon av er har haft sex men någon annan. Tycker att du ska kolla upp vad du drabbats av så du vet med säkerhet. Är det kondylom får du behandling och sedan bör ni ha ett allvarligt samtal kring det hela.

  • Anonym (Vårta­n)
    Mon 13 Apr 2020 01:42
    #5

    Kondylom är ett HOV virus. Förmodligen den vanligaste könssjukdomen. Idag vaccineras flickor mot det.

    Du kan smittas och bli fri vårtorna. Men viruset kan ligga latent i flera år innan det blommar ut igen. Det kan också ta år från det du smittats till att vårtorna uppstår.

    HPV virus finns i typ 100 olika varianter. Vissa orsakar vårtor på händerna, andra varianter fotvårtor och vissa könsvårtor(kondylom)

    Visst kan det vara läge att prata. Men det är fullt möjligt att någon av er har blivit smittad för 10 år sedan och det blommat ut igen nu. Det kan tom vara så att din kille inte har blivit smittad utan du fått en reaktion på nått du smittades för 10 år sedan.

    Det är inte alltid du märker av vårtorna eller får besvär av dom innan dom försvinner av sig själv. Men viruset kan du ändå bära med dig i flera år utan att det blommar ut.

  • Anonym (Vårta­n)
    Mon 13 Apr 2020 01:50
    #6

    HPV virus...... Inte HOV

    HPV anses också kunna orsaka livmoderhalscancer och strupcancer..... Där av vaccination av flickor.

    Det är klokt att du tar skrapprover iom att du fått vårtor, när du börjar komma upp i 40-50 årsåldern.....

  • Anonym (Vårta­n)
    Mon 13 Apr 2020 01:53
    #7
Svar på tråden Kondylom - otrogen??