• Wed 8 Apr 2020 19:35
    602 visningar
    2 svar
    2
    602

    Frågor om när NIPT kan göras - så tacksam för hjälp!

    Hej!

    Har flera frågor om NIPT :) Svara gärna även om ni bara har tankar om en av frågorna!

    1. Kan man ta reda på sin fetala fraktion själv på något sätt, exempelvis med hjälp av VUL? Är den tillräckligt hög behöver man ju inte vänta till efter 10+0, menar jag.

    2. Ifall det visar sig vara för lite fetal fraktion för att se både kromosomavvikelser och kön när laboratoriet fått ens test, blir svaret till en alltid inkonklusivt då, eller finns risken att de ger ett besked som sedan visar sig inte stämma?

    3. Vilket NIPT-företag verkar leverera besked snabbast i dessa Corona-tider? 

    4. Kan man göra NIPT vartsomhelst i Sverige eller måste det vara i ens hemstad? (Om man inte går genom vården, menar jag, utan använder ett fristående företag.)

    Tusen tack för hjälp!
    Tora

  • Svar på tråden Frågor om när NIPT kan göras - så tacksam för hjälp!
  • Thu 9 Apr 2020 22:41
    #1
    Tora C skrev 2020-04-08 19:35:21 följande:

    Hej!

    Har flera frågor om NIPT :) Svara gärna även om ni bara har tankar om en av frågorna!

    1. Kan man ta reda på sin fetala fraktion själv på något sätt, exempelvis med hjälp av VUL? Är den tillräckligt hög behöver man ju inte vänta till efter 10+0, menar jag.

    2. Ifall det visar sig vara för lite fetal fraktion för att se både kromosomavvikelser och kön när laboratoriet fått ens test, blir svaret till en alltid inkonklusivt då, eller finns risken att de ger ett besked som sedan visar sig inte stämma?

    3. Vilket NIPT-företag verkar leverera besked snabbast i dessa Corona-tider? 

    4. Kan man göra NIPT vartsomhelst i Sverige eller måste det vara i ens hemstad? (Om man inte går genom vården, menar jag, utan använder ett fristående företag.)

    Tusen tack för hjälp!
    Tora


    1. nej
    2. nej (de flesta erbjuder att göra om testet)
    3. de flesta skickas på analys till samma labb så det är sak samma
    4. du kan göra vartsomhelst och på vilken mottagning som helst som erbjuder nipt
  • Sat 11 Apr 2020 17:45
    #2

    Tack snälla för svar!
    Så om jag tolkar det rätt blir svaret alltid inkonklusivt ifall det finns för lite fetal fraktion?

Svar på tråden Frågor om när NIPT kan göras - så tacksam för hjälp!