• Jujo

    Plockmat - bebisen vill inte svälja ned/kräks upp maten

    Jag har en dotter på drygt 9 månader som jag började ge lite plockmat för omkring 2 månader sedan. Hon får även gröt och pureer då hon inte får i sig så mycket plockmat ännu, och jag ammar henne också. 

    Hon är oftast intresserad av maten och börjar bli bättre och bättre på att stoppa in den den i munnen, men hon verkar inte vilja svälja ned den. När jag tex ger kokta morotsstavar så tuggar hon den i bitar och behåller sedan bitarna i munnen. Även ärtor behåller hon i munnen. Häromdagen skulle jag amma en halvtimme efter att hon ätit och då hade hon fortfarande morotsbitar kvar i munnen. Var det så för er när ni introducerade plockmat också?

    När hon väl sväljer ned något så hostar hon och kräks ofta. Det är inte bara biten som kommer upp utan även en hel del annat. Lite trist när den plockmat hon väl fått i sig samt den pure jag matat i innan kommer upp. Jag försöker erbjuda henne vatten för att hjälpa till att svälja ned maten med, men då hostar och kräks hon ofta. Hon hostar ganska ofta när jag erbjuder vatten i pipmugg även när hon inte har mat i munnen. 

    När jag ger smörgåsrån eller majskrok brukar det fungera bra, det smälter ju i munnen och retar säkert inte kräk/hostreflexen på samma sätt. Men jag vill ju gärna att hon ska få i sig lite mer näringsrika saker. 

    Detta är säkert normalt när man börjar introducera plockmat, men jag vill ändå höra hur det var när ni började ge sådan mat till era barn. Var det samma problem och hur snabbt "löste det sig"? Några tips på hur man kan hjälpa henne? Eller tips på mat som är enklare att äta?

  • Svar på tråden Plockmat - bebisen vill inte svälja ned/kräks upp maten
  • Solblomma30

    Jag tänker att det enklaste kanske är att ta ett steg tillbaka och vänta lite med plockmaten om din tjej visar att hon inte riktigt är redo? Alla barn är ju olika och din tjej kanske behöver lite mer tid för att lära sig mosa/tugga maten med gommen/tandraden och svälja den? Man kan ta ett steg tillbaka och introducera plockmat igen om några veckor. Ofta tycker jag att problemet då helt försvinner. Ibland behövs bara lite extra tid. Man behöver kanske inte göra något specifikt utan bara låta bebisen mogna lite till.

    Det finns väl egentligen ingen vinst med att vara snabb med att introducera fast föda oavsett om man ger plockmat eller puré. Så om jag var du så hade jag tagit ett litet steg tillbaka och väntat en tid och sen testat igen. Kommer säkert gå jättebra nästa gång du testar! :)

  • Jujo
    Solblomma30 skrev 2020-04-08 23:24:02 följande:

    Jag tänker att det enklaste kanske är att ta ett steg tillbaka och vänta lite med plockmaten om din tjej visar att hon inte riktigt är redo? Alla barn är ju olika och din tjej kanske behöver lite mer tid för att lära sig mosa/tugga maten med gommen/tandraden och svälja den? Man kan ta ett steg tillbaka och introducera plockmat igen om några veckor. Ofta tycker jag att problemet då helt försvinner. Ibland behövs bara lite extra tid. Man behöver kanske inte göra något specifikt utan bara låta bebisen mogna lite till.

    Det finns väl egentligen ingen vinst med att vara snabb med att introducera fast föda oavsett om man ger plockmat eller puré. Så om jag var du så hade jag tagit ett litet steg tillbaka och väntat en tid och sen testat igen. Kommer säkert gå jättebra nästa gång du testar! :)


    Ja det låter klokt det du säger. Man blir ju bara stressad när man hör om alla andra bebisar som redan äter en massa i samma ålder, men som du säger är det ju väldigt olika mellan olika barn. Tack för svaret och jag ska nog ta ett steg tillbaka och mer låta det få ta sin tid. Glad
  • Solblomma30
    Jujo skrev 2020-04-08 23:34:57 följande:

    Ja det låter klokt det du säger. Man blir ju bara stressad när man hör om alla andra bebisar som redan äter en massa i samma ålder, men som du säger är det ju väldigt olika mellan olika barn. Tack för svaret och jag ska nog ta ett steg tillbaka och mer låta det få ta sin tid. 


    Jag förstår dig :) Det är svårt att inte jämföra med andra barn, men det är ju rätt onödigt egentligen. Jag har själv fyra barn och de har börjat äta vid olika åldrar. Ettan började tidigt vid kanske fyra månader, och åt hela måltider tidigt också. Tvåan började inte äta fast föda förrän vid åtta månader. Det är så olika :) Vi hade en så bra BVC-sköterska med första barnet, som sa att det ofta är bra att vänta lite extra om det är något som krånglar. Vill barnet inte kissa på potta så behöver man inte strida i en månad, utan låta barnet kissa i blöjan och testa med potta igen några veckor senare. Det har funkat extremt bra för oss faktiskt. Så mycket slit och kämpande man slipper när barnet väl är moget!

    Vår yngsta är strax åtta månader och har precis börjat med puread mat. Jag har inte haft tid med smakportioner tidigt denna gång och när vi började ge puré förra veckan så åt han en hel portion nästan direkt ?:) Så smidigt! Han var ju troligtvis verkligen redo nu. Jag har inte testat plockmat än eftersom han älskar puré och gärna blir matad, och jag väntar nog lite till tror jag. Med trean var jag nojjig för hon satte mycket i halsen så hon började inte med plockmat förrän hon var ett år. Det gick hur bra som helst ändå. Det finns ju inga treåringar som bara äter puré liksom :)

    Sen tänkte jag bara skriva att det där med att din tjej hostar också är normalt, iaf för mina barn. Min femåring hostar fortfarande nästan varje gång han dricker något! Snart treåringen med. Sjuåringen har nyligen vuxit ifrån det. Har också hört att barn har en extremt känslig kräkreflex, att spärren för när man ska klökas sitter långt fram liksom. Så att det inte är konstigt att de hostar och klöks eller kanske till och med kräks vid måltid. Men samtidigt är det väl kanske inte så himla mysigt för bebisen att göra det hela tiden, så man behöver ju inte stressa med maten om man märker att viss mat framkallar mer kräkreflex :)
  • Anonym (Sluta hetsa mammor)

    Alltså denna stress med att barn ska äta mat. Helst så tidigt som möjligt.

    Min ena son helammades (dvs INGET annat) fram till att han var 11 månader. Sen fick han slicka på fingret. Efter det började få gröt och vi körde blw.

    Jag ammar fortfarande idag och han är snart 3 år.

    Ett barn som är 9 månader behöver inte äta mat. Din amning räcker. Ge henne puré om hon äter det.

    När hon visar intresse kan du ge henne.

    Din mjölk är det bästa.

  • Jag är bara jag

    Min lille åt enbart puré och gröt vid den åldern (förutom amning då). Bitar funkade inte alls. Jag gick långsamt upp i konsistens med olika livsmedel. Än idag vid drygt 1,5 äter han ogärna stora bitar och dricker vatten ur flaska för han sätter så lätt i halsen. Det bekymrar inte mig för jag är övertygad om att han kommer kunna äta och dricka som vanligt ganska snart. Ta det i bebbens takt! Glad

  • Jujo
    Solblomma30 skrev 2020-04-09 08:08:31 följande:
    Jag förstår dig :) Det är svårt att inte jämföra med andra barn, men det är ju rätt onödigt egentligen. Jag har själv fyra barn och de har börjat äta vid olika åldrar. Ettan började tidigt vid kanske fyra månader, och åt hela måltider tidigt också. Tvåan började inte äta fast föda förrän vid åtta månader. Det är så olika :) Vi hade en så bra BVC-sköterska med första barnet, som sa att det ofta är bra att vänta lite extra om det är något som krånglar. Vill barnet inte kissa på potta så behöver man inte strida i en månad, utan låta barnet kissa i blöjan och testa med potta igen några veckor senare. Det har funkat extremt bra för oss faktiskt. Så mycket slit och kämpande man slipper när barnet väl är moget!

    Vår yngsta är strax åtta månader och har precis börjat med puread mat. Jag har inte haft tid med smakportioner tidigt denna gång och när vi började ge puré förra veckan så åt han en hel portion nästan direkt ?:) Så smidigt! Han var ju troligtvis verkligen redo nu. Jag har inte testat plockmat än eftersom han älskar puré och gärna blir matad, och jag väntar nog lite till tror jag. Med trean var jag nojjig för hon satte mycket i halsen så hon började inte med plockmat förrän hon var ett år. Det gick hur bra som helst ändå. Det finns ju inga treåringar som bara äter puré liksom :)

    Sen tänkte jag bara skriva att det där med att din tjej hostar också är normalt, iaf för mina barn. Min femåring hostar fortfarande nästan varje gång han dricker något! Snart treåringen med. Sjuåringen har nyligen vuxit ifrån det. Har också hört att barn har en extremt känslig kräkreflex, att spärren för när man ska klökas sitter långt fram liksom. Så att det inte är konstigt att de hostar och klöks eller kanske till och med kräks vid måltid. Men samtidigt är det väl kanske inte så himla mysigt för bebisen att göra det hela tiden, så man behöver ju inte stressa med maten om man märker att viss mat framkallar mer kräkreflex :)
    Ja visst är det svårt att inte jämföra även om man egentligen vet bättre :) Ska tänka på det du skriver i övrigt med andra saker också, att funkar det inte just när man testar första gångerna så kan man vänta ett tag och prova igen. Känns tryggt med tips från en fyrbarnsmamma ;) 

    Nej precis, finns ju inga treåringar som bara äter pure, så lite pespektiv på det kan vara bra. 

    Skönt att höra att det är vanligt att hosta när de ska dricka vatten också.

    Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter, nu känns det mycket bättre för mig :) Idag gav jag bara lite lättäten plockmat och pure/gröt, kändes mycket bättre för mig och säkert för min lilla dotter också.
  • Jujo
    Anonym (Sluta hetsa mammor) skrev 2020-04-09 09:11:24 följande:

    Alltså denna stress med att barn ska äta mat. Helst så tidigt som möjligt.

    Min ena son helammades (dvs INGET annat) fram till att han var 11 månader. Sen fick han slicka på fingret. Efter det började få gröt och vi körde blw.

    Jag ammar fortfarande idag och han är snart 3 år.

    Ett barn som är 9 månader behöver inte äta mat. Din amning räcker. Ge henne puré om hon äter det.

    När hon visar intresse kan du ge henne.

    Din mjölk är det bästa.


    Ja den stressen är ju så dum egentligen, men man hör/läser från alla möjliga håll hur andra barn i samma ålder äter i stort sett hela måltider hur glupskt som helst, men sanningen är ju att det är så olika. Är säkert vanligare att de inte får i sig så mycket vid den åldern egentligen.

    Tack för dina lugnande tips, ska försöka stressa ned med maten och ta ett steg tillbaka och mest ge pure/gröt ett tag till tillsammans med amningen. 
  • Jujo
    Jag är bara jag skrev 2020-04-09 13:33:00 följande:

    Min lille åt enbart puré och gröt vid den åldern (förutom amning då). Bitar funkade inte alls. Jag gick långsamt upp i konsistens med olika livsmedel. Än idag vid drygt 1,5 äter han ogärna stora bitar och dricker vatten ur flaska för han sätter så lätt i halsen. Det bekymrar inte mig för jag är övertygad om att han kommer kunna äta och dricka som vanligt ganska snart. Ta det i bebbens takt! Glad


    Tack så mycket för ditt svar. Skönt att höra att det var samma för er, då ska jag ta det lite lugnare och känna av mer vad hennes takt är. 
Svar på tråden Plockmat - bebisen vill inte svälja ned/kräks upp maten