• Anonym (Ts)

Reagerar olika på kaffe varje dag?

Jag dricker max en liten kopp kaffe varje dag, alltså kanske 1,5 dl. Ibland känner jag inget av det, men 50% av gångerna får jag kallsvettningar, yrsel, ser konstiga ljusblixtar, har svårt att titta på dataskärmen tex, hjärtklappningar, darrande händer, lätt ångest. Det låter dramatiskt kanske men skulle säga att alla symtom är av lättare karaktär, men såklart jobbiga tillsammans. Typiska symtom på för mycket koffein.

Men fattar inte logiken. Dels är det sån liten mängd, och att jag bara får dessa problem typ varannan gång? Är man väldigt överkänslig borde det väl komma varje gång? Skulle såklart kunna sluta upp med kaffe helt, men helst inte :)

Någon mer som får såhär bara vissa gånger, och av så lite?

Förresten kan jag tillägga att jag brukar ha ca 2-3 matskedar kaffepulver till 1,5 dl vatten, är det väldigt mycket? Bryggkaffe. Min mamma säger alltid att jag gör så starkt kaffe men när hon (och andra) gör det smakar det typ vatten.

• Svar på tråden Reagerar olika på kaffe varje dag?
  • Anonym (Hanna)

Varför dricker du om du mår dåligt av det? Dessutom så liten mängd.. Känns ju inte värt de

• Anonym (...)

Lider du av ångest? Kaffe kan trigga igång ångest annars är du otroligt käsnlig för kaffe

Jag lider av ångest o får ungefär samma symtom som du ..kan dricka en liten kopp o plötsligt kan jag inte gå i affärer osv , blir stissig osv.. triggar min ångest rejält.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-04-09 02:40:50 följande:

Varför dricker du om du mår dåligt av det? Dessutom så liten mängd.. Känns ju inte värt de

Vet inte, känner bara ett behov av det efter middagen. Kanske lite som att vissa måste röka efter att de ätit. Sedan blir det ju inte så varje gång.
    Anonym (...) skrev 2020-04-09 03:10:49 följande:

Lider du av ångest? Kaffe kan trigga igång ångest annars är du otroligt käsnlig för kaffe

Jag lider av ångest o får ungefär samma symtom som du ..kan dricka en liten kopp o plötsligt kan jag inte gå i affärer osv , blir stissig osv.. triggar min ångest rejält.

Nej det tror jag inte, brukar inte ha några sådana problem, inte heller den sortens ångest jag får av kaffet. Den är svår att beskriva, men den minskar snarare när jag gör något. Däremot svårt att sova.
  • Anonym (P)

En matsked per kopp är väl svensk standard, så jag skulle se det som att du dricker 2-3 koppar snarare än en liten kopp. Kanske tar du upp koffeinet olika snabbt beroende på hur du ätit innan. Man får ofta en mer omedelbar effekt om man tar något på fastande mage jämfört med om man just ätit middag.

• nénuphar

Jag känner igen mig lite. Jag har i perioder fått kaffeångest och /eller känsla av illamående och darrighet. Jag uppfattar att det har med grundnivå än av ångest och stress att göra, liksom tidpunkten på dagen för när jag dricker det. Jag vet t.ex. att jag inte kan dricka kaffe när jag är väldigt stressad eller sent på kvällen. På maten går bra. Jag påverkas också olika av olika kaffen. Espressokaffe blir jag oftast inte lika påverkad av paradoxalt nog medan bryggkaffe och till och med snabbkaffe kan ge utslag. Men eftersom jag blir sån där väljer jag att läppja te för det mesta.

• Anonym (go morgon)
    Anonym (P) skrev 2020-04-09 06:07:01 följande:

En matsked per kopp är väl svensk standard, så jag skulle se det som att du dricker 2-3 koppar snarare än en liten kopp. Kanske tar du upp koffeinet olika snabbt beroende på hur du ätit innan. Man får ofta en mer omedelbar effekt om man tar något på fastande mage jämfört med om man just ätit middag.

En matsked kaffe per kopp? Skulle väl kunnat stämma om vi pratar espresso men här tror jag det handlar om bryggkaffe och där är en standardkopp snarare 1,5 dl. Blandar du ihop det med måttet för mängden kaffet man häller i bryggaren för där motsvarar väl ca 1 msk pulver en kopp kaffe. Tungan ute
  • Anonym (go morgon)

Kan känna igen mig i det du skriver TS. Är samma sak med vin för min del som också är en typ av stimuli. Tänker att det kan bero på andra faktorer såsom, vad du har ätit, hur du har sovit, om du har druckit tillräckligt med vatten under dagen etc. Jag dricker aldrig svart kaffe, tycker att mjölken hjälper att motverka en ev. neg. effekt men jag skulle inte heller dricka kaffe om jag var tex väldigt stressad för då förvärras bara stresskänslan. 

• Anonym (P)
    Anonym (go morgon) skrev 2020-04-09 07:25:52 följande:
    En matsked kaffe per kopp? Skulle väl kunnat stämma om vi pratar espresso men här tror jag det handlar om bryggkaffe och där är en standardkopp snarare 1,5 dl. Blandar du ihop det med måttet för mängden kaffet man häller i bryggaren för där motsvarar väl ca 1 msk pulver en kopp kaffe. 

Ja, jag menar mängden pulver såklart. TS gör sitt kaffe på 2-3 matskedar pulver, vilket motsvarar 2-3 koppar vanligt kaffe.
  • Anonym (go morgon)
    Anonym (P) skrev 2020-04-09 07:43:49 följande:

Ja, jag menar mängden pulver såklart. TS gör sitt kaffe på 2-3 matskedar pulver, vilket motsvarar 2-3 koppar vanligt kaffe.
    Ah ser nu, läste tydligen inte klart inlägget. my bad :) 
  • Anonym (Genetik)

Man kan ha olika genetiska förutsättningar för att kunna omsätta och bryta ner koffein i kroppen. Kanske det är så att du har svårt att tolerera koffein av den anledningen. Vore jag dig skulle jag sluta dricka kaffe när du blir så påverkad.

• Anonym (Halveringstid)

Det kan ju ha att göra med andra faktorer, som hur och när du ätit eller druckit, rört på dig eller hur hög din stress är. Sen stannar koffeinet kvar i kroppen rätt länge och har en generell halveringstid på typ 4-5 timmar, så om du dricker mycket kaffe kan du få väldigt hög halt i kroppen om du ex dricker på kvällen en dag och sen på morgonen nästa även om det är samma mängd kaffe.

Svar på tråden Reagerar olika på kaffe varje dag?