• Thu 9 Apr 2020 05:55
    887 visningar
    2 svar
    2
    887

    SGI vid deltidsarbete

    Jag har en femåring och har valt att gå ner till 80 % (har en heltidstjänst i grunden). Nu är jag tidigt gravid och funderar på min SGI.

    Jag har inte skyddat min SGI genom att ta föräldradagar. Vi har bara lägstanivådagar kvar. Måste jag gå upp till heltid för att få föräldrapenning baserad på min heltidstjänst? När i så fall? Kan jag istället börja ta ut en lägstanivådag varje vecka och då räknas som fullt sysselsatt?

    Jag behöver hjälp med hur jag ska tänka för att få en så hög föräldrapenning som möjligt. Fick ersättning från Norge med första barnet och deras regler var enklare att förstå :)

  • Svar på tråden SGI vid deltidsarbete
  • Anonym (Ellen­)
    Thu 9 Apr 2020 06:54
    #1

    Har du jobbat utan att skydda din sgi så är ju den sgi du har just nu 80%. Dvs om du vabbar eller blir sjuk och behöver sjukpenning så är det 80% du har lön för och då är det 80% ersättningar baseras på.

    Du behöver prata med FK om detta. Jag är inte helt säker men jag tror inte att man kan "rädda" sin sgi genom att börja ta ut dagar om den redan blivit sänkt. Utan det skulle du gjort ända sen du gick ner i tid, så att den aldrig hade halkat ner.

    Enda sättet torde vara att gå upp till heltid igen.

  • Anonym (Sgi)
    Thu 9 Apr 2020 09:22
    #2

    Hej! Om du gått ner till 80 utan att skydda med föräldradagar så bygger du din sgi nu på din lön du får vid 80% arbete. Hade du blivit gravid inom 1 år och 9 månader efter förra barnet så hade du haft samma föräldrapenning, men en sänkt sgi och lägre ersättning vid sjukdom och vab, men eftersom ditt barn nu är 5 år så är inte detta aktuellt för dig.

    För att få sgi på din lön när du arbetar heltid behöver du arbeta heltid i 6 månader nu. Det går inte att plocka ut föräldradagar nu för att rädda sgi. Enda sättet är att arbeta heltid 6 månader.

    Det du skulle kunna göra är att i kassakollen räkna vad skillnaden blir i föräldrapenning för dig om du arbetar heltid vs 80 procent. Om din lön är så pass hög att du hamnar över taket vid heltid så kanske det blir så pass liten skillnad att det inte är värt att gå upp i arbetstid i 6 månader.

    Jag TROR även att det räcker att du har för avsikt att arbeta 6 månader. Alltså om du hinner arbeta fem men sedan blir sjukskriven så tror jag att din sgi räknas upp ändå eftersom tanken var att arbeta 6 månader. Men vill detta låta vara osagt

Svar på tråden SGI vid deltidsarbete