• prbu

Sjukskrivnin, ändrad omfatrning

Hej!

Min mamma är sjukskriven på 100% fram till juni.

Hon fick pröva på att arbetsträna 2 h om dagen och efter tre veckor klarade hon inte av det.

Försäkringskassan säger att hon måste fylla i en blankett om ändrad omfattning och att det ska ske snarast för att hon ska kunna få ersättning.

Men nu till mammas fundering, hon är ju 100% sjukskriven med ett läkarintyg där det är nedsatt arbetsförmåga 100% men att hon skulle kunna prova på något lätt arbete.

Hur ska man då fylla i en blankett om ändrad omfattning sjukpenning när hon redan är 100% sjukskriven. Det går ju liksom inte att ändra till mer än 100% sjukskriven?

• Svar på tråden Sjukskrivnin, ändrad omfatrning
  • Anonym (Försäkringskassanupproret)

Hej! Jag har tyvärr inget svar på frågan men vill tipsa om facebookgruppen försäkringskassanupproret där någon troligtvis kan svara

• prbu

Igår fick min mamma beslut att hon får sjukpenning fram till 23 mars när läkarintyget gäller fram till 17 juni.

Vi fattar ingenting!!!

• Anonym (Försäkringskassanupproret)
    prbu skrev 2020-04-10 10:19:52 följande:

Igår fick min mamma beslut att hon får sjukpenning fram till 23 mars när läkarintyget gäller fram till 17 juni.

Vi fattar ingenting!!!

Försäkringskassan är ett helvete och gör mycket märkligheter. Kan inte ge dig annat råd än att ställa dina frågor i gruppen som jag tipsat om
  • HannahHorvath

Hej,

Har man arbetat deltid och blivit försämrad så behöver man ansöka om ändrad omfattning på sjukpenning för att få hel sjukpenning igen. Även om man har läkarintyg på 100% så vet inte FK exakt vilka dagar man arbetat och när man blev helt sjuk igen. Därför behöver man ansöka. Det är enkelt gjort via nätet.

• Anonym (krångligt)

Antagligen bedömer fk att hon arbetat 25% och alltså varit sjukskriven endast 75%. Det spelar ingen roll att läkarintyget gäller till juni eftersom det var nu i mars detta skedde.

Däremot undrar jag varför de bedömer arbetsprövning som arbete, för det är det ju inte. Antingen har det skett ett missförstånd, eller så har hon inte fått rätt underlag som visar att prövningen skulle ske under pågående heltidssjukskrivning. Jag har själv arbetsprövat och ändå fått ersättning för heltid, men det har föregåtts av åtgärdsplaner från af och massa underskrifter på papper som skulle in till fk.

Har hon arbetsprövat på eget initiativ utan rätt beslutsunderlag finns risken att fk bedömer det som arbete på deltid. Det räcker inte att läkaren skrivit atthon kan prova lättare arbete, det måste vara godkänt av fk innan prövningen påbörjas.

Svar på tråden Sjukskrivnin, ändrad omfatrning