• Emelojsskii

    Havandeskapsförgiftning

    Jag är gravid i v.36 (35+4). I måndags hade jag inbokat besök hos barnmorskan då det upptäcktes att jag hade högt blodtryck samt protein i urinen så jag fick bege mig till förlossningen med en gång där det konstaterades att jag har fått havandeskapsförgiftning och blev inlagd.
    Fick börja äta blodtrycksmedicin med en gång och det har varit full koll på blodtrycket samt tagits massa prover. Blodproverna visade bättre under tisdagskvällen och jag svarade bra på medicinen så jag fick åka hem igår.

    När man läser om det så står det att dom flesta som har det blir igångsatta i v.37, vi har planerat snitt och har fått datumet 5 maj men då kommer jag vara i v.39. Det var ingen som sa något om det till mig igår att vi skulle få det tidigare.
    Är det någon mer som haft havandeskapsförgiftning och som gått nästan full tid ut?
    Ni som haft det, hur har ni mått och har det påverkat er mycket?

  • Svar på tråden Havandeskapsförgiftning
  • älskalivet

    Jag har alla tre graviditeter fått högt blodtryck som sedermera konstaterats vara eller misstänkas vara havandeskapsförgiftning. Vad bra att Du får effekt av blodtrycksmedicinen, då det är viktigt att blodtrycket inte blir för högt. Troligen kommer du att kallas på täta kontroller för att kontrollera blodtryck och värden. Jag blev kemiskt igångsatt alla tre gångerna men i olika veckor. Första v 38, men var då inlagd från v 36 och mådde väldigt dåligt med fruktansvärd huvudvärk. Andra och tredje barnet blev jag igångsatt v 40, med täta kontroller hela tiden före detta. Det är ju rätt så bra om bebisen kan få vara kvar i magen så länge som möjligt, så länge mamman och bebisen mår bra. I de allra flesta fall går bra för både bebis och mamma trots havandeskapsförgiftning. Ta hand om er!

Svar på tråden Havandeskapsförgiftning