• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tuva, Saga eller Sigrid
  • Barbro45

    Sigrid, eller något annat av de fåtal namn som avslutas med konsonant. Ingrid, Karin, Kerstin, Gunnel, Gun. 

  • Aurora Borrealis

    Saga! Vackert namn tycker jag. Betyder ju samma på Engelska också, så är internationellt gångbart samtidigt som det känns ursvenskt.

  • GodOnlyKnows

    Svårt. Sigrid tror jag.

    Men annars alltid Alma.

  • Kusinen

    Inget av namnen är en superfavorit, så vet inte om jag därför är rätt person att svara. Men jag gillar Sigrid väldigt mycket mer än de andra namnen. Jag tycker att det är vackert och starkt på samma gång.

  • Xenia
    Saga är min favorit. Namnet på en gudinna, betyder "den som ser (in i framtiden)" och så finns ju den moderna betydelsen av saga också.

    Tuva, då tänker jag på "liten tuva stjälper ofta stort lass" och grästuva. Inget namn i min smak. Hellre det fornnordiska Tyra.

    Sigrid är ett fint fornnordiskt namn men både G och R i ett namn blir för hårt i mitt tycke. Jag föredrar kortformen Siri.
  • GGN

    Tuva eller Saga. Jag gillar namn med lite attityd. Sigrid är alldeles för mesigt.

  • fluu

    Ståtliga Sigrid. Tuva och Saga är allt för söta för min smak.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Fröken W

    Röstade på Sigrid men tycker väldigt bra om Tuva också. Valde Sigrid för att jag tycker det låter bättre på en vuxen person än vad både Tuva och Saga gör. Saga är fint det med men det hade gått bort för min del eftersom det är väldigt vanligt bland små barn just nu.

  • Bunny on speed

    Tuva. Väldigt vanligt och det kommer blandas ihop med Tove/Tova. Dock gillar jag ljudet av Tuva.

    Saga. Fint. Väldigt vanligt. Vi kommer nog ha det på en dotter, men ej som tilltalsnamn.

    Sigrid. Det har jag svårt för, tycker inte det låter fint.


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Norrut

    Bra namnsmak!

    Röstade på Sigrid eftersom det passar så oändligt bra i alla åldrar och sammanhang. Ett namn som kommer med noll bagage. Både Tuva och Saga kan vara lite väl söta (men absolut inte på ett sätt som skulle hindra mig från att välja dem, de är båda fullt gångbara).

    Tuva har den extra nackdelen, som någon annan nämnde, att det är lätt att förväxla med flera andra namn. Är fortfarande skärrad från den gången jag skulle få en bok signerad till min kompis och hans flickvän - som jag bara träffat en gång - och författaren frågade efter deras namn (med långa signeringskön ringlande bakom). Tuva? Tova? Tove? Tore?... nej det är ett pojknamn va? Valde till slut Tova för det kändes bekantast. Hon hette *trumvirvel* Tora.

Svar på tråden Tuva, Saga eller Sigrid