• LillaLilly82

    Gbs och orolig

    Hej! Är gravid i 21, har de senaste veckorna haft mycket sammandragningar och typ som mensvärk i ryggslutet. Idag fick jag veta att de hittat gbs bakterier i urinen. Fick info att inget behövde göras i dagsläget utan att de ger antibiotika vid förlossningen. Googlade på gbs och har nu läst flera skräckhistorier. Är livrädd för att det ska hända barnet i magen något eller att jag ska föda alldeles för tidigt. Ni som fått gbs under graviditeten, har ni fått någon behandling? Eller endast antibiotika vid förlossning. Blev ordinerad vila i tre veckor pga sammandragningarna. Usch kan inte sluta oroa mig.

  • Svar på tråden Gbs och orolig
  • Freya18

    Vid min första graviditet fick jag veta att jag hade GBS. Hade aldrig hört talas om det och precis som du så Googlade jag allt jag kunde hitta. Var inte så kul läsning dock och jag blev såklart superorolig.

    Min barnmorska sa att man behandlar det endast under förlossningen.

    Jag hade inte så mycket sammandragningar under graviditeten, endast nån enstaka gång när det molade på ordentligt och åkte en gång in akut till förlossningen, men allt såg bra ut enligt läkaren.

    Nu vet jag inte om det är pga min GBS, men jag födde 5 veckor för tidigt. Vattnet gick helt plötsligt och jag blev så chockad! Men det blev en helt underbar förlossning och sonen var helt frisk! Behövde bara tjocka på sig lite och sola innan vi fick åka hem från Neonatal.

    Idag är jag gravid igen och har fortfarande GBS, men är inte alls orolig. Det är så många kvinnor som har det och har haft bra förlossningar och friska barn. Jag är inte alls orolig över att föda lite för tidigt, för jag vet att det kan gå hur bra som helst. Såklart så vill man ju baka färdigt lillen i magen innan det är dags. :)

    Om du är fortsatt orolig så se till att prata ut ordentligt med din barnmorska. Och inte läsa skräckhistorier på nätet för man blir inte klokare av dom.

    Njut så gott du kan med lillen i magen! Kram

  • Ebo88
    LillaLilly82 skrev 2020-04-09 21:56:14 följande:

    Hej! Är gravid i 21, har de senaste veckorna haft mycket sammandragningar och typ som mensvärk i ryggslutet. Idag fick jag veta att de hittat gbs bakterier i urinen. Fick info att inget behövde göras i dagsläget utan att de ger antibiotika vid förlossningen. Googlade på gbs och har nu läst flera skräckhistorier. Är livrädd för att det ska hända barnet i magen något eller att jag ska föda alldeles för tidigt. Ni som fått gbs under graviditeten, har ni fått någon behandling? Eller endast antibiotika vid förlossning. Blev ordinerad vila i tre veckor pga sammandragningarna. Usch kan inte sluta oroa mig.


    Under min senaste graviditet så blev jag långtids behandlad med antibiotika. I v.12 så åt jag en kur Kåvepenin och därefter furudantin ända fram till förlossningen.

    Som Freya18 skriver så kan det mkt väl gå bra, många kvinnor vet inte ens om infektionen men jag å andra sidan tycker det är bra du är medveten om det så du kan bara observant på om det skulle bli värre. Det är jättebra att du är sjukskriven ett tag framöver. Jag hade bett om en vaginal undersökning då du jag sammandragningar och mensvärk så att livmodertappen inte har påverkats av sammandragningarna
  • Lilant

    Du är väldigt tidigt i graviditeten du måste stå upp för dig själv å pusha på att få antibiotika :) vet att man måste kämpa lite men jag fick tillslut

  • LillaLilly82

    Tack för svar, ska ta kontakt med gyn på tisdag, begära att få en undersökning och diskutera antibiotika frågan med en läkare. Barnmorskan sa att jag inte hade så höga halter av gbs, vet inte om det är nåt som påverkar. Hon var dock tydlig med att jag skulle få antibiotika i samband med förlossningen. Det som jag oroar mig för där är att när jag födde senast( har två barn) så hann jag bara vara på förlossningen i 45 min innan h*n föddes. Om det går så fort denna gången så vet jag inte om det hinns med.

  • mandelskrutten

    Fick sent missfall I v19 på grund av GBS. Min son dog.

    Men gravid snabbt efter det med normal graviditet och har nu en fantastisk dotter.

    Du måste få penicillin snabbt. De fann gbs under andra graviditeten igen men fick då kåvepenin.

  • kattskrälle

    Hade under min första graviditet och behandlades med antibiotika åtminstone under två tillfällen. Minns att jag hade en liten blödning i v 8 och då hade jag uvi, har tidigare haft blod i samband med uvi. Sen minns jag att jag var i v 20ish andra gången för då var jag i Grekland när provsvaren kom och jag minns att jag blev jätteorolig eftersom jag ju inte kunde påbörja kuren där. Men dr var lugn och sa att det räckte tills jag kom hem, fick svaret typ en dag in i semestern...Fick ab under förlossningen med, barnet föddes 10 dgr efter bf, förlossningen gick åt pipan men det kan man inte skylla GBSen för haha. Andra barnet var jag GBS-fri och även uvifri. Förstår absolut din oro och Google är inte ens bästa vän i sådana lägen. Sen skräckhistorierna är väl en eeeextremt liten del av alla fall som faktiskt gått bra liksom, klen tröst dock när man är mitt i det. Tycker absolut du ska ringa så fort det går. Och lycka till!

  • LillaLilly82

    Får åka in till gynakuten imorgon, orkar inte vänta längre. Så jobbigt med all denna oro. Man vill ju helst inte besöka akutmottagningar i dessa Corona tider, men det känns som att jag inte har något val. Känns jobbigt att man inte kan lita på läkaren och barnmorskan, men tyvärr gör jag inte det, de verkar inte ta gbs så allvarligt, och visst det kanske går bra för de allra flesta, men jag vill inte ta några som helst risker.

  • mandelskrutten
    LillaLilly82 skrev 2020-04-12 19:41:10 följande:

    Får åka in till gynakuten imorgon, orkar inte vänta längre. Så jobbigt med all denna oro. Man vill ju helst inte besöka akutmottagningar i dessa Corona tider, men det känns som att jag inte har något val. Känns jobbigt att man inte kan lita på läkaren och barnmorskan, men tyvärr gör jag inte det, de verkar inte ta gbs så allvarligt, och visst det kanske går bra för de allra flesta, men jag vill inte ta några som helst risker.


    Kräv Kåvepenin omedelbart. Stå på dig! Annars kan din bebis dö som min gjorde.
  • Hallonpaj83

    Hej ts, jag har just fött mitt barn och hade gbs under graviditeten.

    Jag blev ordinerad Kåvepenin flera kurer plus intravenös antibiotika inför förlossningen.

    Vad jag har fått förklarat för mig så bör man få antibiotika om man upplever symptom (typ ont i magen eller sveda vid toalettbesök tex ) eller då man uppvisar en viss bakteriemängd i urinet.

    Då får man antibiotika för ens egen skull.

    Jag var JÄTTEorolig för mitt barn då jag var gravid. Pratade sen med en läkare som forskat om fosterdöd i magen och gbs som orsak var en ovanlig orsak.

    Men givetvis finns det de som haft en väldig otur.

    Med den här texten hoppas jag du blir lite lugnare. Jag hade nog inte åkt in till akuten om jag var du.

  • Jooosen

    Har oxå fått veta att jag har gbs. Inte känt av några symptom alls. Ska endast få antibiotika vid förlossningen. Är dock jävligt nojig att bebisen redan ska vara smittad. Men alla har sagt att känner ja inget konstigt nu under graviditeten så väntar man till förlossningen. Jag försöker lita på barnmorskan trots att jag är nojig.... verkar vara otroligt vanligt att man har gbs och att det absolut inte på verkar alls! Hör gärna av TS om du får något redan nu


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • Ellifant

    Hej! Jag är i v 20 och har med gbs, när jag prata med min bm om det sa hon att det är väldigt vanligt och att det handlar lite om hur mycket bakterier man har om man ska medicinera eller inte. Även om man har syntom av uvi. Jag ska med få antibiotika vid förlossningen.

    Jag fråga även om jag då hade det vi min första graviditet för två år sen och då sa hon att detta är inget man kolla på rutin därför är det många kvinnor som inte ens vet om man har det. Med min son gick jag två veckor över.

    Så länge du har ont ska du självklart kontakt din bm i morgon. Men tror verkligen inte du kommer få hjälp på akuten utan det är bara dumt att sitta där med alla andra sjuka.. om du är mycket orolig så ring kry eller min doktor..

    En sak jag med lärde mig under föra graviditet och resa dit är att inte läsa så mycket på nätet mer än 1177. Det är ju oftast de som har råkat ut för det hemska som skriver och de som inte har upplevt det har inget behov av att skriva av sig och då ser man inte det positiva. Jag tyckte det var en tröst att tänka så när jag var som mest orolig.

    Lycka till och grattis till bebisen <3

  • LillaLilly82

    Har pratat med 1177 och enligt hennes info så borde jag bli behandlad nu oxå. Hon tyckte jag skulle ta kontakt med kvinnokliniken imorgon och stå på mig. Man ska tydligen bli behandlad om man har symptom. Jag har ju sammandragningar och en fruktansvärd foglossning. Det är liksom svårt att veta om det har med gbsen att göra eller inte. Jag känner iallafall av lillen därinne för fullt så det känns bra iallafall. Avvaktar nog med akuten idag om det inte blir värre. Tack alla som tar er tid och svarar.??

  • mandelskrutten
    LillaLilly82 skrev 2020-04-13 10:11:45 följande:

    Har pratat med 1177 och enligt hennes info så borde jag bli behandlad nu oxå. Hon tyckte jag skulle ta kontakt med kvinnokliniken imorgon och stå på mig. Man ska tydligen bli behandlad om man har symptom. Jag har ju sammandragningar och en fruktansvärd foglossning. Det är liksom svårt att veta om det har med gbsen att göra eller inte. Jag känner iallafall av lillen därinne för fullt så det känns bra iallafall. Avvaktar nog med akuten idag om det inte blir värre. Tack alla som tar er tid och svarar.??


    Kram och lycka till!
  • LillaLilly82

    Idag har jag fått träffat en läkare på kvinnokliniken. Allt så bra ut och livmodertappen var opåverkad. Hon tyckte dock att jag kunde prova att äta Kåvepenin för att se om det blev bättre med sammandragningarna. Tog en tablett på förmiddagen och 20 minuter senare fick jag klåda över typ hela kroppen och några mindre nässelutslag på ryggen. Jag reagerade på Kåvepenin. Jag ska inte ta några fler tabletter och det är i dagsläget inte aktuellt med att prova någon annan sort. Blir inget penecillin före förlossningen för min del, om det inte blir värre.

Svar på tråden Gbs och orolig