• Anonym (TS)

    Innehåll stämningsansökan

    Ska sätta mig att skriva ihop lite bakgrundsinformation till stämningsansökan om enskild vårdnad. Någon som har erfarenhet av vad som är bra att skriva med? Vad för typ av bevis är rikligt att ta med? Hur långt och hur utförlig behöver man bara. Ska självklart ta det med min advokat också men tänkte sätta mig nu under ledigheten och fila lite i min karantän

  • Svar på tråden Innehåll stämningsansökan
  • Anonym (E)

    Var noga med att det ska vara fakta och inte känsloskrivet.

    Det är det enda råd jag kan ge.

    Har ingen erfarenhet annat än att det ska skrivas formellt.

  • Anonym (jur)
    Anonym (TS) skrev 2020-04-10 10:10:19 följande:

    Ska sätta mig att skriva ihop lite bakgrundsinformation till stämningsansökan om enskild vårdnad. Någon som har erfarenhet av vad som är bra att skriva med? Vad för typ av bevis är rikligt att ta med? Hur långt och hur utförlig behöver man bara. Ska självklart ta det med min advokat också men tänkte sätta mig nu under ledigheten och fila lite i min karantän



    Det finns inte några direkta formella krav men nedanstående kan vara ett bra stöd. Det kommer troligen att bli många aktbilagor och en eller flera muntliga förberedelser innan det är dax för huvudförhandling (1 till 2år fram i tiden) så du har många tillfällen att inkomma med kompletteringar.
    Ansökan om stämning
     
    Kärande: (Personuppgifter rörande sökande)
     
    Svarande: (Personuppgifter motparten)
     
    Saken; vårdnad om barn mm
     
    Jag ansöker om stämning (motpartens namn)
     
    Yrkande
    (Sökandes namn) yrkar, såväl interimistiskt som slutgiltigt att (här beskriver du vad du vill att rätten ska besluta om)
     
    Grunder
    (här beskriver du sakförhållanden och grund för stämningen)
     
    Övrigt
    (här framför du ev. ytterligare saker så som begäran om att det ska inhämtas en VBU-utredning)
     
    Underskrift
Svar på tråden Innehåll stämningsansökan