• Filippinan

Spara semesterdagar eller föräldrapenningsdagar?

Jag har 40 semesterdagar att ta ut, ska ta ut 10 innan BF. Hur ska jag göra med resten? Är det "smartare" att börja ta ut FP och spara semestern eller tvärtom? Jag har hört att man ska ta ut semesterdagar i samband med röda dagar men jag förstår inte varför? Får man verkligen lön även för de röda dagarna då?

• Svar på tråden Spara semesterdagar eller föräldrapenningsdagar?
  • Tant Green

På mitt jobb måste man ta ut minst 20 semesterdagar per år, annars betalas de ut i pengar. Men om ni inte har någon sådan regel så vet jag inte vad som är bäst.

• Filippinan

Nä vi har ingen sån regel. Vi har bara en regel som anger hur många dagar man får spara tills nästa år.

Nån sa nåt om att det är smart att ta ut semester vid jul för då räcker det att ta ut några semesterdagar och få lön för typ en hel månad. Är det nån som vet hur det funkar?

• atelli

Om man är månadsavlönad brukar man få avdrag för de dagar man INTE jobbar och alltså inte lön för de dagar man jobbar... Typ.

Därför är det "lönsamt" att ta semester kring röda veckodagar. Exvis om du tar semester veckan innan midsommar och veckan efter så går det bara 9 semesterdagar men du får bara avdrag för de föräldralediga dagarna.

Blev det mer förvirrat?

• atelli

Men av de 40 dgr du har kvar, hur många av dem är från årets semester?

Enligt semesterlagen måste man ta ut motsvarande 4 veckors semester (4*5dgr= 20dgr) innan man får börja spara dagar.

Så om det beror lite på varifrån de 40 dagarna kommer...?

• Filippinan

Jag har 16 semesterdagar från i år och resten är från tidigare år. Hur påverkar det menar du?

• atelli

Det påverkar inte hur mycket du får i lön eller så, mest ifall du har möjlighet att spara dem ytterligare eller inte. Kanske lite feltänkt från mej...

• atelli

När jag var föräldraledig såg jag till att spara dagar så att jag hade full semester när jag kom tillbaka från fl.
    Som du kanske vet så är föräldraledighet bara semestergrundande i 4 månader, därefter tjänar man bara in obetalda semesterdagar.

Sen gjorde jag så att jag tog semester "mitt i" föräldraledigheten (bröt fl) för att få lite mer kosing i kassan... Tror inte det har nån betydelse för slutsumman, det blir nog ingen skillnad om du tar ut semester i början eller slutet eller mitten av föräldraledigheten.

• Filippinan

Atelli: du är så himla gullig som tar dig tid att svara. Tyvärr är jag helt dum i huvudet när det gäller det här. jag fattar fortfarande inte hur det funkar. Vad menas med detta "Som du kanske vet så är föräldraledighet bara semestergrundande i 4 månader, därefter tjänar man bara in obetalda semesterdagar"?

Och du skrev ju tidigare att man tjänar på att ta ut i samband med röda dagar så hur går det ihop med det du skrev "det blir nog ingen skillnad om du tar ut semester i början eller slutet eller mitten av föräldraledigheten". Det blir det väl då om jag tar ut när det inte är röda dagar, eller?

• atelli

det blir kanske bara mer förvirrande... Vi försöker ta en sak i taget!!

Visst du tjänar på att ta ledigt vid röda dagar, men nu finns det inte så där jättemånga veckor med röda dagar... Det är runt påsk, 6 juni, midsommar och jul/nyår.
    För övrigt spelar det ingen roll när i föräldraledigheten du tar ut dagarna.

• atelli

För att ytterligare förvirra; du bör inte splittra din föräldraledighet alltför mycket, man kan ha 3 (eller om det är 4) ledighetsperioder per år. Om arbetsgivaren vill kan han vägra ledighet om du får för många perioder.

• atelli

Lagen säger:
    Ledigheten får delas upp på högst tre perioder för varje kalenderår. Om en ledighetsperiod löper över ett årsskifte, skall den anses höra till det kalenderår då ledigheten påbörjades.

• Filippinan

OK tack! Så om jag påbörjar semester vid jul exempelvis så räknas den perioden till detta året. Jag tror jag fattar lite mer nu.

• atelli

jepp

har du MSN Messenger?? Så kan vi prata mer "live"...

• atelli

fast jag ser nu att kl är mycket måste gå hem. Du kan väl skriva en rad i min gästbok så kan vi ta kontakt senare??

• Filippinan

Å jag missade dig. Såg detta först nu. Jag skriver en rad i din gästbok.

Svar på tråden Spara semesterdagar eller föräldrapenningsdagar?