• cleoeme

    Högfrekvent ljud från granne

    Vi bor i hus. Nu när det är varmare ute och vi är mer och mer ute så får vi uppmärksammat ett otroligt störande högfrekvent ljud. Tonen kommer under hela dagen och först trodde jag att jag höll på få tinnitus men både alla barnen och mannen hör ljudet. Det står väldigt mycket och att sitta på vår nybyggda uteplats är omöjligt just nu.

    Vad kan vi göra? Vad är det som låter?

  • Svar på tråden Högfrekvent ljud från granne
  • Barbro45

    Hör med grannarna om de också hör det. Mina föräldrar hade ett irriterande ljud som hördes i ett av deras rum. Efter en massa undersökningar visade det sig att det kom från värmeverket några hundra meter bort. På grund av markförhållanden så färdades ljudet bort till deras hus. De lade ner en frigolitskiva mot grunden på ena sidan huset och ljudet upphörde. Ljud kan färdas konstiga vägar.

  • Anonym (Anna)

    Det är inte säkert grannen hör samma ljud som ni. Gå dit och lyssna/fråga. Kanske har de installerat någon fläkt eller annat? Det går säkert att minska ljudet för er. Så ska ni inte behöva ha det.

  • cleoeme

    Det är tydligen en kattskrämma. Jag har pratat med grannen och dom vägrar ta bort den. Dom säger att dom inte kan höra ljudet. Men den stör oss så fruktansvärt. Vad gör jag?

  • Anonym (junip)
    Hitta denna info på ett annat forum:

    Om inte ägaren tar bort skrämman så får man kontakta kommunens miljöförvaltning som då kommer ut och mäter för att se om ljudet uppgår till störande nivåer.

    Miljöförvaltningen kan vid föreläggande om vite tvinga grannen att ta bort störningskällan om dom finner att den är en sanitär olägenhet (dvs den orsakar hälsovådligt buller).

    Anmäl det hela till förvaltningen (du har rätt att vara anonym) så är dom skyldiga att utreda det.
  • Anonym (z)
    cleoeme skrev 2020-04-11 18:45:00 följande:

    Det är tydligen en kattskrämma. Jag har pratat med grannen och dom vägrar ta bort den. Dom säger att dom inte kan höra ljudet. Men den stör oss så fruktansvärt. Vad gör jag?


    Vilka respektlösa grannar. Hade jag en kattskrämma och fick klagomål från grannen så hade jag tagit bort den direkt. Att jag inte hör ljudet själv är ju knappast ett argument det är någon annan som störs. Idiotgrannar.
  • cleoeme

    Tack. Jag får kontakta miljöförvaltningen efter påsk.

    Grannen stör sig på alla katter som uträttar sina behov i deras rabatter. Jag förstår att det inte är kul såklart..

  • Barbro45
    cleoeme skrev 2020-04-12 07:33:35 följande:

    Tack. Jag får kontakta miljöförvaltningen efter påsk.

    Grannen stör sig på alla katter som uträttar sina behov i deras rabatter. Jag förstår att det inte är kul såklart..


    Förstår det där med katter i rabatten. Vi fick tips på en lösning som fungerar
    alldeles utmärkt för oss. Vi köpte gröna plastnät och lade i rabatterna. De syns inte, kan ligga ute hela tiden. Katterna vill ju gräva så de försöker några gånger och upptäcker att det inte går.
Svar på tråden Högfrekvent ljud från granne