• j1990

    Lite akut fråga ang. start av Gonal.

    Hej!

    Jag är helt ny i ivf-snurran och hoppas få hjälp. Vi var på kliniken för några dagar sen och gjorde prover, allt såg bra ut så vi fick klartecken att börja vid nästa mens. Allt gick så snabbt, vi gjorde prover och gick igenom allt samma dag. Och sedan hämtade vi ut läkemedlen direkt.

    Jag tyckte att allt va solklart då och väntar mensen nu under helgen. Nu när jag går och väntar på den så blev jag att tänka på när egentligen ?andra mensdagen? är, då jag ska börja med sprutorna. Om jag får mensen på kvällen, är det den första dagen eller ska jag räkna med dagen efter som första dagen? Givetvis blev jag att tänka på de idag när jag inte kan ringa kliniken.

  • Svar på tråden Lite akut fråga ang. start av Gonal.
  • Clemmentina

    Vanligen börjar man andra eller tredje dagen efter riktig (inte spottings eller blodblandade flytningar) blödning. Börjar mensen lite grann i samband med läggdags brukar jag inte räkna det som dag ett. Jag började med mina sprutor igår kväll dag 3. Lycka till! :)

  • j1990
    Clemmentina skrev 2020-04-10 13:27:24 följande:

    Vanligen börjar man andra eller tredje dagen efter riktig (inte spottings eller blodblandade flytningar) blödning. Börjar mensen lite grann i samband med läggdags brukar jag inte räkna det som dag ett. Jag började med mina sprutor igår kväll dag 3. Lycka till! :)


    Okej så om jag skulle börja blöda rikligt på kvällen räknas de som dag ett? Vill ju inte börja för tidigt, eller för sen haha

    Va spännande! Lycka till för er med :)
  • j1990
    Sodergok skrev 2020-04-10 14:04:54 följande:

    Första mensdag är dagen då du blöder färskt klarrött blod


    Ja precis :) men tänker att de är ju ganska stor skillnad på att börja blöda (färskt blod) kl 6 på morgonen eller kl 22 på kvällen. Är de fortfarande dag 1 vare sig tiden undrar jag.
  • Clemmentina
    j1990 skrev 2020-04-10 15:10:41 följande:

    Okej så om jag skulle börja blöda rikligt på kvällen räknas de som dag ett? Vill ju inte börja för tidigt, eller för sen haha

    Va spännande! Lycka till för er med :)


    Tror nästan inte det. Om du redan hade somnat så hade du ju inte upptäckt det. Jag hade räknat dagen efter som dag 1 (om blödningen börjar sent typ efter 20-21) och börjat med sprutorna dagen därefter. Om de mot förmodan säger att kvällsblödningen var dag 1 när du ringer in till kliniken gör det inget eftersom du lika gärna kan börja med sprutorna på dag 3.
  • Jooosen

    Till mig sa dom att startar mensen efter kl 18 (färskt blod) så räknar man inte den dagen. Utan alltså blir då nästkommande dag: dag 1. Lycka till!!


    Plussade fredagen den 13 december efter vår tredje insättning med ivf
  • j1990
    Clemmentina skrev 2020-04-10 18:47:31 följande:

    Tror nästan inte det. Om du redan hade somnat så hade du ju inte upptäckt det. Jag hade räknat dagen efter som dag 1 (om blödningen börjar sent typ efter 20-21) och börjat med sprutorna dagen därefter. Om de mot förmodan säger att kvällsblödningen var dag 1 när du ringer in till kliniken gör det inget eftersom du lika gärna kan börja med sprutorna på dag 3.


    Okej men då kan jag va lugn, tack!
  • j1990
    Jooosen skrev 2020-04-10 19:02:53 följande:

    Till mig sa dom att startar mensen efter kl 18 (färskt blod) så räknar man inte den dagen. Utan alltså blir då nästkommande dag: dag 1. Lycka till!!


    Okej tack för svar! Är de bara att vänta om mensen då haha
Svar på tråden Lite akut fråga ang. start av Gonal.