• Anonym (Christian)

Hur känns det att vara kär med Borderline?

Under 2019 hade jag en relation med en helt obegriplig tjej. Vi var superkära men precis när det var som bäst blev hon helt iskall, frånvarande, undvikande och gör slut ur ingenting.

Sen efter ett tag ångrar hon sig och blir "clingy" istället. Så fortsätter det, fram och tillbaka under väldigt lång tid tills jag varken vet vad som är upp eller ner.

Hon har jättesvårt att prata om känslor och verkar svartsjuk på nästan paranoid nivå. Småsaker blir enorma. Blir klängig och drar in mig, för att sedan få panik och bli iskall.

Vår relation slutar riktigt dåligt. Hon blockar mig och försvinner. Kvar står jag och förstår ingenting. Var det äkta kärlek eller bara en lek för henne?

Tänkte först att hon bara lekte med mig sorgligt nog men har fått tips av omgivningen att såhär kan det vara om man har Borderline. Vilket skulle förändra min syn på hela relationen.

Skulle verkligen uppskatta om någon med Borderline (eller närstående) kan prata lite om hur det känns och upplevs "inifrån" speciellt i kärlek. Jag har nog gett upp på henne men det skulle betyda oerhört mycket för mig att förstå henne lite bättre!

• Svar på tråden Hur känns det att vara kär med Borderline?
  • Anonym (Ida)

Jag har borderline och känner igen mig i beskrivningen av ditt ex.

Jag hade en relation som varade i två år och tog slut förra året. Jag var otroligt kär i mitt ex, jag älskade honom men jag hade svårt att hantera både avstånd och närhet.

Om vi hade det otroligt fint kunde jag förstöra det genom att bli kall eller känna förakt. Egentligen föraktade jag mig själv och bar på ett stort självhat och då blev det att jag ville förstöra det fina vi hade för jag var inte värd att bli älskad.

Borderline är ingen diagnos någon bara får utan är pga uppväxt och trauman. Jag har tex övergrepp och mobbning som gjort att jag starkt tvivlar på att en man kan älska mig. Jag blev också väldigt svartsjuk i relationen med mitt ex och jämförde mig med andra kvinnor vilka jag alltid tyckte var vackrare och trevligare än vad jag var.

Mitt ex kunde inte ge mig den trygghet jag behövde, han bekräftade mina största rädslor och lämnade mig vilket fick mig att trilla ner i ett djupt hål. Jag har dock avslutat en lång DBT behandling som gjort att jag kan förhålla mig mycket bättre i relationer idag. Det gör mig otroligt ledsen att han inte ser mig idag. En tjej som studerar på universitetet och är trygg på ett helt annat sätt.

Jag vill säga att om du älskar henne och hon kan tänka sig att gå i terapi, tex DBT eller MBT så ge henne en chans. Det som många inte fattar är att det ofta är otroligt sårbara människor bakom den diagnosen, som är livrädda att få sitt hjärta krossat och helt enkelt inte kan utrycka det.

Svar på tråden Hur känns det att vara kär med Borderline?