• Nina1977

Någon med tumör i sköldkörteln?

Har en tumör i sköldkörteln, alltså ingen cysta.

Första cellprovet såg bra ut men väntar nu på svar på andra provet.. Någon som varit/är i denna situation? Har ni fått samma svar båda gångerna?

Om ni fått godartat svar, har den fått vara kvar då eller blivit bortopererad?

• Svar på tråden Någon med tumör i sköldkörteln?
  • Anonym (Elisabeth)

Ja jag har det. Den är ofarlig och kommer få sitta där den sitter så länge den inte växer eller det faktum att den sitter där, börjar påverka sköldkörteln på något vis.

Jag sökte vård pga viktnedgång och en del andra symptom för ca ett år sedan. Massa prover togs och jag gjorde ultraljud på ett flertal organ, och då upptäcktes den.

• Nina1977

Skönt att höra att din är ofarlig. Får jag fråga hur stor den är? Undrar också om du behöver ta prover någon gång om året eller släpper dom kontrollen helt om den är godartad?

Tack så väldigt att du svarade.

• Anonym (Elisabeth)
    Nina1977 skrev 2020-04-10 21:58:30 följande:

Skönt att höra att din är ofarlig. Får jag fråga hur stor den är? Undrar också om du behöver ta prover någon gång om året eller släpper dom kontrollen helt om den är godartad?

Jag har för mig att den är drygt 1cm lång. Det var så pass att läkaren kunde känna den redan när jag var hos honom. Därefter blev det ultraljud och sen biopsi. Jag behöver inte lämna prover regelbundet. Utan så länge som jag inte har några besvär som skulle kunna tänka sig komma därifrån så ska allt vara lugnt.
    Så jag ska höra av mig om jag börjar må konstigt, och tror att det kan vara relaterat till sköldkörteln. Eller om jag känner att jag får smärtor kring själva sköldkörteln. Då måste de kolla ifall den växt och ligger och trycker på körteln eller så.
  • Anonym (Elisabeth)
    Nina1977 skrev 2020-04-10 21:58:30 följande:

Jag har för mig att den är drygt 1cm lång. Det var så pass att läkaren kunde känna den redan när jag var hos honom. Därefter blev det ultraljud och sen biopsi. Jag behöver inte lämna prover regelbundet. Utan så länge som jag inte har några besvär som skulle kunna tänka sig komma därifrån så ska allt vara lugnt.
    Så jag ska höra av mig om jag börjar må konstigt, och tror att det kan vara relaterat till sköldkörteln. Eller om jag känner att jag får smärtor kring själva sköldkörteln. Då måste de kolla ifall den växt och ligger och trycker på körteln eller så.
  • Nina1977

Tack för svar.

Min är cirka 2cm, får svar ngn gång nästa vecka och hoppas såklart den är godartad.

Svar på tråden Någon med tumör i sköldkörteln?