• syntharen

    Uvi hos 1-åring?

    Jag har en dotter som är 14 månader. Hon fick i torsdsgs kväll feber utan några andra symtom, ingen förkylning eller nåt. Hon mådde okej igår på dagen, lite hängig men åt och lekte som vanligt. Igår kväll fick hon feber igen, över 39 grader. Så jag googlar och får upp att barn som har feber i över ett dygn utan förkylning kan ha urinvägsinfektion. Så jag undrar ni som har fått konstaterat uvi på era 1-åringar om det också bara visade sig som feber? Jag ska ringa kvälls- och helg vårdcentralen där dom öppnar men var nyfiken på om andra haft liknade på sina barn vid uvi.

  • Svar på tråden Uvi hos 1-åring?
  • Anonym (E)

    Barn i förskoleåldern kan få feber utan någon speciell anledning än att de blivit smittade av något.

    Det är sällan som en uvi är orsaken. (Även om man ska vara uppmärksam på allt)

    Men om du tror det börja ge mkt att dricka.

  • syntharen
    Anonym (E) skrev 2020-04-11 08:25:00 följande:

    Barn i förskoleåldern kan få feber utan någon speciell anledning än att de blivit smittade av något.

    Det är sällan som en uvi är orsaken. (Även om man ska vara uppmärksam på allt)

    Men om du tror det börja ge mkt att dricka.


    Tack för svar. Ja jag tänkte först också att det bara var nån infektion samtidigt som jag tyckte det var lite konstigt var hon kan ha fått det ifrån eftersom vi har hållt oss hemma eller bara ute eftersom storebrorsorna har haft påsklov. Sedan läste jag på barnakuten.nu att feber utan förkylning kan bero på uvi (och att små barn inte känner smörta eller andra obehag när dom kissar) och blev lite orolig. Vill ju helst slippa åka till vårdcentralen med en massa andra sjuka men eftersom det är långhelg så känns det länge att vänta och se.

    Inga av mina andra barn har haft så hög feber utan att vara förkylda eller magsjuka så därför tyckte jag det var lite konstigt. Hon går ju heller inte på förskola utan är hemma och hennes storebröder är friska och vi föräldrar också.
  • Anonym (K)

    Min 9-månaders hade precis tredagarsfebern. Han hade en temp som pendlade mellan 39,4 och 40,1 i tre dagar och sedan fick han röda fläckar på armar och ben. Utöver febern var han varken förkyld eller hade magsjuka. Han hade bara feber. Inkubationstiden för tredagarsfebern är 14 dagar så även om vi också hållt oss för oss själva den senaste tiden minns jag inte vad vi gjorde eller vilka vi träffade så långt tillbaka.

  • syntharen
    Anonym (K) skrev 2020-04-11 09:14:39 följande:

    Min 9-månaders hade precis tredagarsfebern. Han hade en temp som pendlade mellan 39,4 och 40,1 i tre dagar och sedan fick han röda fläckar på armar och ben. Utöver febern var han varken förkyld eller hade magsjuka. Han hade bara feber. Inkubationstiden för tredagarsfebern är 14 dagar så även om vi också hållt oss för oss själva den senaste tiden minns jag inte vad vi gjorde eller vilka vi träffade så långt tillbaka.


    Ja det sa dom på vårdcentralen att det kunde vara. Så vi avvaktar några dagar. Tack för svar
Svar på tråden Uvi hos 1-åring?